LinuxMint 'schijven' of GParted ?

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
KeesS
Senior
Senior

LinuxMint 'schijven' of GParted ?

Berichtdoor KeesS » Do 20 Apr 2017, 17:30

Kan ik vanuit LinuxMint 17.3 met het programma "schijven" hetzelfde doen als met GParted?

Hoef ik met "schijven" niet vanaf een Live-CD op te starten?

Bestaat er voor LinuxMint "schijven" een Nederlandstalige handleiding?
alle hulp is welkom, maar graag Nederlands; ik ken geen Engels
ben 82 jaar, te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg
KeesS
Senior
Senior

Re: LinuxMint 'schijven' of GParted ?

Berichtdoor KeesS » Za 22 Apr 2017, 16:30

Misschien was mijn vraag niet duidelijk gesteld; laat ik het opnieuw proberen.

Op mijn Desktop-PC gebruik ik LinuxMint 17.3 Cinnamon.

Hierin zit het programma "Schijven" wat, als ik het goed begrijp hetzelfde doet/kan als GParted.
"Schijven" hoef ik niet van een Live-CD te starten, maar kan ik direct vanuit het werkende "LinuxMint 17.3" gebruiken.
Klopt dat ???

Ik heb een oude harde schijf (200 GiB) in een USB-behuizing gebouwd en wil deze voor opslag en/of backup gaan gebruiken.
Met het programma "Schijven" wil ik de bestaande partities gaan verwijderen.
Dan 1 primaire partitie (ext4) maken van 40 GiB, (die wil ik gebruiken voor overzetten van de inhoud van een /home-partitie op mijn Desktop-PC)
Hierna 1 externe-partitie maken van de overgebleven ruimte op de schijf. Deze ruimte/partitie voorlopig ongebruikt laten.
Vraag: is op deze schijf ook een "swap-partitie" vereist?

Het programma "Schijven" heb ik op mijn PC eens geopend en bekeken. Maar ik durf er voorlopig niets mee te doen.
Het ziet er eenvoudig uit, maar voor mijn kennis-niveau toch nog te ingewikkeld.
Bestaat er een mogelijk handleiding van het programma?
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Za 22 Apr 2017, 20:50

Je kan GParted ook installeren via Softwarebeheer. GParted biedt wat meer mogelijkheden en is gebruiksvriendelijker vind ik persoonlijk.

Je hebt maar 1 swap partitie nodig. Je moet dus niet op iedere extra schijf een swap partitie aanmaken.

Maak steeds een backup / kopie van al je date alvorens je zulke dingen gaat doen met de harde schijf om te voorkomen dat je iets verliest.
Linux Mint 17.1 en 18.1 Mate 64 bit
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Za 22 Apr 2017, 22:07

Op de Linux Mint wiki staat een beschrijving van Schijvenhttp://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=Schijven en Gparted http://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=GParted. Misschien help dat ook een beetje.
Mint 18.2 Cinnamon 64bit , werk. Mint 17.3 Cinnamon 64bit , archief.
LMDE op laptop en RasberyPy met Debian, soms.
KeesS
Senior
Senior

Berichtdoor KeesS » Zo 23 Apr 2017, 23:51

Wilfried1954 schreef:Je kan GParted ook installeren via Softwarebeheer. GParted biedt wat meer mogelijkheden en is gebruiksvriendelijker vind ik persoonlijk.

Wilfried 1954, dank voor Uw reactie.
Persoonlijk vind ik GParted wat minder gebruiksvriendelijk.
Het geeft mij soms problemen met het opstarten vanaf de CDrom of de USB-stick. En tijdens het opstarten heb ik grote moeite met die snel voorbij scrollende 'super kleine lettertjes'. (dat heeft ook met mijn leeftijd te maken) :'(
Dan is me niet snel duidelijk wát en wanneer ik moet doen. Ik hoopte dat "Schijven" voor mij beter geschikt is.
KeesS
Senior
Senior

Berichtdoor KeesS » Ma 24 Apr 2017, 00:09

Joan schreef:Op de Linux Mint wiki staat een beschrijving van Schijvenhttp://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=Schijven en Gparted http://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=GParted. Misschien help dat ook een beetje.

Joan, bedankt voor Uw reactie.
De Wiki-beschrijving van "Schijven" is precies wat ik zocht. :) Heel duidelijk en ook nog Nederlandstalig !!
Na goed bestuderen hiervan, zal het me denk ik wel lukken de schijf in te richten zoals ik wil.
peer
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor peer » Ma 24 Apr 2017, 14:07

ik gebruik zowel schijven als gparted.

Schijven gebruik ik vooral om snel informatie over disks en partities (harddisk, ssd, usb, sdcard) te krijgen.
Ook gebruik ik Schijven om partities te mounten en unmounten. Ik unmount een usbstick altijd met schijven voordat ik de usbstick verwijder.

Gparted gebruik ik om partities te bewerken (vergroten verkleinen, verplaatsen, verwijderen, formateren)
desktop-pc: Linux Neon
eee-pc: Debian minimal LXDE
KeesS
Senior
Senior

Berichtdoor KeesS » Ma 24 Apr 2017, 19:37

Het is me met LinuxMint "Schijven" gelukt om mijn harde schijf leeg te maken en er 4 partities (ext4) op te zetten.
1e partitie: /dev/sdh1 = Mijn Home-partitie (dit is de naam)
een extended /dev/sdh2 met daarin:
2e partitie: /dev/sdh5 = Mijn DATA
3e partitie: /dev/sdh6 = Mijn FOTO's
4e partitie: /dev/sdh7 = Mijn Video's
Rest ruimte ongebruikt.

Tot zover is alles gelukt,maar....als ik het bestandssysteem open heb ik nu onder Apparaten:
Bestandssysteem (= LinuxMint 17.3)
Ubuntu 12.04.3 LTS (= dualboot met Mint)
en daaronder:
*Mijn Home-partitie
*Mijn DATA
*Mijn FOTO's
*Mijn Video's.

Ik had gehoopt in plaats van de hierboven met * aangegeven 4 partities alleen de naam (Logilink) van de harde schijf in beeld te krijgen. :(
Wat heb ik verkeerd gedaan??? en Hoe los ik dit op???
KeesS
Senior
Senior

Berichtdoor KeesS » Ma 24 Apr 2017, 19:50

peer schreef:ik gebruik zowel schijven als gparted.
Gparted gebruik ik om partities te bewerken (vergroten verkleinen, verplaatsen, verwijderen, formateren)

peer, dank voor Uw reactie,
Gebruikt U GParted dan direct in LinuxMint, of doet U dat met opstarten vanaf een Live-CD/DVD ??

Dat is voor mij de reden om "Schijven" te kiezen. GParted bezorgt mij soms nogal wat problemen met het opstarten vanaf een Live-CD of vanaf een USB-stick.
Ook het uitwerpen van de CD/DVD wil niet altijd soepel verlopen. Dan is de computer al weer aan het opstarten/herstarten vóór ik de CD kan verwijderen. >:(
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Ma 24 Apr 2017, 20:37

KeesS schreef:Ik had gehoopt in plaats van de hierboven met * aangegeven 4 partities alleen de naam (Logilink) van de harde schijf in beeld te krijgen. :( Wat heb ik verkeerd gedaan??? en Hoe los ik dit op???

Als je 4 partities maakt op een harde schijf dan maak je eigenlijk 4 (logische) 'harde schijven' aan. Als ik het goed begrijp wil jij 1 partitie met 4 folders. Of begrijp ik het verkeerd?
Linux Mint 17.1 en 18.1 Mate 64 bit
KeesS
Senior
Senior

Berichtdoor KeesS » Ma 24 Apr 2017, 21:36

Wilfried1954 schreef:
KeesS schreef:Ik had gehoopt in plaats van de hierboven met * aangegeven 4 partities alleen de naam (Logilink) van de harde schijf in beeld te krijgen. :( Wat heb ik verkeerd gedaan??? en Hoe los ik dit op???

Als je 4 partities maakt op een harde schijf dan maak je eigenlijk 4 (logische) 'harde schijven' aan. Als ik het goed begrijp wil jij 1 partitie met 4 folders. Of begrijp ik het verkeerd?

Wilfried, ik weet niet of wij hetzelfde bedoelen, maar ik wil graag als ik LinuxMint-bestandsbeheer open, 1 apparaat = USB-schijf genaamd 'Logilink' zien.
Als ik die USB-schijf ('Logilink') aanklik of open, dat dan de partities of mappen zichtbaar worden en geopend kunnen worden.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Di 25 Apr 2017, 00:03

Een partitie is een deel van een opslagmedium (harde schijf, usb-stick, memory-cart).
Een map is een deel van een partitie.

Elke normaal gemaakte partitie wordt in bestandsbeheer zichtbaar als het wordt aangesloten, met de namen van de partities.
Mappen in die partitie worden zichtbaar als de partitie in bestandsbeheer wordt geopend.

De naam van het apparaat is normaal alleen zichtbaar met "Computer" in de tab "Ga naar" van bestandsbeheer.
KeesS
Senior
Senior

Berichtdoor KeesS » Di 25 Apr 2017, 00:33

Joan schreef:De naam van het apparaat is normaal alleen zichtbaar met "Computer" in de tab "Ga naar" van bestandsbeheer.

Joan,
op mijn computer werk ik met LinuxMint 17.3 Cinnamon.
Als ik 'Bestandsbeheer' open en klik op 'Ga' wordt van alles zichtbaar in het rolmenu, maar géén 'computer' :'(
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Di 25 Apr 2017, 01:03

Al is dit een beetje offtopic, die computerknop kun je misschien ook inschakelen via:
- Menu > Voorkeuren > Bureaublad. Daar staat een aan/uit schakelaar voor een Computerknop op het bureaublad.
- Bestandsbeheer > Voorkeuren > Werkbalk (Computerknop tonen) en komt in de werkbalk van Bestandsbeheer. Mogelijk dat het dan ook in het "Ga" menu verschijnt.
KeesS
Senior
Senior

Berichtdoor KeesS » Di 25 Apr 2017, 19:46

Joan, als dit onderwerp offtopic is, laat het dan maar rusten.
Géén van de gegeven mogelijkheden werkt bij mij om de 'Computerknop' in beeld te brengen.
Ik vermoed dat dit komt omdat we verschillende versies van LinuxMint gebruiken.
Hierboven staat dat U Mint 17.3 Rosa hebt en ik gebruik LinuxMint 17.3 cinnamon.

Ik ga mijn werk overnieuw doen, dwz, de schijf weer leeg maken, formatteren en opnieuw nu met GParted indelen:
1 partitie: /dev/sdh1 = ext4 = Mijn Home-partitie 150 GiB en daarin 4 mappen: /DATA, /FOTO, /VIDEO en /DIVERSEN.
Hiermee hoop ik dan onder "Apparaten" alleen "Mijn Home-partitie" aan te treffen.

Terug naar “Newbie vragen”