Welke Mint voor een digibeet?

Vragen over de andere Community Editions
Lucien
Held
Held
Berichten: 363
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Welke Mint voor een digibeet?

Berichtdoor Lucien » Vr 12 Jul 2013, 19:44

Een (behoorlijk) oudere kennis (digibeet) vraagt om hulp. Hij draait Windows Vista en het systeem is inmiddels zo vervuild dat het niet meer vooruit is te branden en zelfs e-mailen vaak niet werkt. Grondig opschonen met CC en andere progs heeft nauwelijks resultaat. Of ik er geen Linux op wil zetten. Dat wil ik graag, maar dan wel iets waar hij geen onderhoud en upgrades bij nodig heeft en bijvoorbeeld Docky met alleen de knoppen die hij gebruikt. Ik zat te denken aan Mint Debian (rolling, dus geen updaten en upgraden). Nu lees ik enerzijds dat Debian om die reden heel prettig is, maar anderzijds dat je er juist verstand van moet hebben. Zelf gebruik ik Mint 13 Mate en 14 op mijn laptop en ook andere lichtere Mint desktops heb ik wel eens gebruikt, maar ik heb geen ervaring met Debian.
Gebruikersavatar
bas
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 101
Lid geworden op: Za 29 Mei 2010, 20:49
Locatie: Zwanenburg

Re: Welke Mint voor een digibeet?

Berichtdoor bas » Vr 12 Jul 2013, 21:28

Klopt dat Debian zelf wel wat kennis vereist, maar de LMDE versie installeert eigenlijk alles al voor je.
En werkt praktisch het zelfde als de normale Mint versies.
dropbox

Twitter @bdekruijf
Lucien
Held
Held
Berichten: 363
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Welke Mint voor een digibeet?

Berichtdoor Lucien » Za 13 Jul 2013, 01:36

Zo nodig kan ik zelf wel extra zaken voor hem installeren als dat niet anders gaat dan bij 'gewone' Mint. Het gaat erom dat het daarna zonder ingrepen blijft draaien. Ik begrijp van internetfora dat je wel de Stable versie moet hebben. Neem aan dat daarvan wel ergens een live-versie is te downloaden. Ik kan hem dan eerst zelf proberen.
nomko

Re: Welke Mint voor een digibeet?

Berichtdoor nomko » Za 13 Jul 2013, 19:25

Maar houdt er wel rekening mee dat ook een rolling release updates nodig heeft! Al was het maar om ervoor te zorgen dat het systeem de laatste beveiligingsupdates binnen krijgt. LMDE werkt met Update Packs, dit zijn installatiepakketten die de laatste versies van bevatten van softwarepakketten die te vinden zijn binnen synaptics. En je kan beter wel deze Update Packs installeren wil jij jouw systeem up-to-date houden!

Meer info over LMDE:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Linux_Mint_Debian_Edition
http://www.linuxmintnl.nl/?cat=24
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 270
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: Welke Mint voor een digibeet?

Berichtdoor Arie » Wo 17 Jul 2013, 13:14

Ik zou Mint13 installeren. Support tot april 2017
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon

Terug naar “Andere CE”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten