Image maken van Linux Mint

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Ploeteraar
Nieuweling
Nieuweling

Image maken van Linux Mint

Berichtdoor Ploeteraar » Do 18 Mei 2017, 11:03

Als ik probeer met Redo Backup & Recovery of met Acronis TrueImage een image te maken van Linux Mint 18.1 Serena KDE (waaraan ik voor het installeren zoveel werk gehad heb, vandaar) dan ziet het Image programma aan het begin weliswaar mijn data-schijf maar kan er geen Image naar schrijven want dan is mijn data-schijf niet te zien. Ik ben hier al een hele poos mee aan het stoeien. Iemand een idee? Op een andere manier is de data-schijf wel beschrijfbaar bv. om een tekstbestand op te slaan..
Desktop Linux Mint 18.1 KDE. Laptop Linux Xubuntu 16.04.2 LTS
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Re: Image maken van Linux Mint

Berichtdoor Joan » Za 20 Mei 2017, 15:43

In Cinnamon zit standaard "Schijfkopieschrijver voor USB".
Houdt er ook rekening mee dat een goede systeem of image backup alleen gemaakt kan worden via een ander (Linux) systeem, b.v. via de live dvd/usb. In een werkend systeem zijn bepaalde (systeem)programma's niet te kopiëren doordat ze bezig zijn. Dit kun je controleren met "Systeemmonitor" (in KDE misschien een andere naam).
Mint 18.2 Cinnamon 64bit , werk. Mint 17.3 Cinnamon 64bit , archief.
LMDE op laptop en RasberyPy met Debian, soms.
Ploeteraar
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Ploeteraar » Zo 21 Mei 2017, 09:41

Ik heb met een live DVD van Clonezilla geprobeerd een image te maken. Maar wat ik ook probeer ik krijg telkens twee errors. Wat doe ik verkeerd?
https://www.dropbox.com/s/6aoxf7a9ait81 ... s.jpg?dl=0
Ploeteraar
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Ploeteraar » Zo 21 Mei 2017, 12:59

Joan schreef:In Cinnamon zit standaard "Schijfkopieschrijver voor USB".
Houdt er ook rekening mee dat een goede systeem of image backup alleen gemaakt kan worden via een ander (Linux) systeem, b.v. via de live dvd/usb. In een werkend systeem zijn bepaalde (systeem)programma's niet te kopiëren doordat ze bezig zijn. Dit kun je controleren met "Systeemmonitor" (in KDE misschien een andere naam).

Als ik Schijfkopieschrijver draai krijg ik op zeker moment dit scherm:
https://www.dropbox.com/s/4o9626vmhxgi5 ... n.png?dl=0
Wat moet ik kiezen?
peer
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor peer » Zo 21 Mei 2017, 14:07

ik heb zelf ook clonezilla geprobeerd. Bij mij treden er dan ook fouten op n ik weet niet waarom.

Redo backup heb ik geprobeerd en dat werkte bij mij wel. Bij jou kennelijk niet. Misschien omdat red backup de schijf niet herkent. Je zou kunnen proberen om de dataschijf (als die tenminste leeg is) eerst te formateren als ext4 en dan redo nog eens proberen.

De schijfkopieschrijver in cinnamon lijkt mij in eerste instantie bedoeld voor usb-sticks. Ken ik verder niet. Je zal moeten kiezen voor /dev/sda (dat is de eerste harde schijf. Daar zal mint op geïnstalleerd zijn. je moet wel werken vanaf een live cd!!!!!!

andere opties:
- het programma schijven (gnome-disk-utility) starten van een live cd. Hiermee kun je ook images maken.
- het programma HDClone. Dit werkt erg eenvoudig. De gratis versie kun je als iso voor een live cd (geen usb) downloaden.

Ik zou eerst nog eens met redo backup proberen.. Daarna zou ik hdclone proberen en daarna het programma schijven.
desktop-pc: Linux Neon
eee-pc: Debian minimal LXDE
Ploeteraar
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Ploeteraar » Zo 21 Mei 2017, 15:20

Dank voor je meedenken. Alles wat je noemt heb ik gedaan. HDClone gaf aan dat het label van de schijf waarnaartoe geschreven moet worden ontbrak. Dat klopte en heb ik daarom alsnog opgegeven. Ik ben er al dagen mee bezig, heb 5 image programma's geprobeerd zowel vanf usb als live cd. Telkens kan de bronschijf niet gevonden worden of de doelschijf niet. Dit zijn de schijven waar het om gaat.
https://www.dropbox.com/s/8uh3c6dra7t2l ... .jpeg?dl=0
Volgens mij is /dev/nvme0n1p2 waar het OS staat (nvme0n1p1 is de UEFI partitie) en /dev/sda de data schijf waar naartoe geschreven moet worden.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Zo 21 Mei 2017, 17:31

Ploeteraar , op jouw afbeelding is geen USB aangesloten.
Bij gebruik van Schijfkopie voor USB moet je wel een USB-stick/drive hebben aangesloten die groot genoeg voor de image. Deze zal/zullen dan ook in de bovenste regel van het venster worden getoond.
peer
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor peer » Ma 22 Mei 2017, 07:38

ik weet het niet. Jouw probleem kan te maken met met de efi-indeling. Daar heb ik (nog) geen ervaring mee.

wat je nog zou kunnen proberen is:
start een live cd
koppel de dataschijf aan
open een terminal in de directory van de doelschijf waar je image moet komen staan (belangrijk anders werkt het commando hieronder niet zoals je wilt)
geef het volgende commando:

sudo dd if=/dev/nvme0n1p2 of=backup.img bs=4M

Hiermee kopieer je de partitie /dev/nvme0n1p2 naar het image (backup.img) in de doeldirectory op de dataschijf.
Ploeteraar
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Ploeteraar » Di 23 Mei 2017, 11:03

Omdat ik zo vreselijk veel werk heb gehad aan de installatie van Mint durf ik jouw aanwijzing niet op te volgen, omdat ik er niet zeker van ben dat ik Mint niet verknal. Juist daarom wil ik een Image maken ;-) Volgens mij is het probleem dat geen van de image-programma's die ik probeerde het OS ziet. Misschien bestaat er een andere mogelijkheid dan wat je schrijft?
Ploeteraar
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Ploeteraar » Di 23 Mei 2017, 11:14

Peer,

- Schijfkopieschrijver geeft een foutmelding ( zegt niet wat er aan de hand is) waardoor ik niet verder kan.
- Clonzezilla begrijp ik niet, ben bang dat ik de verkeerde keuzes maak en Mint kwijtraak.
- HDClone ziet het OS niet, wel de doelschijf.
- Mint ziet de Redo dvd niet.
- Acronis ziet allen de usb.
peer
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor peer » Di 23 Mei 2017, 15:12

het probleem is dat telkens een schijf niet gezien heeft. Ik weet het niet zeker omdat ik geen ervaring heb met efi maar ik vermoed dat het komt doordat je schijven op verschillende manieren zijn geformateerd.
Bij je uefi-disk zie ik "disklabel =gpt" staan Dat betekent dat die een gpt partition table heeft.
Bij je data-disk zie ik dit niet. Ik vermoed dat deze daarom een msdos partition table heeft.
Je gebruikt dus twee verschillende partion tables. Dat zou een oorzaak voor je probleem kunnen zijn.

het zou best kunnen dat als je je dataschijf met gparted voorziet van een gpt partition table en daarna formateert (ext4) dat je je backups kunt maken.
Ploeteraar
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Ploeteraar » Di 23 Mei 2017, 15:50

Ik heb inmiddels de data hd behandeld zoals je schrijft. Dit laat HDClone nu zien:

https://www.dropbox.com/s/69aimv3477s56 ... 4.jpg?dl=0

Drive 1 is de data hd. Ik weet niet wat drive 2 is.

Als ik Acronis draai ziet die alleen de data hd en een eventueel ingestoken usb-stick.

P.S. Volgens mij is drive 2 mijn externe dvd brander.
Het OS wordt dus niet gezien.

P.S. 2 Nu zie ik in bestandsbeheer de data hd niet meer!
Ploeteraar
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Ploeteraar » Di 23 Mei 2017, 18:09

Even tussendoor: Hoe maak ik in Bestandsbeheerder de data hd weer zichtbaar?
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Di 23 Mei 2017, 18:39

In elk Bestandsbeheer programma kan je een knop vinden die alle aangesloten opslagapparaten laat zien. Bij de bestandsbeheerder Nemo is dat de knop Computer, die kan worden ingesteld bij Voorkeuren van Nemo.
Partities van aangesloten drives worden in Nemo getoond bij Apparaten.
Ploeteraar
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Ploeteraar » Di 23 Mei 2017, 19:21

Wat je aangeeft heb ik gezien, maar ik zou graag mijn data hd weer terug zien in mijn bestandsbeheerder Dolphin onder Apparaten. Hoe krijg ik dat voor mekaar? Ik weet overigens niet wat ik gedaan heb waardoor ie foetsie is. Waarschijnlijk door wat ik deed op aanwijzing van peer » Di 23 Mei 2017, 15:12

Terug naar “Newbie vragen”