Zoeken op tekst in bestanden

Vragen over Mint Tools
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 131
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Zoeken op tekst in bestanden

Berichtdoor JanKol » Za 11 Nov 2023, 17:01

Ik heb al veel gezocht en op de zoekterm "zoek" kan niets tevoorschijn komen omdat het begrip te vaak voorkomt. Daarom toch maar even mijn vraag: ik ben op zoek naar een programma waarmee ik in de teksten van bestanden kan zoeken. Helaas werkt het standaard ingebouwde zpoekprogramma (Weet niet hoe het heet, maar zit onder het vergrootglaasje in de top van hert venster).
Ik heb ook in "Programmabeheer" gekeken maar het grote nadeel daarvan is dat je niet kunt zien wat het programma doet (tenzij je programma voor programma aanklikt en dan een beschrijving ziet)
Alvast dank voor een reactie
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Zoeken op tekst in bestanden

Berichtdoor stegiman » Zo 12 Nov 2023, 00:20

Hetzelfde als in Windows
Als je bestand wilt zoeken van bijvoorbeeld pdf dan geef je *.werk.pdf als voorbeeld
Je kan in nemo (verkenner) naar een bepaalde map gaan en daar laten zoeken

Een belangrijke verschil:
Bij zoekopdracht in bovenste vak word alle bestanden het woord gezocht.
Bij onderste zoekopdracht wordt naar de inhoud gezocht en dus ook in pdf formulier naar de tekst
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Zoeken op tekst in bestanden

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Zo 12 Nov 2023, 09:34

Inderdaad, Nemo heeft sinds enkele jaren een goede zoekfunctie. Recent merk ik nu dat in xfce er eveneens een zoekfunctie is bijgekomen (was meer dan nodig). Je kan altijd één van de volgende programma's proberen: SearchMonkey (is een grafische hulp bij het maken van reguliere expressies) en Recoll.

Terug naar “Mint tools”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten