Taakbalk iconen zijn dubbel

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Victor987
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 10 Feb 2020, 15:41

Taakbalk iconen zijn dubbel

Berichtdoor Victor987 » Wo 30 Aug 2023, 19:59

Goedenavond,

Vandaag heb ik geüpgraded van 20.3 naar 21.2.

Nu viel mij op dat als ik bijvoorbeeld twee programma's open (die overigens beide niet vanuit Softwaremanager zijn geïnstalleerd), ze opnieuw openen in de taakbalk.

Het is zichtbaar op de screenshot, waar ze openen meest rechts.
https://ibb.co/d7Ppxhc
Andere programma's openen wel vanuit dezelfde werkbalk-koppeling, zoals ik het prefereer.

Eventueel kan ik de programma's ook opnieuw installeren, maar mogelijk zie ik een eenvoudige instelling over het hoofd?

Bij voorbaat dank :-)
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 533
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Taakbalk iconen zijn dubbel

Berichtdoor HWE64 » Wo 30 Aug 2023, 21:09

Ik weet niet welke distributie je draait maar als je nu op de dubbel icoon op de werkbalk met rechter-muis klikt wat krijg je dan te zien? Misschien een menu met voorkeuren? voorbeeld:
https://postimg.cc/Lh4Pn8yC https://postimg.cc/4YYqZZkn
Bij mij " statuspictogram weergeven" vinkje weghalen. (LM 21.2 Xfce)
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Victor987
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 10 Feb 2020, 15:41

Re: Taakbalk iconen zijn dubbel

Berichtdoor Victor987 » Do 31 Aug 2023, 18:02

De distributie is Cinnamon.

Het gaat om de programma's die ik heb toegevoegd aan de werkbalk, als ik het programma dan open, zie ik graag dat het vanuit het vastgemaakte icoon opent.

Op de screenshot is het meest linker icoon geopend, en dan opent deze ook helemaal rechts op de screenshot.
Ook Firefox voor ontwikkelaars is dubbel zichtbaar op de screenshot omdat het programma was geopend, graag zou ik die 1 keer zien ipv 2 keer.

Rechtermuisknop geeft optie tot het instellen van voorkeuren > Lijst van gegroepeerde vensters.
Daar zie ik wel algemene instellingen maar niet voor het specifieke programma dat dubbel opent.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Taakbalk iconen zijn dubbel

Berichtdoor stegiman » Vr 01 Sep 2023, 06:09

Als je Linux Mint versie 20 wilt upgraden naar 21 is het altijd beter om volledig nieuwe installatie te doen om te vermijden dat er ook fouten mee word geïnstalleerd.
De beste manier is eerst backup maken van uw data en volledig opnieuw installeren.

Bij dezelfde versie bijvoorbeeld 21.1 --> 21.1 enz. mag je wel upgraden.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Taakbalk iconen zijn dubbel

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Vr 01 Sep 2023, 10:21

Eventueel kan je proberen de optie "alles terugzetten naar standaardwaarden" te gebruiken (rechtermuisknop op taakbalk -> Probleemoplossing), waarna je in het menu terug met de rechtermuisknop je iconen op de taakbalk kan terugplaatsen. Inderdaad, het was een behoorlijk grote update van lm20 naar lm21. Bij een volledige nieuwe installatie, gebruik je best ook de app Reserve-kopie-gereedschap. Na herinstallatie kan je met behulp van die app en de backup alle app's automatisch terug installeren (anders dien je dat manueel te doen)
Victor987
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 10 Feb 2020, 15:41

Re: Taakbalk iconen zijn dubbel

Berichtdoor Victor987 » Vr 01 Sep 2023, 11:01

Goed om te weten dat de optie bestaat op alles terug te zetten naar standaardwaarden. Ik denk dat het voor nu het meest makkelijk is als ik de snelkoppelingen open vanaf het bureaublad in plaats van de taakbalk. Mocht ik nog tegen issues aanlopen dan zal ik het systeem opnieuw installeren.

Hartelijk bedankt voor de support.

P.S. Hopelijk komt Firefox voor ontwikkelaars op termijn ook via Softwaremanager beschikbaar, ik vermoed dat het issue daarmee ook verholpen zou zijn :-)

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten