Gezamelijk promotie budget

Help mee in het promoten van Linux Mint en/of Linux Mint Nederland en Vlaanderen
Jan-G
Junior
Junior

Gezamelijk promotie budget

Berichtdoor Jan-G » Vr 11 Dec 2009, 19:19

Hey,

Het is onvoorstelbaar moeilijk om het denken van de massa te veranderen. De meeste mensen hebben geen idee van een besturingssysteem en denken dat "Windows" hun computer is.

Wat mij betreft gaat de ontwikkeling veel te langzaam en blijven twee maffiabazen ongewenst aan de macht:

- Microsoft
- Apple (nota bene een Unix systeem)

Kunnen wij een gezamenlijk promotie budget organiseren?

Dit om advertenties te betalen en wat mij betreft ook om gratis Linux Mint dvd's met installatie instructie te versturen...

Hoor graag jullie ideeën hierover...

Jan
midas
Held
Held

Re: Gezamelijk promotie budget

Berichtdoor midas » Vr 11 Dec 2009, 20:12

Mmmm...linux zal altijd in vele soorten en smaakjes leverbaar zijn. Voor elk wat wils dus en iedereen heeft wel andere voorkeuren. Daarom kiest de één voor Mandriva, de ander voor Ubuntu of OpenSuse, weer anderen voor PClinuxOS en LinuxMint. Dat is precies de reden dat linux in zijn algemeenheid nooit een vuist kan maken tegen de gevestigde partijen MS en Apple.

Moeten wij dat trouwens wel willen? Ik verdenk Ubuntu er onderhand wel een beetje van en dat kan juist het begin van het einde zijn. Voordat je het weet heb je haast een soort MS-kloon in linuxformaat met alle kwalitatieve grilligheden van dien!

De gemiddelde consument rijdt Opel of Golf...misschien Toyota en typt zijn/haar mailtjes weg op een W7-laptop of misschien een Apple Airbook. Maar wat te denken van een Lexus? Technisch hoogstaand en niet heel veel mensen rijden er in. O...rij jij een Lexus...O...gebruik jij linux? Mint nog wel? Voor mij liever een kleinere maar heel gemotiveerde/interactieve gebruikersgroep en een subliem ontwikkelplatform die elkaar scherp houden. Niet te vergeten een subliem product...en LinuxMint is hard op weg juist dat te worden.
Jan-G
Junior
Junior

Berichtdoor Jan-G » Vr 11 Dec 2009, 20:21

Hey,

Mee eens.

Mijn gedachte erachter is eigenlijk dat de ontwikkelingen sneller kunnen gaan als de gebruikersgroep groter is. Zonder er een commercieel verhaal van te maken kunnen meer donaties ook meer ontwikkeling betekenen.

En ja, persoonlijk haat ik het feit dat slechts twee bedrijven vrijwel alle macht hebben op hun gebied...
Jammer dat de massa dat accepteert...
midas
Held
Held

Berichtdoor midas » Vr 11 Dec 2009, 20:56

De massa WIL bedonderd worden... ;)

Leuke is dat de meest goede ontwikkelingen binnen linux en open source niet zo heel veel te maken hebben met hoeveel geld er ingepompt wordt...meer met motivatie, betrokkenheid en er met z'n allen voor gaan. Het nieuwe economische model dat niet meer gedomineerd wordt door de graaicultuur.

Al het goede is gratis!

(De lucht, zon, de golven van de zee...sterren, planeten en linux)
Jan-G
Junior
Junior

Berichtdoor Jan-G » Vr 11 Dec 2009, 23:01

Mooi gesproken :-))

Tja, ik vraag me altijd af of het op deze manier wel door kan gaan...
Maargoed, als ik kijk naar Linux 10 jaar geleden en nu, dan is er heel veel gebeurt...het kan dus schijnbaar :-)))
robert42
Junior
Junior

Berichtdoor robert42 » Zo 13 Dec 2009, 15:07

In plaats van 1 os te promoten kun je beter Linux als geheel promoten, het mooie van Linux is inderdaad dat je voor iedereen wel een variant hebt die hij of zij prettig vind om te gebruiken, zelf installeer ik met grote regelmaat Windows op computers (van familie, vrienden, kennissen, kennissen van kennissen, collega´s, enz), en zet daar tegenwoordig in overleg steeds vaker een een Linux variant als Mint of Ubuntu op als 2e besturingssysteem, en probeer mensen op die manier enthousiast te maken voor het gebruik van Linux als besturingssysteem en wijs ze op de betreffende Nederlandstalige fora voor het oplossen van vragen en problemen (ze kunnen het mij ook altijd nog vragen). op deze manier zijn de afgelopen 2 weken nu weer 5 mensen compleet overgestapt op Linux Mint. Het is dus niet alleen en kwestie van meer geld in Linux pompen maar m.i. mensen kennis laten maken met het gemak van de huidige Linux distro´s en dat het alles kan wat ze onder Windows ook kunnen, zonder extreem veel geld uit te geven aan licenties die een jaar geldig zijn of geldig zijn tot de volgende versie van de software. Ook wijs ik ze erop dat de beveiliging van Linux beter is en dat ze minder kans lopen op virussen en andere ongewenste (bij)programma´s.

Gr.
robert42
ICT: alles gaat automatisch, maar niet vanzelf
Wamukota
Senior
Senior

Berichtdoor Wamukota » Zo 13 Dec 2009, 16:04

Windows en Apple zijn gemaakt voor de professionele markt, waar de leverancier een prijs vastlegt, het bedrijf die betaalt en vervolgens als onkosten boekt. Dat systeem laat hen dus toe absurde bedragen te vragen voor software enerzijds en de gemeenschap via de taksaftrek door bedrijven ervoor te laten opdraaien. Dat Jan Modaal daarvoor dan wel 100% voor moet betalen is niet hun probleem, maar de inkomsten zijn wel lekker meegenomen.
Desktop Linux daarentegen is niet gemaakt voor de professioneel gebruik, maar kan en wordt er wel voor gebruikt, maar gezien de hele wereld beheerst wordt door kapitalisme hebhen de groten er geen baat bij om Linux te promoten. Waarom zouden ze, er valt niks mee te verdienen.
Stel dat alle thuisgebruikers massaal op Linux overstappen dan zie ik menig kleine computerboer op de fles gaan, want eens geïnstalleerd loopt Linux altijd als een trein en in tegenstelling tot Windows moet je je Linux box niet binnenleveren om deze te bevrijden van virussen en spyware. Linux voorinstalleren op een PC of laptop is gewoonweg tegen je eigen bedrijfscultuur ingaan en winsten laten liggen.

Daarom zal Linux ook nooit massaal op de desktop verschijnen. Maar moet dat wel?
Als ik ergens een Linux demo geef of een avondje uittrek om in ons wijkhuis Linux te promoten, dan verwacht ik niet dat de mensen die daar aanwezig zijn massaal hun Win7 dumpen en Linux zullen gebruiken. Je moet in dat geval toch wat realistisch blijven. Het feit dat ze het eens zien draaien en horen dat het bestaat is m.i. voor die doelgroep meer dan genoeg. Wie dan verder wil, die komt wel bij me langs.
Aan de andere kant moet je je eens de vraag stellen wat de meerwaarde voor Linux is als Tantje Loes en Opa Jozef een Linux distro zouden gebruiken in plaats van hun Win7. Er is geen meerwaarde.
Er is wel meerwaarde als we de jeugd zover kunnen krijgen om energie te steken in Linux door deel te nemen in open source projecten en programmering voor Linux. Dan wordt Linux nog beter en leuker om mee te werken.

Persoonlijk zou ik mijn 'promotie budget' aan deze doelgroep spenderen dan te proberen de massa te overhalen om Linux te gebruiken.

Just my 2 cents..

Terug naar “Promotie”