Tip: draai je webbrowser in een veilige zandbak

De plek voor je tutorials en howto's
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Tip: draai je webbrowser in een veilige zandbak

Berichtdoor Pjotr » Do 18 Feb 2016, 11:14

Wil je je webbrowser beter beveiligen tegen inbraak in je gebruikersmap, en bovendien Adobe Flash Player in je webbrowser beter afschermen? Draai je webbrowser dan in een virtuele zandbak, met behulp van Firejail:
https://sites.google.com/site/computertip/zandbak

Het grote voordeel is, dat je hiervoor niet een compleet besturingssysteem met alle toeters en bellen van dien, hoeft op te starten in VirtualBox. Dit is lichtgewicht-virtualisatie op toepassingsniveau.

Doe er je voordeel mee! :)
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
nahjo
Junior
Junior
Berichten: 37
Lid geworden op: Vr 23 Okt 2015, 12:45

Re: Tip: draai je webbrowser in een veilige zandbak

Berichtdoor nahjo » Di 26 Jul 2016, 19:29

Vergis ik mij of is firejail niet meer beschikbaar :0

Code: Selecteer alles

sudo apt-get install firejail
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd
De status informatie wordt gelezen... Klaar
E: Kan pakket firejail niet vinden
LM 17.3 xfce
LM18.3xfce
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Tip: draai je webbrowser in een veilige zandbak

Berichtdoor Pjotr » Di 26 Jul 2016, 20:07

Alleen bij Mint 18 en Ubuntu 16.04 zit-ie in de pakketbronnen....

Voor Mint 17.x en Ubuntu 14.04.x, moet je het installatiepakketje zelf ophalen: https://sourceforge.net/projects/fireja ... /firejail/
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
nahjo
Junior
Junior
Berichten: 37
Lid geworden op: Vr 23 Okt 2015, 12:45

Re: Tip: draai je webbrowser in een veilige zandbak

Berichtdoor nahjo » Di 26 Jul 2016, 20:22

Aha dank u.

firejail draait weer :D
LM18.3xfce
OoPS
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Do 30 Apr 2020, 03:35

Re: Tip: draai je webbrowser in een veilige zandbak

Berichtdoor OoPS » Do 30 Apr 2020, 18:02

4 jaar later....

Ik lees vooral; .."it corrupted a number of my software programs .... it destroyed Thunderbird, LibreOffice (all packages), Firefox and the computers it was loaded on were really screwed up. I about lost my mind trying to figure out what had caused the computer what had caused the computer to be messed up. finally I uninstalled Firejail and the computers and the computer were all fine after that." en "...it totally killed my linux Min Cinnamon ... i had to rebuild my system. Not recommanded. ".

Heeft iemand soortgelijke ervaring of juist het tegenovergestelde met deze sandbox??

Helpt Timeshift hier voldoende of gaat daar de boel echt naar de Kl**te (lees 'beyond repair')?? Het systeem opnieuw opbouwen is voor mij een dagtaak, zo niet meer.(nog steeds geen goed en makkelijk back-up en Restore programma gevonden. DD vind ik bloedje link, Clonezilla vind ik ook niks).

PS; (huidige versie; Mint cinnamon v.19.3)


met groet, Oops!
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Tip: draai je webbrowser in een veilige zandbak

Berichtdoor Pjotr » Vr 01 Mei 2020, 17:15

4 jaar later....

Ik lees vooral; .."it corrupted a number of my software programs .... it destroyed Thunderbird, LibreOffice (all packages), Firefox and the computers it was loaded on were really screwed up. I about lost my mind trying to figure out what had caused the computer what had caused the computer to be messed up. finally I uninstalled Firejail and the computers and the computer were all fine after that." en "...it totally killed my linux Min Cinnamon ... i had to rebuild my system. Not recommanded. ".

Heeft iemand soortgelijke ervaring??
Nee. Klinkt als geblaat van onnozelaars met twee linkerhanden, die door hun eigen onhandigheid de boel verpest hebben. Dat soort sukkels hou je altijd, daar is geen kruid tegen gewassen. :)
Helpt Timeshift hier voldoende of gaat daar de boel echt naar de Kl**te (lees 'beyond repair')?? Het systeem opnieuw opbouwen is voor mij een dagtaak, zo niet meer.(nog steeds geen goed en makkelijk back-up en Restore programma gevonden. DD vind ik bloedje link, Clonezilla vind ik ook niks).

PS; (huidige versie; Mint cinnamon v.19.3)


met groet, Oops!
Firejail werkt uitstekend. Timeshift is een prima oplossing om, als je Firejail niet vertrouwt, alles in één klap weer ongedaan te kunnen maken. Let wel hierop:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... html#ID2.1
(punt 2.1)

Rechtstreekse koppeling naar de Firejailversie die je wilt hebben (64-bits):
https://sourceforge.net/projects/fireja ... b/download
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Polleke
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Vr 29 Mei 2020, 19:40

Re: Tip: draai je webbrowser in een veilige zandbak

Berichtdoor Polleke » Do 18 Jun 2020, 16:12

Wat ik nog steeds niet snap aan Firejail is dat Firefox geroemd is als veilige browser met add blocker en cookievreters en als dat zo is waarom je Firejail zou gebruiken?
Timeshift heb ik iedere dag achter de hand voor het geval dat

Terug naar “Tutorials / Howto's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast