Rolling Distro

Suggesties voor Linux Mint?
Wamukota
Senior
Senior

Rolling Distro

Berichtdoor Wamukota » Za 10 Okt 2009, 06:54

Als er iets is dat ik zou willen is dat Mint afstapt van die 6 maandelijkse upgrades en overstapt naar een rolling distro

In software development, a rolling release approach refers to a continuously developing software system, as opposed to one with versions that must be reinstalled over the previous versions. It is one of many types of software release life cycles.

A rolling release is typically implemented using small and frequent updates. However, simply having updates does not automatically mean that a piece of software is using a rolling release cycle; to qualify as a rolling release, the philosophy of developers must be to work with one code branch, as opposed to discrete versions.

Als je daaraan gewoon bent (PCLinuxOS, Arch, ...) dan mis je die feature wel in Linux Mint.
midas
Held
Held

Re:Rolling Distro

Berichtdoor midas » Za 10 Okt 2009, 07:58

Ja Wamukota...elke 6 maanden herinstalleren met de releasekoorts eromheen vind ik ook weleens teveel van het goede. Misschien dat Mint ooit nog eens een zuivere Debian-release wordt...dan wordt het vanzelf een rolling-distro. Er zijn wel bewegingen die kant op (zie moedersite) maar van officiële zijde is dat niet bevestigd. Eén en ander heeft te maken hoeveel manuren in het project gestoken kan worden en Clem wil op den duur zich volledig op LinuxMint storten.

Een andere mogelijkheid zou een semi-rolling-release kunnen zijn. Als basis de stabiele Ubuntu LTS-releases gebruiken en die zoveel mogelijk updaten met nieuwe pakketten. Het liefst zou ik zelf 1 keer per jaar weer een verse herinstallatie willen doen. Upgraden vanaf een vorige release blijft altijd een compromis. Aan de andere kant is een herinstall van Mint altijd een fluitje van een cent. Binnen een uurtje ben je altijd weer volledig operationeel...
schorem
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor schorem » Za 10 Okt 2009, 14:36

Zelf vind ik het wel prettig, eens per half jaar. Niet zoals bij windows dat elke keer dat je de pc start je door een update heen moet.

Ik update regelmatig via apt-get update
Linux Registered User : #352052
Mail: schorem@linuxmint-nl.org
midas
Held
Held

Berichtdoor midas » Zo 11 Okt 2009, 07:43

Het is trouwens wel een hele opgave om een rolling-distro goed rollend te houden. PCLinuxOS bijvoorbeeld probeert ook straks hun 2010-release al rollend uit te leggen. Heb je dus de 2009 (en mogelijk zelfs 2007) releases dan hoef je niets te herinstalleren. Maar het zou wel leuk zijn om eens na te gaan of dat een andere situatie oplevert dan een fresh-install van versie 2010 bijvoorbeeld. Gewoon door het aantal geïnstalleerde pakketten te tellen onder synaptics onder precies dezelfde configuratie. Er moeten dan wel verschillen optreden...

Voor mij pleit nog steeds het periodiek uitvoeren van een fresh-install, maar dan liefst zo snel en simpel mogelijk. Gelukkig is dat met Mint altijd een fluitje van een cent.
capricornus

Berichtdoor capricornus » Za 17 Okt 2009, 09:12

Ik heb maar een beperkte kijk op PCLinuxOS, waarvan ik verschillende versies uit verschillende jaartallen heb liggen en gebruikt heb. Rolling of niet, sinds 2008 heb ik de indruk dat hoe meer ik upgrade hoe meer het systeem gaat degraden en onstabiel wordt. Trouwens is Mandriva in het zelfde Drake-bedje ziek, vind ik. Sommige goekope AMD-moederborden met VIA chipsets krijg ik alleen met een Drake aan de praat, ik heb er zo 2 staan, dus ik moet wel, met tandengeknars, dat wel.
Aanvulling: ik test zonet Parsix3, en die doet het wel op mijn hardnekkige AMD: waarschijnlijk iets met videodrivers? Zo sterk ben ik in die zaken niet. Toch interessant, want het is op Debian gebaseerd, misschien kan het die Drake's op termijn wel vervangen?
Laatst gewijzigd door capricornus op Za 17 Okt 2009, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Suggesties”