Wat is jullie motivatie om Linux te kiezen?

Klets over Linux Mint
Lilith
Nieuweling
Nieuweling

Wat is jullie motivatie om Linux te kiezen?

Berichtdoor Lilith » Zo 16 Okt 2011, 15:17

Hallo op deze zonnige dag ;)

Wat beweegt jullie om Linux te gebruiken? Waarom geen Windows? Wat doet Linux met jullie? Is het idee om Windows te verlaten zomaar een idee of motiveren andere zaken het gebruik van Linux?

Ik trap af:

Mijn laptop is alweer ruim 1 jaar oud en ondanks ik 4GB intern geheugen heb met een Core i3 en een redelijke videokaart vind ik Windows 7 best traag te noemen. Het updaten vanaf scratch duurt een vol uur en Linux Mint updaten kost 10 minuten.
Ik ben het ook knap beu dat je een payload aan software moet installeren om jezelf te beschermen tegen malware en andere ongewenste software. In Linux heb je daar geen last van.
De drempel is dat bijna elke freeware software je vraagt om Google's Chrome te installeren of een Google werkbalk.
Wat mij overhaalt was een advertentie bij een downloadlink van FLV player. Deze bevatte een virus en mijn Avira AntiVir herkende het virus niet, maar dankzij autoruns(app) zag ik hem wel.

Ook het idee dat Linux met liefde is gemaakt spreekt mij erg aan. Geen rare software meer en alles staat in de applicatiestore van Linux. Makkelijker installeer je software niet. Echt een uitkomst.

Na een opstart van Linux Mint heb ik slechts 200 MB in gebruik en in Windows 7 al vlug 700 MB....
Ik heb geen swap partitie want het moet wel heel gek lopen wil ik 4 GB vol krijgen. Ik kom slechts zelden boven de 512 MB uit. Dat is 1/8 van mijn RAM.

Het opstarten van Linux is ongeveer even vlug als Windows 7 en na het opstarten is de harddisk meteen rustig terwijl Windows 7 de harddisk behoorlijk zwaar belast.

Note: ik kraak Windows 7 niet af want het is een goed besturingssysteem, maar daar hoort ook een dito computer bij.
bas
Guru
Guru

Re: Wat is jullie motivatie om Linux te kiezen?

Berichtdoor bas » Zo 16 Okt 2011, 19:39

Ik was alle problemen met Windows op mijn computer zat dat ik eerst knoppix heb geprobeerd, en dit ging finaal mis met een dualboot. Knoppix stond er op en Windows was echt weg, alleen kon ik niet met knoppix overweg.
Daarom heb ik toen Windows er weer op gezet, tot ik bij Ubuntu terecht kwam. Toen was het voor mij snel over met Windows, en begon mijn Linux tijd ( nu ongeveer een jaar of 5 terug uit mijn hoofd ).

Na Ubuntu kwam ik terecht bij Debian wat ik een poosje heb gedraaid, en een veel betere distro is dan Ubuntu. Toen ik Debian draaide viel mijn oog op Mint en dat heb ik toen geïnstalleerd bij mijn ouders, en ben die distro in de gaten blijven houden.
Op het moment dat Mint met een Debian based kwam ben ik van Debian over gegaan naar Linux Mint Debian Edition, en die draai ik nog steeds. en zo als het er nu uit ziet zal ik met LMDE nog lang blijven werken.
Acer Aspire 5749: Linux Mint Debian Edition Cinnamon

dropbox

Twitter @bdekruijf

Afbeelding
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Ma 17 Okt 2011, 14:47

in 1998 / '99 wat gelezen over Linux, het trok me wel aan, zowel het Opensource idee als de werking van het OS.
In 2000 een S.U.S.E. box gekocht, 7 cd's en een stapel boeken, dat had je nog in die tijd ;)
Installeren op zich viel best mee, maar het winmodem aan de gang krijgen was een absolute nogo. Toch maar weer verder met win98se, maar het virus was aangeslagen, hoe dan ook zou ik tzt Linux gaan draaien.

Veel geëxpirimenteerd met S.U.S.E. RedHat, Mandrake, Debian ( veeeeeeels te moeilijk voor een beginner in die tijd )
Op een NLLGG dag in 2001 gezien hoe makelijk het was om programma's te installeren in Debian was en mijn keuze was gemaakt : dit wil ik ook.

Begin 2005 toch maar eens ubuntu 5.04 geprobeerd omdat het een makkelijke Debian zou zijn, en dat klopte wel.
In 2006 definitief over naar ubuntu 6.06, daarna nog wel eens gekeken naar Lindows / Linspire, Mandrake / Mandriva, RedHat / Fedora / Xandros, maar ik bleef toch altijd uitkomen bij Debian / ubuntu. In het begin Ubuntu in dualboot met xp, vanaf eind 2006 alleen nog xp in Virtualbox*.

In 2009 weer eens Debian geprobeerd en blijven hangen, ubuntu is definitief exit hier. Linux Mint Debian draait Als 2e systeem op mijn netbooks en laptop, de " gewone " Linux Mint installeer ik meestal even na het uitkomen van een nieuwe release, gewoon om even te kijken wat de vernieuwingen zijn.

Klachten of problemen heb ik eigenlijk nooit gehad over windows, al vind ik het rechten systeem brak op xp home, bij de pro versie schijnt het beter geregeld te zijn.

* xp wordt gebruikt voor mijn GPS tools en een programma om mijn ( radio ) scanner te programmeren en te bedienen, voor de rest kan ik alles met Linux, in mijn geval Debian stable
nomko

Berichtdoor nomko » Di 18 Okt 2011, 08:34

Waarom gebruik ik Linux? Ik gebruik Ubuntu al zo'n dikke 4 jaar, met volle tevredenheid. Waar ik wel erg mee zit is dat nogal netbookachtige lay-out die ze nu toepassen in 11.04 en 11.10. Voor mij genoeg reden om te stoppen met Ubuntu nadat mijn huidge versie 10.04.3 niet meer ondersteund wordt. Maar goed, waarom Linux? Omdat ik zat was van al die pop-ups, malware, spyware en al die andere bullshit onder Windows. Ik had mijn Windows systeem aardig goed dichtgespijkerd maar kreeg toch al dat troep. En na verloop van tijd werd windows alsmaar trager en trager en trager.... Ik was elke half jaar bezig om alles opnieuw te installeren: harde schijf wissen (en met wissen bedoel ik de hele partitie verwijderen!), Windows installeren en toen begon de ellende dus pas echt! Driver installeren, rebooten, driver installeren rebooten, driver installeren rebooten, driver installeren rebooten, driver installeren rebooten....... Gelukkig dat Linux deze patroon niet heeft, behalve bij zeer kritische updates of kernel updates. Als ik dit aan collega's en kennsissen vertel dat ik alles kan installeren zonder ook maar 1x te moeten rebooten.... Je moet ze dan es horen! Dat bestaat niet! Dat kan helemaal niet! Hoe kan je een driver installeren zonder te rebooten en dat hetd an ook direct werkt, onmogelijk!

Maar goed, omdat ik het zat werd van elke keer weer een heel weekend spenderen om mijn systeem weer aan de gang te krijgen en elke keer een reboot te doen (om wat voor redend an ook) hield ik een strooptocht op het internet op zoek naar wat anders.

Ooit in een ver verleden heb ik Suse 7 geprobeerd, Red Hat geprobeerd maar voor iemand die gewoon wilde computeren was dat net iets teveel van het goede. Toen heb ik het gelaten tot ik tegen Mandrake/Mandriva aanliep. Dat zag er goed uit en alles werkte out-of-the-box! Beter geregeld dan bij Suse of Red Hat! Maar ook dat was het niet helemaal, tot ik erachter kwam dat ik die KDE desktop teveel van het goede vond. Heb Linux toen maar gelaten tot zo'n 4 jaar terug. Die strooptocht gaf als resultaat dat Ubuntu bestond en dat er een starterspakket (zo'n beginnersblad met cd) te koop was in de winkel van Linux Magazine. En op die cd stond Ubuntu 7.04. Dat heb ik gekocht en heb het geinstalleerd. Precies wat ik zocht! Simpele, eenvoudige desktop (Gnome) en een snelle besturingssysteem! Sindsdien werk ik met Ubuntu tot er ineens iemand wakker werd bij Canonical om dat waardeloze Unity te gaan gebruiken als desktop..... zonde....

Debian ook een paar keer gebruikt de laatste tijd, maar dat is het ook net niet helemaal. Zit goed in elkaar, maar teveel gerichtop de meer doorgewinterde gebruiker. Nu weet ik onderhand best wel veel, maar ben geen geek of freak of nerd of hie je ze ook noemt. Ik ben erg tevreden met Linux en als Mint die idiote netbookdesktop niet gaat gebruiken, dan stap ik straks helemaal over op Mint (denk de LMDE versie). Maar dat ga ik nog testen!

Maar in het algemeen: Linux is een zeer goede, stabiele besturingssysteem die te weinig aandacht krijgt (onterecht).
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Di 18 Okt 2011, 10:15

nomko schreef: Windows installeren en toen begon de ellende dus pas echt! Driver installeren, rebooten, driver installeren rebooten, driver installeren rebooten, driver installeren rebooten, driver installeren rebooten.......

je kan gerust eerst alle drivers installeren en daarna pas een reboot doen, alleen zijn ze pas aktief na de reboot ;)
nomko

Berichtdoor nomko » Di 18 Okt 2011, 11:13

Arie schreef:
nomko schreef: Windows installeren en toen begon de ellende dus pas echt! Driver installeren, rebooten, driver installeren rebooten, driver installeren rebooten, driver installeren rebooten, driver installeren rebooten.......

je kan gerust eerst alle drivers installeren en daarna pas een reboot doen, alleen zijn ze pas aktief na de reboot ;)

Da's waar. Zolang het geen kritieke drivers zijn die onontbeerlijk zijn, bijv. videokaart drivers.
Freddy
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Freddy » Di 29 Dec 2015, 10:11

Ik heb Linux Mint gekozen omdat dit de enige door mij geteste os die zeer goed werkt op mijn pc.
In zijn geheel ben ik tevreden, want...
Ubuntu Gnome start dikwijls op met zwarte vierkante vlekken in monitor, hoe dit komt weet ik niet.
Antergos : Blokkeerd om de haverklap...
openSUSE : Is moeilijk om er uw eigen nodige apps te installeren...
Chromixium : Werkt niet...
Mageia5 : Werkt goed, doch kan mijn kaartlezer niet werkend krijgen...
Heb er nog een paar getest, doch bij sommige is de (U)Efi opstart toch niet in orde, nog werk aan de winkel.
NOOT : Ik doe GEEN dual boot, alleen Linux.
Enz...
Het is een nieuwe pc, dus geen getest meer.
Ben gaan zien om een IMac te kopen, is ook niet meer wat het was. ( Heb er nog een gehad toen ik zelstandig was )
Op mijn computers vroeger toen ik zelfstandig was, kon ik alles draaien, toen werkte alles "Out of the box "
Mint, Ubuntu, Mephis, Mandriva, Gentoo, openSUSE, ik had een test computer en ik probeerde in mijn schaarse vrije tijd zoveel mogelijk verschillende Linux OS uit, niet dat ik expert ben hoor, verre van, maar weet wel iets.
Nu zit men met problemen met de niet zo goed ondersteunde flash plugin, en voor sommige nog andere probleempjes.
Geef mij maar LINUX MINT. Mooi en goed werkend !
Bravo.
Ga er even tussenuit, ik wens jullie allen EEN GEZOND EN GELUKKIG 2016 !
Freddy
PoppeSchuitema
Senior
Senior

Berichtdoor PoppeSchuitema » Di 29 Dec 2015, 13:05

Ik had een XP laptop waarop we de camera in het zwembad tijdens de zwemlessen kunnen bekijken ( ouders kunnen zo op afstand de vorderingen van hun kind bekijken) totdat de ondersteuning van XP stopte. Omdat deze laptop wel altijd in het netwerk staat dus ook op internet heb ik besloten naar iets anders om te zien en dat werd Linux Mint 13 xfce en dat draaide van wonder en geweld, mooie vloeiende bewegingen waar het beeld haperend was en heel gemakkelijk te bedienen net als XP eigenlijk (Ik vind Windows XP nog steeds de mooiste besturing welke er gemaakt is door Microsoft) Toen kreeg ik de Lenovo laptop en daar stond me toch een partij bloatware op, ik werd er niet goed van. Windows 8.1 werkte wel maar niet dat ik moest zeggen wow. Nadat ik de hele harde schijf geformatteerd had en de W8.1 er opnieuw opgezet zonder al die meuk van Lenovo, nam ik een rigoureus besluit: Ik ga voor Linux Mint (17.1 was toen net uit) en Windows wordt een bijzaak. Van deze beslissing heb ik nog geen seconde spijt gehad. Ik heb inmiddels 17.3 op de laptop als hoofdbesturing en W10 als bijzaak. W10 werkt niet verkeerd maar kan niet tippen aan Linux Mint 17.3 Cinnamon. Ik ben echt geen deskundige, al zeggen alle bekenden dat ik een expert ben. Als ik problemen heb waar ik zelf niet uitkom vraag ik op fora zoals dit en zo kom ik er bijna altijd wel uit.
Lenovo B50-30; CPU:Intel Celeron (R) N2815 1,86 GHz; MB: ; RAM:DDR3 4 GB; Algemeen PnP-beeldscherm Intel HD Grafics; SSD: Crucial MX300; Windows 10, Linux Mint 18.2 Cinnamon-Sonya ;
Freddy
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Freddy » Za 20 Feb 2016, 10:09

Kan ik kort en bondig zeggen, over Linux Mint.
Deze Linux distributie verdient niet één, doch meerdere pluimen...
Heb de laatste tijd wat zitten testen met andere Linux distributies, en LINUX MINT steekt er met kop en schouder bovenuit.
Stabiel en mooi en voor iedereen op eenvoudige manier te installeren !
In één woord, een dikke PROFICIAT aan het Mint Team.
Groet,
Freddy

NOOT : Werk met KDE 17.3
Mr. B
Held
Held

Berichtdoor Mr. B » Za 20 Feb 2016, 13:30

Dit topic is nu verschillende keren gebumped terwijl het ouder is dan 30 dagen. Sinds eind Januari 2016 hebben we hieromtrent een mededeling geplaatst waarin duidelijk vermeld wordt dat topics die ouder zijn dan 30 dagen en omhoog gebracht worden, per omgaande gesloten worden:

http://www.forum.linuxmintnl.nl/viewtopic.php?f=1&t=2787

Wil men dit onderwerp voortzetten dan gaarne een nieuw topic te openen. Bij voorbaat dank.

Terug naar “Linux Mint”