thunderbird. map backup terugzetten

De plek voor je tutorials en howto's
Lucien
Held
Held

thunderbird. map backup terugzetten

Berichtdoor Lucien » Wo 16 Nov 2016, 14:22

Vanwege herinstallatie van Mint 18 had ik een backup gemaakt van mijn map thunderbird. op een externe harddisk. Nu alles weer goed werkt, wil ik die map terugzetten in de nieuwe installatie, maar er staat in bestanden al een map thunderbird. en daar zitten inmiddels weer emails in die ik niet kwijt wil. Wordt die bestaande map overschreven door de backup map als ik die terug plaats of worden de emails uit de backup er bij gezet? Kortom: wat moet ik doen om alle emails te behouden? Het gaat dus alleen om de emails: mijn adresboeken heb ik al teruggezet.

Nog een minder belangrijke vraag: hoe kan ik dat vreselijke zwarte bureaublad van Mint 18 een wat vrolijker kleurtje geven?
Gerben1000
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: thunderbird. map backup terugzetten

Berichtdoor Gerben1000 » Do 17 Nov 2016, 13:17

Volgens mij wil dit met Lucky Backup.
Een copie maken van beide mappen en ergens neerzetten.
Daarna met Lucky Backup kiezen voor: Synchroniseer bron en Bestemming.
Na de uitvoering de Thunderbird map terugplaatsen op de originele plaats
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Do 17 Nov 2016, 16:30

Heb je de Thunderbird uit je home geback-upt?
Thunderbird terugzetten gaat dan wel maar de mail bestanden staan in een map met een uniek nummer en dat nummer staat in "home - .thunderbird - profiles.ini". Door dat nummer aan te passen kun je de mail daarin bereiken.

Synchroniseer met Lucky Backup de oude en nieuwe map (of alle) ImapMail naar een gezamenlijke map op een nieuwe locatie en controleer de nieuwe map.
Synchroniseer de nieuwe map dan naar de gewenste locatie met "Niet overschrijven". Hierdoor voorkom je onnodige kopieën en gaat sneller.

Heb je de backup gemaakt met "Archief" van Thunderbird?
Archief terugzetten of samenvoegen.
Mint 18.2 Cinnamon 64bit , werk. Mint 17.3 Cinnamon 64bit , archief.
LMDE op laptop en RasberyPy met Debian, soms.
Lucien
Held
Held

Berichtdoor Lucien » Wo 07 Dec 2016, 00:16

Afgegelopen twee weken door onvoorziene zaken geen tijd gehad. Ben sinds afgelopen weekeinde aan het stoeien met Lucky Backup, maar zonder resultaat.
Ik had de hele map .thunderbird inderdaad uit Home gekopieerd naar mijn externe schijf (heb ik wel eens eerder gedaan als backup voor een herinstallatie en ook weer probleemloos teruggezet). Archief heb ik toen en nu niet gebruikt. Ik gebruik ook geen imap maar pop; dat zal denk ik geen probleem zijn? Wat ik nu gedaan heb: ik heb in home een map 'samenvoegen' gemaakt. Daarin heb ik een kopie gezet van de map .thunderbird (heb ik .thunderbird1 genoemd). Hetzelfde heb ik gedaan met .thunderbird van mijn externe schijf (heb ik .thunderbird2 genoemd). Die heb ik getracht met Lucky Backup samen te voegen. Bij Name heb ik .tThunderbird3 ingevuld. Vervolgens Synchronize S en D gekozen, Validate en OK. Leek me logisch, maar resultaat noppes. Task skipped is een van de kreten die ik zie. Doe het waarschijnlijk dus helemaal fout.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Wo 07 Dec 2016, 02:47

Ik zie nu een probleem. Je kunt met Lucky niet direct bij de bestanden met een punt (.). Ook met rootrechten worden ze niet aangegeven.
Probeerde het eens door de locatie van de source-map met kopie en plak in Lucky te plaatsen. Dat accepteert hij bij mij wel.
Denk er ook aan dat je na het invoeren van de mappen op Validate klikt en daarna twee keer op Okay.

Ik had Lucky met rootrechten gebruikt om de hele home te synchroniseren en dan wordt wel alles meegenomen.
Gerben1000
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor Gerben1000 » Do 08 Dec 2016, 12:54

Ik gebruik LucyBackup als super user. Je kan dan alle bestanden bereiken en een backup maken.
De opdracht in de snelkoppeling is:
su-to-root -X -c /usr/bin/luckybackup
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Do 08 Dec 2016, 14:10

Zo staat dat ook in de standaard (systeembeheer) starter van Luckybackup, maar ik krijg de mappen met een punt (.) niet te zien.
Zie jij die wel Gerben?
Gerben1000
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor Gerben1000 » Do 08 Dec 2016, 16:01

Ik heb even geprobeerd een backup te maken van zo'n (.) bestand en dat lukt prima.
Ik zie alle bestanden en alle backups kunnen worden uitgevoerd.
Maar ik heb daarna wel een probleem. Ik had enkele (.) bestanden gebackupt naar de downloadmap als proef.
Ik krijg ze echter niet meer verwijderd uit die map. Dat is natuurlijk wel een probleem.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Do 08 Dec 2016, 18:40

Nee geen probleem, maar de verkeerde gebruiker. Het zijn systeem mappen en Luckybackup synchroniseert ook de gebruikers en rechten, dus deze kun je alleen bewerken als Beheerder (root).

Maar hoe zijn jouw instellingen, want jij kan kennelijk die (.) mappen wel zien en onze starters zijn hetzelfde?
Gerben1000
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor Gerben1000 » Do 08 Dec 2016, 21:12

Inderdaad. Ik heb de Persoonlijke map geopend als root en toen kon ik de mappen weer verwijderen.
Welke instellingen wil je zien en waar kan ik die vinden?
Lucien
Held
Held

Berichtdoor Lucien » Do 08 Dec 2016, 21:52

Wat mij ook opviel bij mijn pogingen met Lucky Backup is dat ik bij het invullen van Source en Destination wel bij de door mij aangemaakte map 'samenvoegen' kon komen, maar niet bij de submappen daarin: .thunderbird1 en .thunderbird2. Die heb ik toen na een / handmatig toegevoegd.

Toen ik aan die .thunderbirdmappen nog geen 1 en 2 had toegevoegd (dus toen ze nog dezelfde naam hadden) wilde ik ze beide naar de map 'samenvoegen' kopiëren. Kreeg bij de tweede toen natuurlijk de melding dat er al een map met die naam bestond. Maar kreeg toen ook de vraag of ik ze wilde samenvoegen. Ik durfde dat niet aan omdat het me te mooi leek om waar te zijn. Maar zou dat misschien toch kunnen?
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Do 08 Dec 2016, 22:57

Als het niet de originele mappen zijn zou ik zeker proberen de twee samen te voegen. Lucky zet alle file met de bestaande naam daar waar jij wilt. Voor bestaande (dubbele) filenamen kun je de instellingen van Lucky aanpassen.
Daarna de samengevoegde map nakijken of alles is zoals je had verwacht.
Lucien
Held
Held

Berichtdoor Lucien » Di 13 Dec 2016, 21:45

Ik had wat moeite met hoe LB werkt, maar ben er na een hoop gehannes uit. Heb beide bestanden (.thunderbird1 en .thunderbird2) samengevoegd met als eindbestemming ingevoerd .thundrerbird3. De information window geeft aan: All tasks completed. No errors found. Had verwacht dat die map .thunderbird3 in de map 'samenvoegen' zou staan, maar ik kan die map niet in 'samenvoegen' vinden maar ook nergens anders.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Wo 14 Dec 2016, 00:53

Wat had je precies opgegeven als Doel van .thunderbird3?
Lucien
Held
Held

Berichtdoor Lucien » Wo 14 Dec 2016, 23:31

Source en Destination had ik resp .thunderbird1 en .thunderbird2 genoemd (zo had ik die twee thunderbirdmappen genoemd). Bij Name had ik .thunderbird3 ingevuld. Ik ging er van uit dat dit dan mijn doel was (dus dat er een nieuwe map . thunderbird3 zou ontstaan die ik dan wel ergens in Home zou terugvinden). Verkeerd gedacht dus? Als ik nu LB opnieuw opstart dan staat er in het venster onder Tasks een blauwe regel met daarin de tekst .thunderbird3 met daarvoor een wit vinkje in een vakje en daarnaast een groen vinkje.

Terug naar “Tutorials / Howto's”