Welke window-manager?

Klets over Linux in het algemeen
midas
Held
Held

Welke window-manager?

Berichtdoor midas » Zo 21 Mar 2010, 09:00

Beste mensen,

Op de website Phoronix zag ik laatst een benchmark tussen KDE, Gnome, LXDE en XCFE inzake systeembelasting en energieverbruik. De conclusies uit de test zijn niet helemaal verrassend, maar leuk om te lezen is dat vooral LXDE er heel gunstig bovenuitsteekt.

In het algemeen was Gnome zo'n 25% lichter in gebruik dan KDE. Wanneer je dus een oudere computer of laptop hebt...gun hem (of haar) nog een tweede jeugd met een lichtere windowmanager die toch wel leuk compleet is. Ik doel dus wederom weer op LXDE. De nieuwe LXDE-versie van LinuxMint is bijna uit dus give it a try!

Het gehele artikel op Phoronix is te zien op:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=linux_desktop_vitals&num=1

Veel leesplezier!
frits
Senior
Senior

Re: Welke window-manager?

Berichtdoor frits » Zo 21 Mar 2010, 13:01

Kunnen we al iets zien van de Mint LXDE?

Ik heb als test nu Mint 5 Elyssa op een oude Packard Bell EasyNote B3600 draaiend en dat gaat al als een speer. ;D Andere Ubuntu desktop versies 9.04 / 9.10 waren geen succes, Mint 8 ook niet.Die kreeg ik maar niet geinstalleerd, maar Mint 5 wel.

Ik ben dus wel nieuwsgierig naar de nieuwe Mint LXDE.

Zolang het maar Mint blijft ;) .
Asus Vivobook met 11.6" touchscreen, dualboot Elementary Loki en Mint Cinnamon 18.2
midas
Held
Held

Berichtdoor midas » Zo 21 Mar 2010, 17:20

Hallo Frits...de release candidate valt alvast wel te downloaden. Maar de basis is natuurlijk ook gewoon Ubuntu Karmic of Mint 8. Het kan zijn dat jouw laptop gewoon niet zo goed draait op Ubuntu/Mint...maar misschien des te beter op bijvoorbeeld PCLINUXOS. Daarvan is van versie 2010 ook een betaversie met LXDE te downloaden (ook de Gnome-versie is lang niet gek).

Ik durf wel te beweren dat met LinuxMint en PCLOS je aan de top zit van meest gebruiksvriendelijke en doorontwikkelde linuxsystemen. En met beide is het downloaden...branden...installeren...en voila alles werkt gelijk uit de box. Heel gebruiksvriendelijk ook.

De RC-versie van LinuxMint LXDE CE kun je downloaden vanaf hier:

http://www.linuxmint.com/blog/?p=1325

Veel succes!
frits
Senior
Senior

Berichtdoor frits » Zo 21 Mar 2010, 17:41

Inmiddels op een USB gezet, maar start niet op vanuit keuzemenu. Even op een andere eee proberen. ???

Edit: Werkt ook niet. Eerst maar even een nieuwe download ophalen.
Asus Vivobook met 11.6" touchscreen, dualboot Elementary Loki en Mint Cinnamon 18.2
frits
Senior
Senior

Berichtdoor frits » Zo 21 Mar 2010, 19:14

Gedaan, 1ste download was niet goed. Werk nu via de Live USB. Werkt inderdaad snel en ziet er ook goed uit. :D

Later even op Live CD op de oude PB proberen.
frits
Senior
Senior

Berichtdoor frits » Vr 26 Mar 2010, 21:07

Probeer de LXDE op een oude compaq Armada 1500 te installeren. Puppy Linux wil wel, maar de LXDE niet. Het vreemde is (ook bij andere distro's) dat na de opstart van de installatie het beeld kompleet op wit gaat.

Zal iets met een opstart van een beelddriver zijn, maar zo kom ik helaas niet verder. Iemand een idee?
midas
Held
Held

Berichtdoor midas » Za 27 Mar 2010, 13:55

Hallo Frits, bij de voorlaatste versie van Mint (voorjaars-editie) heb ik dat gek genoeg ook een paar keer gehad. Maar als-ie als liveCD wél goed draait...dan zou het kunnen dat na een herstart het systeem wel de juiste driver pakt. Houd er rekening mee dat bij de eerste herstart (na installatie) de hardware-herkenning gaat lopen om te zien welke drivers e.d. benodigd zijn. Maar daarna zou-ie het toch moeten kunnen doen...
frits
Senior
Senior

Berichtdoor frits » Za 27 Mar 2010, 14:13

Heb ook verschillende mini versies van PCLOS geprobeerd, maar alleen puppy Linux wil. Heb de installatie op HD info ook gevolgd, maar nu kan ik 'm alleen nog maar via de CD opstarten. Heb nog iets in de boot/grub waarschijnlijk niet goed staan, ondanks de instructie opvolging.

Tips?
midas
Held
Held

Berichtdoor midas » Za 27 Mar 2010, 14:33

Hallo Frits...ik zag op jouw draadje op ons groot zusterforum dat jouw Armada op 32mb Ramgeheugen draait? Nou, met de beste wil van de wereld krijg je dan zelfs de LXDE-versie van Mint niet aan de gang. Voor LXDE heb je toch wel 128 MB of liever nog 264 MB nodig. Met Puppy of de andere 'minimal installs' heb ik geen enkele ervaring. Ben toch benieuwd of iemand nog met goede tips komt. Greetz, midas
frits
Senior
Senior

Berichtdoor frits » Za 27 Mar 2010, 15:00

Er zit 60 MB in met een 3.3 Gig HD, waarvan nu 40% in gebruik is en Puppylinux draait nu. Wireless lijkt het ook te doen, alleen hoef ik niet in te loggen op mijn router. Hij pakt dus kennelijk een ander signaal, maar ik krijg nog geen netwerken te zien.
plankgas
Junior
Junior

Berichtdoor plankgas » Wo 28 Apr 2010, 10:42

als ik het goed begrijp is mint8 lxde geen ubuntu variant?
als er straks de nieuwe mint 9 komt, word de lxde dan ook aangepakt met een nieuwe versie?
LinuxMint 9 netbook remix
midas
Held
Held

Berichtdoor midas » Wo 28 Apr 2010, 18:09

Jawel hoor! Ook de basis van Mint 8 LXDE is gewoon Ubuntu Karmic. Alleen worden dan wel de typische Mint-tools toegepast en een aantal bugs verholpen die nog wel binnen Ubuntu Karmic rondwaren. En natuurlijk worden alle multi-media en codecs bij Mint toegevoegd zodat na installatie alles 'out of the box' werkt.

Na de release van Ubuntu Lucid Lynx (morgen al!) wordt er bij LinuxMint hard gewerkt om:

1. Proberen om enkele typische bugs binnen Lucid Lynx te verhelpen.
2. Nieuwe uitgaven van Mint-tools in de nieuwe Mint-release te verwerken.
3. Het art-work te verfijnen.
4. Tenslotte testen...testen...testen

De verwachting is dan ook dat ergens eind mei/begin juni de officiële uitgaven van LinuxMint 9 'Isadora' worden uitgebracht. Nog een aantal nachtjes slapen dus... :D
mantas
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor mantas » Wo 28 Apr 2010, 19:57

Natuurlijk is mint LXDE een ubuntu variant. Ubuntu heeft ook een versie met LXDE, nl. Lubuntu.
http://lubuntu.net/ ;D
midas
Held
Held

Berichtdoor midas » Wo 28 Apr 2010, 20:22

Ja, dat klopt Mantas...er is ook Lubuntu. Alleen is LinuxMint LXDE niet gebaseerd op Lubuntu. Men heeft Ubuntu ontdaan van windowmanager en daar opnieuw de LXDE-pakketten op gezet...met daarin natuurlijk de eigen Mint-tools opgenomen.

Al met al verwacht ik veel van de komende Mint LXDE die gebaseerd zal zijn op de nieuwe (komende) Mint 9. Maar wanneer die uit zal komen? Niemand weet dat op dit ogenblik...
mantas
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor mantas » Wo 28 Apr 2010, 20:45

Persoonlijk werk ik liever met mint LXDE dan Lubuntu , beide geprobeerd, het is mint LXDE op de laptop gebleven. ;D

Terug naar “Linux”