Nog steeds "problemen" met weergeven van mooie letters met D

Klets over Linux in het algemeen
nomko

Nog steeds "problemen" met weergeven van mooie letters met D

Berichtdoor nomko » Ma 17 Jun 2013, 19:06

Ik heb zojuist Debian 7.0 geïnstalleerd binnen Virtualbox. En het eerste wat mij opvalt is dat tekst nog net zo slecht of belabberd of beroerd weergegeven worden als met Debian 5.0/6.0. En dat terwijl Mint en Ubuntu hier totaal geen last van hebben! Waar ligt het aan bij Debian?? Willen ze het gewoonweg niet mooi hebben/maken?? Ligt het nog steeds aan een slechte libcairo2 bestandje???

Ter illustratie heb ik 2 screenshots erbij gedaan, 1 van Mint en 1 van Debian 7.0. Verschil is goed te zien lijkt mij....

stukje nu.nl met Debian 7.0:
http://www.wuala.com/nomko/Share%20Folder/Debian.png/

stukje nu.nl met Mint 15:
http://www.wuala.com/nomko/Share%20Folder/Mint.png/

Met Mint 15 is de tekst duidelijker en scherper.
bas
Guru
Guru

Re: Nog steeds "problemen" met weergeven van mooie letters m

Berichtdoor bas » Ma 17 Jun 2013, 22:25

En hoe is het met LMDE heb je dat geprobeerd? Kan idd een specifiek Debian iets zijn.
Acer Aspire 5749: Linux Mint Debian Edition Cinnamon

dropbox

Twitter @bdekruijf

Afbeelding
Mr. B
Held
Held

Berichtdoor Mr. B » Di 18 Jun 2013, 00:24

Tja, het is bekend dat Ubuntu zijn eigen verbetering aan de font-rendering heeft gebracht, dit zit dus ook in de op Ubuntu gebaseerde Mint. Als je het bij Debian vraagt op het forum of IRC verwacht adn reacties dat Debian geen Ubuntu is en je niet moet lopen zeuren, dit heb ik dus laatst een keer meegekregen. Niet erg prettig natuurlijk voor de wat nieuwere gebruikers vind ik.

Wat je kan proberen is dit in de terminal:

Code: Selecteer alles

dpkg-reconfigure fontconfig-config

http://wiki.debian.org/Fonts#Configuration

ik geloof dat je dit als root moet doen dus eerst su typen en het paswoord geven. Probeer even wat configuraties uit welke het beste oogt voor jou. Het kan wat verbeteren maar echt beter zal het niet worden dus hou daar rekening mee. Ik heb dit zelf namelijk geprobeerd.

Aangezien LMDE Debian is is het daar hetzelfde verhaal, ze hebben bij wel al LMDE het één en aander al aangepast maar het zal nooit zo worden als bij Ubuntu. Het is en blijft een specifiek Debian probleem maar ik lig daar niet zo wakker van.
nomko

Berichtdoor nomko » Di 18 Jun 2013, 07:04

Mr. B schreef:Tja, het is bekend dat Ubuntu zijn eigen verbetering aan de font-rendering heeft gebracht, dit zit dus ook in de op Ubuntu gebaseerde Mint. Als je het bij Debian vraagt op het forum of IRC verwacht adn reacties dat Debian geen Ubuntu is en je niet moet lopen zeuren, dit heb ik dus laatst een keer meegekregen. Niet erg prettig natuurlijk voor de wat nieuwere gebruikers vind ik.

Inderdaad is dat ook mijn ervaring met het Debian forum. Heel veel arrogantie en gepoch over hoe goed Debian wel niet is en als je de nadelen opnoemt, zoals in dit geval dus de fontrendering, dan bijten ze in het stof en komen ze met reacties dat je niet moet lopen zeuren en dat Mint/Ubuntu waardeloos is en niks met Debian te maken heeft, bla bla bla...... En inderdaad, ben het helemaal met je eens, voor de beginners zijn zulke reacties niet echt prettig en eerder afwijzend. Toen ik Debian een keer ging proberen en allerlei vragen ging stellen, als Debian beginner (Ubuntu eraf/Debian erop), over Debian kreeg ik van alle kanten een trap dat ik zulke vragen echt niet mocht en moest gaan stellen. Ben op veel punten weinig opgeschoten op dat forum en met Debian. Dus wat je doe je dan? Debian eraf, Mint erop!

Mr. B schreef:Wat je kan proberen is dit in de terminal:

Code: Selecteer alles

dpkg-reconfigure fontconfig-config

http://wiki.debian.org/Fonts#Configuration

ik geloof dat je dit als root moet doen dus eerst su typen en het paswoord geven. Probeer even wat configuraties uit welke het beste oogt voor jou. Het kan wat verbeteren maar echt beter zal het niet worden dus hou daar rekening mee. Ik heb dit zelf namelijk geprobeerd.

Aangezien LMDE Debian is is het daar hetzelfde verhaal, ze hebben bij wel al LMDE het één en aander al aangepast maar het zal nooit zo worden als bij Ubuntu. Het is en blijft een specifiek Debian probleem maar ik lig daar niet zo wakker van.

Bas schreef:En hoe is het met LMDE heb je dat geprobeerd? Kan idd een specifiek Debian iets zijn.

Zal die commando eens proberen. En LMDE heb ik nog niet geprobeerd, ga dat ook es doen dan.
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Di 18 Jun 2013, 12:10

nomko schreef:stukje nu.nl met Debian 7.0:
http://www.wuala.com/nomko/Share%20Folder/Debian.png/

stukje nu.nl met Mint 15:
http://www.wuala.com/nomko/Share%20Folder/Mint.png/

Met Mint 15 is de tekst duidelijker en scherper.

Ik vind het wel meevallen, de letters in Mint lijken iets voller dat is alles, scherper beslist niet

Afbeelding
nomko

Berichtdoor nomko » Di 18 Jun 2013, 18:17

Arie schreef:Ik vind het wel meevallen, de letters in Mint lijken iets voller dat is alles, scherper beslist niet

En toch blijf ik erbij dat het met Mint en Ubuntu het beter leesbaar en stukken duidelijker is. Voller, scherper, t'is maar hoe je noemt.
Mr. B
Held
Held

Berichtdoor Mr. B » Do 20 Jun 2013, 13:50

En nomko, heb je nog wat uitgeprobeert met het commando wat ik je gaf? Ik ben namelijk benieuwd of het wat geholpen heeft.

Ik heb Debian 7 Gnome 3 even op m'n netbook gezet en het daar ook aangepast met dat commando. In het eerste gedeelte kies ik voor Autohinter, in het tweede gedeelte wat betreft de subpixel kies ik Always, het derde en laatste gedeelte met bitmapped fonts laat ik op No staan. Na een reboot ziet het er al iets beter uit.

Terug naar “Linux”