kan netwerkprinter wel zien maar niet gebruiken

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
oftheair
Nieuweling
Nieuweling

kan netwerkprinter wel zien maar niet gebruiken

Berichtdoor oftheair » Zo 12 Mar 2017, 00:00

Op client-PC kan ik zowel via "afdrukbeheer-localhost" als "localhost:631/printers" de printer zien op de server-PC.
De PC's zijn bedraad via een KPN-Experiabox met elkaar verbonden. Beide PC's hebben als OS Linux Mint 18, respectievelijk xfce(server-PC) en Cinnamon(client-PC).
Bij afdrukken vanaf de client-PC volgt het bericht "nïet verbonden"' . De server-PC drukt normaal af.
Via afdrukbeheer-localhost/printers krijg ik bij aanklikken van de printer de melding:
"CUPS-serverfout,Er is een fout opgetreden tijdens de CUPS-bewerking: ‘Overdrachtseindpunt is niet verbonden’".
Via localhost:631 krijg ik de melding:
"Het adres werd niet begrepen
Firefox weet niet hoe het dit adres moet openen, omdat een van de volgende protocollen (ipps) met geen enkel programma is verbonden of in deze context niet is toegestaan.
Misschien moet u andere software installeren om dit adres te openen."

Kortom: ik kan via de client-PC de printer niet benaderen, dus niet afdrukken maar ook niet verwijderen of herinstalleren.
Het printeradres wat te zien is bij Localhost:631/printers luidt: ipps://a-TravelMate-2450.local:631/prin ... 00D-series. Is dat geen vreemd adres? local:631?
De bedoelde printer is een Brother laserprinter HL-L2300D.
Werken met het IP adres van de server-PC biedt geen soelaas.
Pjotr
Held
Held

Re: kan netwerkprinter wel zien maar niet gebruiken

Berichtdoor Pjotr » Zo 12 Mar 2017, 10:27

Ik heb zelf ook een (draadloze) netwerkprinter van Brother. Werkt prima.

Mijn handleiding voor installeren van Brotherprinters:
https://sites.google.com/site/computertip/5

Als dat niet genoeg is: geef de printer eens een vast IP-adres in de router?
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 18.2
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken, niets is geheel veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. (Ramana)
oftheair
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor oftheair » Do 16 Mar 2017, 18:04

Situatie:
2 PC's zijn door middel van een bedraad LAN met elkaar verbonden. Beide PC's zijn uitgerust met Linux Mint 18 (Serena). Aan één PC hangt een USB-printer van het merk Brother. Deze printer wil ik ook gebruiken vanaf de andere PC. De andere PC ziet de printer met de "queue name :HLL2300D" op de locatie "a-Travelmate-2450.local" (ZIe bijgevoegde schermafdruk: localhost: 631/printers). De beschrijving van de locatie klopt, want de andere PC is een Acer Travelmate 2450. De enige plaats die effect sorteert bij aanklikken, is "queue name HLL2300D." Het effect is dan de melding "Het adres werd niet begrepen"(zie bijgevoegde schermafdruk: "Het adres werd niet begrepen"). En hier loopt de zaak dood, omdat "opnieuw proberen" steeds dezelfde foutmelding oplevert. Ik ben niet in staat printer HLL2300D te benaderen, verwijderen of gebruiken vanaf de tweede(client) computer. Hoe benader/verwijder ik de HLL2300D printer? Afkoppelen van de printer van de server-PC helpt niet. Cups en herhaald installeren van de printer volgens "De handleiding voor installeren van Brotherprinters: https://sites.google.com/site/computertip/5. helpt ook niet.
oftheair
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor oftheair » Do 16 Mar 2017, 18:49

Correctie
Ik spreek in mijn vraag over netwerkprinter. Mogelijk is dit een verkeerde benaming voor mijn situatie. Het gaat om de situatie waarbij twee - via een LAN verbonden- computers een normale USB laserprinter,die rechtstreeks met één van de twee computers verbonden is, delen. Mogelijk leidde een verkeerde benaming tot misverstanden. Mijn verontschuldigingen.
oftheair
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor oftheair » Zo 19 Mar 2017, 17:17

Aanvulling op probleem
Kan het zo zijn dat de PC uitgerust met Linux Mint18 xfce 32 bit niet kan communiceren met een PC uitgerust met Linux Mint18 Cinnamon 64 bit vice versa?
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Zo 19 Mar 2017, 17:30

oftheair schreef:Kan het zo zijn dat de PC uitgerust met Linux Mint18 xfce 32 bit niet kan communiceren met een PC uitgerust met Linux Mint18 Cinnamon 64 bit vice versa?

nee dat kan het probleem niet zijn. maar verder weet ik ook geen raad met het probleem zelf.
Linux Mint 17.1 en 18.1 Mate 64 bit
oftheair
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor oftheair » Zo 02 Apr 2017, 19:41

Van alles geprobeerd: volledige verwijdering en herinstallatie van Cups en printerdrivers en loskoppelen van printer, maar tot nu toe geen succes.
Op het adres: localhost:631 op de ciient-PC is te zien dat de USB-printer, die direct aangesloten is op de server-PC, het volgende adres heeft gekregen:
ipps://a-TravelMate-2450.local:631/prin ... 00D-series. Bij gebruik van dit adres reageert Firefox met de mededeling dat dit adres niet wordt begrepen. Hoe kan ik desondanks
de printer van de client-PC verwijderen? Bij verwijdering van de printer van de server-PC blijft de printer gewoon op de client-PC staan. De printer werkt normaal
vanaf de server-PC, maar is niet te benaderen van de client-PC. De printer is ook te zien via "beheer"--->"afdrukbeheer", maar ook langs die weg is er niets met de printer te beginnen.
Dan verschijnt melding:"cups-serverfout" ...."overdrachtseindpunt is niet verbonden".
oftheair
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor oftheair » Zo 02 Apr 2017, 19:48

AANVULLING OP LAATSTE BERICHT

het volledige adres van de printer luidt:

Code: Selecteer alles

ipps://a-TravelMate-2450.local:631/printers/HL-L2300D-series
oftheair
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor oftheair » Zo 02 Apr 2017, 19:52

op een of andere manier verdwijnt bij het versturen een deel van het adres van de printer!

het einde luidt: /printers/HL-L2300D-series
oftheair
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor oftheair » Ma 01 Mei 2017, 19:52

Ook na een maand herhaald verwijderen en herinstalleren van cups en Brother driver is de situatie nog steeds zoals beschreven in mijn eerste mail. Ook bestudering van vergelijkbare problemen op diverse fora heeft niet tot een oplossing geleid.
Ik moet nog steeds eerst de te printen stukken vanaf de clientpc naar de serverpc mailen en vervolgens daar de afdrukken maken. In welk(e) bestand(en) staat het onbruikbare/onbereikbare en door Firefox onbegrepen adres: ipps://a-TravelMate-2450.local:631/prin ... 00D-series?
Mogelijk dat ik door verwijdering van dit adres verder kan komen.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Di 16 Mei 2017, 05:03

De printer moet gedeeld zijn via de server en een vast IP adres hebben. De client en gebruiker moeten rechten hebben om de printer te mogen gebruiken.
Als dat goed is ingesteld moet direct de printer kunnen worden aangesproken.
Mint 18.2 Cinnamon 64bit , werk. Mint 17.3 Cinnamon 64bit , archief.
LMDE op laptop en RasberyPy met Debian, soms.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Za 15 Jul 2017, 00:56

Is er een oplossing gevonden?
Mint 18.2 Cinnamon 64bit , werk. Mint 17.3 Cinnamon 64bit , archief.
LMDE op laptop en RasberyPy met Debian, soms.

Terug naar “Newbie vragen”