LinuxMint 'schijven' of GParted ?

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Re: LinuxMint 'schijven' of GParted ?

Berichtdoor Wilfried1954 » Di 25 Apr 2017, 20:30

KeesS schreef:Hierboven staat dat U Mint 17.3 Rosa hebt en ik gebruik LinuxMint 17.3 cinnamon.

Rosa is de naam van Mint 17.3. Cinnamon is de naam van het bureaublad. Joan en jij gebruiken dezelfde Mint versie en dezelfde desktop (als ik het goed voorheb gebruikt Joan ook Cinnamon, de meeste mensen trouwens. Ik gebruik Mate maar ik ben nu eenmaal een zonderling ;-)

KeesS schreef:schijf weer leeg maken, formatteren en opnieuw nu met GParted indelen:
1 partitie: /dev/sdh1 = ext4 = Mijn Home-partitie 150 GiB en daarin 4 mappen: /DATA, /FOTO, /VIDEO en /DIVERSEN.
Hiermee hoop ik dan onder "Apparaten" alleen "Mijn Home-partitie" aan te treffen.

Ja dat is volgens mij wat je wilt. Je ziet dan 1 partitie (1 logische schijf) en als je die opendoet zie je daarin 4 mappen
Linux Mint 17.1 en 18.1 Mate 64 bit
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor KeesS » Di 25 Apr 2017, 23:29

Wilfried1954 schreef:
KeesS schreef:Hierboven staat dat U Mint 17.3 Rosa hebt en ik gebruik LinuxMint 17.3 cinnamon.

Rosa is de naam van Mint 17.3. Cinnamon is de naam van het bureaublad. Joan en jij gebruiken dezelfde Mint versie en dezelfde desktop (als ik het goed voorheb gebruikt Joan ook Cinnamon, de meeste mensen trouwens. Ik gebruik Mate maar ik ben nu eenmaal een zonderling ;-)

Al die nummers en namen zijn voor mij nogal verwarrend.
Ik meende dat Joan een andere versie van LinuxMint gebruikt waardoor de aanwijzingen bij mij niet mogelijk of zichtbaar waren.

KeesS schreef:schijf weer leeg maken, formatteren en opnieuw nu met GParted indelen:
1 partitie: /dev/sdh1 = ext4 = Mijn Home-partitie 150 GiB en daarin 4 mappen: /DATA, /FOTO, /VIDEO en /DIVERSEN.
Hiermee hoop ik dan onder "Apparaten" alleen "Mijn Home-partitie" aan te treffen.

Wilfried1954 schreef:Ja dat is volgens mij wat je wilt. Je ziet dan 1 partitie (1 logische schijf) en als je die opendoet zie je daarin 4 mappen

Inderdaad, dat was wat ik wilde en......het is me gelukt!!
Ik heb inmiddels alle DATA en FOTO's etc. naar "Mijn Home-partit" gekopiëerd; dus het project is wat mij betreft geslaagd.

Dank aan allen die me hiermee geholpen hebben!!!.

P.S. moet of kan ik nog ergens aangeven dat dit probleem is opgelost en het item gesloten kan worden?
alle hulp is welkom, maar graag Nederlands; ik ken geen Engels
ben 82 jaar, te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg
Joan
Guru
Guru

Berichtdoor Joan » Wo 26 Apr 2017, 01:15

Weet je zeker dat je Linux Mint 17.3 Cinnamon gebruikt?
Bij mijn schone versie staat een Computer icoon op het bureaublad en in bestandsbeheer werkt het zoals ik hierboven schreef.

Het sluiten van een topic (bericht) wordt door moderatoren gedaan, dat komt wel goed.
Mint18.1 Cinnamon 64bit , more and more. Mint17.3 Cinnamon 64bit , more less.
LMDE op laptop en RasberyPy met Debian, sometimes.
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor KeesS » Wo 26 Apr 2017, 09:53

Joan schreef:Weet je zeker dat je Linux Mint 17.3 Cinnamon gebruikt?
Bij mijn schone versie staat een Computer icoon op het bureaublad en in bestandsbeheer werkt het zoals ik hierboven schreef..

Joan, nu heeft U me toch weer aan het twijfelen gebracht. :0
Als ik de pc opstart staat er dwars over mijn scherm "LinuxMint 17.3", maar of dat inderdaad "Cinnamon" is of iets anders weet ik nu niet meer.
Hoe en/of wáár kan ik zien welke versie ik gebruik ??
Joan
Guru
Guru

Berichtdoor Joan » Wo 26 Apr 2017, 15:08

Bij Cinnamon kun je in het Menu bij Voorkeuren het programma de Systeeminformatie vinden. Daarin staat de hoofdinformatie van je systeem.
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor KeesS » Wo 26 Apr 2017, 20:17

Joan schreef:Bij Cinnamon kun je in het Menu bij Voorkeuren het programma de Systeeminformatie vinden. Daarin staat de hoofdinformatie van je systeem.

Joan, bij mij is in het menu geen sprake van 'Voorkeuren' maar 'Favorieten'.
Bij verder zoeken naar 'Voorkeuren' vind ik onder 'Voorkeurstoepassingen' bij Terminalvenster "Xfce-terminal".
Dit doet mij vermoeden dat ik geen Cinnamon maar Xfce-versie gebruik. Dat zou best kunnen kloppen, want ik heb ergens gelezen dat die "Xfce-versie" makkelijker zou zijn; en alles wat makkelijk is heeft mijn voorkeur. ;)
Joan
Guru
Guru

Berichtdoor Joan » Wo 26 Apr 2017, 22:34

Ik vind Cinnamon makkelijker omdat ik er aan gewend ben. Anderen geven weer de voorkeur aan Mate.

Als je pc 64bit is en minimaal 4 GB geheugen heeft zou ik Linux Mint 18.1 Cinnamon downloaden en die eens uitproberen. Werkt in principe hetzelfde, is iets anders ingedeeld, maar heeft meer mogelijkheden. Als dat bevalt dan wel eerst even je persoonlijke bestanden naar die andere disk kopiëren en Cinnamon installeren zoals je met xfce hebt gedaan.
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor KeesS » Wo 26 Apr 2017, 23:57

Joan schreef:Als je pc 64bit is en minimaal 4 GB geheugen heeft zou ik Linux Mint 18.1 Cinnamon downloaden en die eens uitproberen.

Joan, dat lijkt me een goed idee.
Op mijn Desktop-PC staat nu in dual-boot LinuxMint 17.3 en Ubuntu 12.04.LTS. Die Ubuntu is inmiddels aardig verouderd en aan vervanging toe.
Ik heb naast mijn oude 200 GiB-schijf een ssd-schijf (120 GiB) laten inbouwen en daarop wil ik 2 systemen plaatsen.
Maar in plaats van een nieuwe Ubuntu kan ik ook de nieuwe LinuxMint 18.1 proberen naast het vertrouwde LinuxMint 17.3.

Naast die 2 systemen wil ik op de ssd-schijf een aparte /home-partitie maken die ik dan vanuit beide systemen kan gebruiken.
Hoe dat allemaal moet, weet ik nog niet precies, maar ik ga het toch proberen; "je bent jong en je wilt wat", zegt men. ;) :D

Om mijn bestanden veilig te stellen heb ik die externe USB-schijf gemaakt; dus het begin is er!!
Joan
Guru
Guru

Berichtdoor Joan » Do 27 Apr 2017, 03:44

Ik denk dat je geen gecombineerde home kunt maken van xfce en Cinnamon. Zelf heb ik één home voor 17.3 Cinnamon en 18.1 Cinnamon en dat gaat goed omdat het beide dezelfde systemen zijn.
Hierbij moet ik wel melden dat programma's die je in het ene systeem installeert niet in het andere systeem in het menu staan. De gegevens voor die programma's staan namelijk ook in mappen buiten je home.
Ik adviseer daarom eerst een aparte home te maken voor beide systemen en een gecombineerde home. Dan heb je er drie, maar gaat het fout met de gecombineerde dan kan je heel snel terugschakelen.

Wat wel veilig kan is alleen de zichtbare mappen (dus niet de verborgen) van de gebruikersmap daarvoor gebruiken. In deze mappen staan geen programma- of installatiegegevens. Het bureaublad en dergelijke (de Desktop) blijft daarmee ook origineel.

Na een klein onderzoekje heb ik gezien dat er een apart xfce pakket in Softwarebeheer van Cinnamon zit. Misschien dat het daarmee mogelijk is om het in Cinnamon te installeren en toch beide systemen te gebruiken. Het prettige is dat je het met Softwarebeheer snel en veilig kan installeren en weer wissen. Daar heb je geen speciale kennis voor nodig.

Als je eraan wilt beginnen en daarover vragen hebt, maak dan even een nieuw topic.
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor KeesS » Do 27 Apr 2017, 12:25

Joan schreef:Ik denk dat je geen gecombineerde home kunt maken van xfce en Cinnamon. Zelf heb ik één home voor 17.3 Cinnamon en 18.1 Cinnamon en dat gaat goed omdat het beide dezelfde systemen zijn.
<knip een deel van Uw verhaal>
Als je eraan wilt beginnen en daarover vragen hebt, maak dan even een nieuw topic.

Joan, dank voor Uw uitgebreide antwoord.
Ik zal alles goed lezen om het tot mijn grijze hersencellen door te laten dringen. ;)
Als ik de sprong in het diepe ga maken, ofwel zo'n aparte /home-partitie aanmaken, zal ik voor hulp een ander topic openen.

Terug naar “Newbie vragen”