Probleen met ureadahead

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
fdenys
Nieuweling
Nieuweling

Probleen met ureadahead

Berichtdoor fdenys » Di 08 Aug 2017, 20:54

Sinds Linux Mint 17.3 ben ik een enthousiast gebruiker van Mint Cinnamon, thans op meerdere PC's.
Op mijn "hoofd PC" is nu 18.2 geinstalleerd en omdat de kernel nog op 4.4 stond, ben ik onlangs naar versie 4.8.17 gegaan.

Nu checkte ik mijn syslog en zag dat ureadhead vele files en directories "miste".
De reden was, dat de missende paden nog naar een "oude kernel" refereerden.

Na gegoogled te hebben begrijp ik, dat je de file /var/lib/ureadahead/pack kunt wissen en dat bij de volgende restart een geactualiseerde pack-file door ureadahead wordt aangemaakt.
Aldus gedaan, maar wat ik ook doe ... er wordt geen pack-file aangemaakt.

Ook sudo ureadahead --force-trace werkt niet:
ureadahead: Error while tracing: No such file or directory

De foutmeldingen zijn wel uit de syslog, maar ureadahead werkt kennelijk niet en dat kan niet de bedoeling zijn....
Ik werk uitsluitend op SSD en heb 32Gb intern geheugen, dus het systeem voelt wel snel aan,

Wat kan ik doen om een goede pack-file aan te maken?

Fred
nahjo
Senior
Senior

Re: Probleen met ureadahead

Berichtdoor nahjo » Wo 09 Aug 2017, 12:51

Ik werk zelf nog met LM17.3 maar als ik wat rond google zie ik wat opmerkingen dat ureadahead bij systemd niet meer werkt of nodig is. Met de invoering van systemd gaan de zaken wat anders.
Heb je het gevoel dat het systeem traag opstart dan heb je met LM18.x en systemd in de terminal de

Code: Selecteer alles

systemd-analyze blame
opdracht om te kijken wat de vertrager is :)
De arch wiki voor sneller opstarten https://wiki.archlinux.org/index.php/Improving_performance/Boot_process geeft je misschien ook wat tips.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Do 10 Aug 2017, 16:41

fdenys schreef
Op mijn "hoofd PC" is nu 18.2 geinstalleerd en omdat de kernel nog op 4.4 stond,

Kennelijk heb je een upgrade gedaan. Dan blijft de oude kernel in bedrijf en worden ook niet alle nieuwste programma's gebruikt.
Een kernel update heeft dan weinig zin omdat de de niet vernieuwde programma's in bedrijf blijven of, zoals bij jouw, foutmeldingen geven.

Bij een schone installatie zal alles nieuw zijn en op elkaar zijn afgestemd.
Mint 18.2 Cinnamon 64bit , werk. Mint 17.3 Cinnamon 64bit , archief.
LMDE op laptop en RasberyPy met Debian, soms.
fdenys
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor fdenys » Do 10 Aug 2017, 21:05

Bedankt voor jullie reacties.
Evenvoor Joan, ik heb een komplete fresh install gedaan voor Mint 18.1. Uiteraard heb ik wel een upgrade gedaan van 18.1 naar 18.2.

Ik hecht erg aan een efficiente en vooral betrouwbare setup dus ik ben enigszins allergisch voor foutmeldingen in mijn logs...

Bedankt Nahjo voor je hints, ik ben ermee aan de slag gegaan en heb in een nutshell het volgende gedaan.
Ik heb de resultaten van de boot statistics (systemd-analyze blame) en mijn syslog.log meldingen goed bestudeerd en vergeleken.

Als je de timings bekijkt kom je vanzelf diverse foutmeldingen en bottlenecks tegen die in het bootprocess voor vertragingen zorgen.
Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om bijvoorbeeld de ureadahed cache functie helemaal te verwijderen, omdat de ruim 20 foutmedingen met ongeldige paden uiteraard alleen maar een averrechts effect hebben.
Met SSD's is dat vermoedelijk ook minder opportuun, maar ik zou het harddisk bezitters niet aanraden.

Verder bleek, dat er een pulse-audio probleempje was, ik heb nl bluetooth in de Mint setup , maar ook in mijn bios kompleet diasabled.
Toch bleek uit de log dat Pluse Bluetooth (tevergeefs) probeerde te starten, dit alleen leidde al tot ca 30 (!) sec vertraging!

Zo heb ik de meeste "fouten" er 1 voor 1 uitgehaald. "Fouten" die overigens door de standaard Mint installatie zijn geintroduceerd.

Het resultaat van deze opruimactie is overigenns fantastisch, ik zat altijd dik boven 1 minuut boot time, zojuist enkele keren geklokt: vanuit de uitstand (power knop indrukken) tot log-in screen is nu precies 20 sec.

Ik heb nog steeds een paar fout meldingen waar ik niet 123 uitkom, maar ik ben al dik tevreden

Terug naar “Newbie vragen”