Nederlandse Linux computer winkels stoppen er mee

Klets over Linux in het algemeen
xenopeek
Nieuweling
Nieuweling

Nederlandse Linux computer winkels stoppen er mee

Berichtdoor xenopeek » Zo 05 Mei 2013, 19:11

Treurige nieuws dat de Linux computer winkels op onze eigen bodem er allemaal mee stoppen, omdat het inmiddels onmogelijk is om computers in te kopen zonder Windows er op (geen distributeur meer in Nederland die een computer aan onze Linux winkels kan/mag/wil/durft te leveren zonder Windows):
Hettes.nl heeft een petitie gestart om te proberen dit onderwerp van koppelverkoop van computers en besturingssystemen in de Tweede Kamer bespreekbaar te maken.

Teken de petitie als je ook geen Windows belasting wilt betalen! Hettes.nl wil dat elke computer gekocht kan worden zonder Windows, door consumenten die de voorkeur geven aan een ander besturingssysteem.

De petitie is hier (link in de laatste paragraaf): http://www.hettes.nl/hettes-stopt
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Re: Nederlandse Linux computer winkels stoppen er mee

Berichtdoor Arie » Zo 05 Mei 2013, 20:06

Van Hettes en Linuxcomputers wist ik het al. OS4Free is in 2011 of 2012 al gestopt. Mingos is nieuw voor me.
Gigantisch jammer, vooral omdat de support van Mingos en OS4Free echt goed was. Met Hettes en Linuxcomputers heb ik zelf geen ervaring, maar ik ga er vanuit dat ook bij hun de support goed was.
bas
Guru
Guru

Berichtdoor bas » Zo 05 Mei 2013, 20:30

Gelijk maar even getekend.
Acer Aspire 5749: Linux Mint Debian Edition Cinnamon

dropbox

Twitter @bdekruijf

Afbeelding
nomko

Berichtdoor nomko » Zo 05 Mei 2013, 21:00

Erg zonde dat men om de reden van angst voor Microsoft ermee stopt. Echter geheel niet onverwacht of als een totale verrassing. Microsoft bediend van een vorm van terreur tegenover de fabrikanten waarbij de fabrikanten zelf geen keuze meer hebben dan zich inbinden en naar de wil van Microsoft schikken.

Ik vind het dan ook treurig om te zien dat bij de wet koppelverkoop verboden is, maar dat niemand iets doet aan de illegale praktijken van Microsoft die in Nederland schijnbaar de vrije hand heeft. Alternatieven worden hierdoor de nek omgedraaid en de consument heeft niets meer te kiezen.

Treurig deze gang van zaken. Blijft dus niets anders over dan zelf een computer samen bouwen waar Microsoft niets over te zeggen heeft.
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Zo 05 Mei 2013, 21:30

Tja, het ligt ook wel aan de Linux gebruikers. Op een niet nader te noemen forum werd steeds geroepen dat bovengenoemde bedrijven te duur waren. Kortom, Linux op een computer was best zolang het maar niets kostte. Het OS mag dan wel gratis zijn, het installeren ervan kost nog steeds tijd = geld, om over de evt support maar niet te spreken.

Er zijn echter gelukkig nog steeds mogelijkheden om een computer zonder windows te kopen, bv bij Alternate, je kan daar zelf een systeem samenstellen wat hun dan dan voor je bouwen, zo zijn er gelukkig nog meer ( lokale ) shops. Laptops en netbooks wordt idd een pak lastiger.

En wat betreft de koppelverkoop, reken alsjeblieft niet op onze overheid, die loopt slaafs achter de grote bedrijven aan.
Mr. B
Held
Held

Berichtdoor Mr. B » Zo 05 Mei 2013, 21:34

Ook gelijk ondertekend daar ik van mening ben dat we allemaal in staat moeten zijn computers te kopen met of zonder OS en vrij mogen zijn in welk OS we willen gebruiken.

Nu hebben we Dell, Lenovo en HP bijvoorbeeld die computers leveren met Ubuntu maar dan is er nog moeilijk aan te komen en pakken duurder. Ik heb er ooit naar gezocht op de Dell site hier in BE maar kon het niet vinden, behalve op de Franse site van ze dacht ik.

Binnenkort toch eens even Guy contacteren of hij hier in BE nog door zet met z'n Ubuntu/Debian shop.
xenopeek
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor xenopeek » Ma 06 Mei 2013, 08:55

Ik bouw al jaren zelf m'n PC's, maar dat is niet voor iedereen een optie. En inderdaad, voor laptops en netbooks is dat (helaas ;D) nog geen mogelijkheid.

Dell verkoopt inderdaad een laptop met Ubuntu er op. Voor Nederland is dat hier: http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/xps- ... aspx?s=bsd. Voor België: http://www.dell.com/be/bedrijven/p/xps- ... aspx?s=bsd. Dat is een krachtpatser en dus wel wat duurder.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Do 24 Mar 2016, 00:39

Mint 18.2 Cinnamon 64bit , werk. Mint 17.3 Cinnamon 64bit , archief.
LMDE op laptop en RasberyPy met Debian, soms.

Terug naar “Linux”