USB stick heeft alleen leesrechten

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: USB stick heeft alleen leesrechten

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Ma 01 Jun 2020, 22:32

Inderdaad LOL, geen resultaat en het grootste euvel is dat de stick ALLEEN LEZEN is.
niets LOL ... dit is geen Linux Mint maar een Android Phone verhaal :
How to Use a Flash Drive on Android ( o.a. formatteren ) :
https://www.partitionwizard.com/partiti ... drive.html
of niet soms ? of een strikvraag ?????????
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: USB stick heeft alleen leesrechten

Berichtdoor Maik » Di 02 Jun 2020, 00:15

Android Phone verhaal....? Hoe kom je erbij? Hij gebruikt duidelijk Mint.
Er bestaat namelijk al jaren ook nog zoiets als Android op een PC/Laptop met het Android-x86 project en dat staat op die usb stick zoals in deze screenshot te zien is. viewtopic.php?f=3&t=6387#p29099
Volgens mij verwar je momenteel daardoor een aantal zaken gewoon, that's all.

Hoef je niet gelijk te flippen (uit je slof te schieten).
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: USB stick heeft alleen leesrechten

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Di 02 Jun 2020, 00:47

....
Volgens mij verwar je momenteel daardoor een aantal zaken gewoon, that's all.
als ik deze link doorneem :
https://www.partitionwizard.com/partiti ... drive.html
zie ik een android phone met een aansluiting voor de USB stick waar we het over hebben ,
en een programma om de usb stick te beheren waar het android ISO op staat ...

tenzij ik het totaal verkeerd begrepen heb natuurlijk , hoef je enkel de usb waar we het over hebben in de android phone te pluggen en te formateren naar wens ?

enerzijds hebben we Linux Mint , anderzijds hebben we een Android Phone met zijn USB stick en ditio software cq .ISO bestanden ... wat verwar ik met wat ?

hoe , op welke wijze is dit android ISO op deze USB stick terechtgekomen ?

" ..... Convert Android Flash Drive from NTFS to FAT32
In most cases, a USB drive will be formatted to NTFS by default. If it is NTFS,
you can convert the USB drive to FAT32 with MiniTool Partition Wizard Pro Edition."
...Buy Now ?

vandaar misschien de incompatibiliteit met Linux Mint , Ubuntu , windows ? en zijn onhandelbaarheid ( beschermd ) tot gevolg ?

wat is er met deze specifieke USB aan de hand , wat is zijn préhistorie , dat je hem niet tot de USB orde kan roepen als ik het zo mag uitdrukken ?
dit moet toch te verklaren zijn ?

met mij alles goed , als er iets flipt , dan is het wel de USB stick ... waar een Android-x86 9.0 ISO op staat
heb geen weet , ook nog nooit ondervonden dat een Linux Distro ( bootable USB ) mij dit gelapt heeft
vindt het dessalniettemin nog steeds een boeiend onderwerp , neem aan met TS op kop dat ik niet de enige ben ?
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: USB stick heeft alleen leesrechten

Berichtdoor Maik » Di 02 Jun 2020, 03:41

Nogmaals, in dit topic is er nog niet eens sprake geweest van een Android Phone, jij haalt het ineens aan en komt met linkjes welke totaal irrelevant zijn. Ik volg je in ieder geval totaal niet meer.
Android-x86 is erop gekomen op dezelfde manier zoals men net als met een andere iso een live usb stick maakt... nogal wiedes.

Maar goed, daar gaat het niet over uit. We hebben het te maken met een usb stick die op één of andere manier dus onbruikbaar is geworden doordat 'm enkel nog leesrechten heeft. Het is niet de eerste keer dat iemand opduikt met zo'n probleem en zal ook niet de laatste keer zijn.
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1617
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: USB stick heeft alleen leesrechten

Berichtdoor stegiman » Di 02 Jun 2020, 08:26

Open usb-stick met gparted.
Eerst met de rechtermuisknop op ontkoppelen klikken.
Vlaggen eventueel uitzetten.
Dan geeft je usb-stick labelnaam met de rechtermuisknop een andere naam en dan opslaan. (bestandsysteemlabel)
Dan zal ik volgens mij wel werken.

Haal nu usb-stick uit de usb poort
Wacht even en dan terug erin en wachten tot Linux uw usb-stick ziet en controleert.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 826
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: USB stick heeft alleen leesrechten

Berichtdoor DeBaas » Di 02 Jun 2020, 09:47

En mocht e.e.a. nog steeds niet lukken........
bestaat de mogelijkheid dat de USB end of life is en zich inderdaad niet meer laat beschrijven :(
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: USB stick heeft alleen leesrechten

Berichtdoor Jamint » Di 02 Jun 2020, 10:07

In reactie op het ‘dispuut’ tussen Maik en tytsjerksteradiel neem ik de vrijheid mij hierin even te mengen met de – ook algemene raad: Reageer niet alleen op elkaars post maar lees en bekijk tijdens het schrijven van een reactie globaal en terdege door wat al geschreven is, en/of te weten valt over het onderwerp.

Ik verwijs hierbij naar de tweede reactie al op 30 mei van TS, dirkjani, waar hij in een screendump laat zien dat het een Androïd ISO is op de USB stick die dwars ligt.
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: USB stick heeft alleen leesrechten

Berichtdoor Maik » Di 02 Jun 2020, 16:58

In reactie op het ‘dispuut’ tussen Maik en tytsjerksteradiel neem ik de vrijheid mij hierin even te mengen met de – ook algemene raad: Reageer niet alleen op elkaars post maar lees en bekijk tijdens het schrijven van een reactie globaal en terdege door wat al geschreven is, en/of te weten valt over het onderwerp.

Ik verwijs hierbij naar de tweede reactie al op 30 mei van TS, dirkjani, waar hij in een screendump laat zien dat het een Androïd ISO is op de USB stick die dwars ligt.
Dat had ik dus ook al aangehaald dat er een Android ISO/Android-x86 OS op staat. Wat vreemd blijft is dat de stick hierna enkel lees rechten heeft gekregen, dit kan inhouden dat er tijdens het maken van de live usb sick met Android-x86 ergens iets mis moet zijn gegaan. De vraag is dan: Wat?

Zelf heb ik door de jaren heen dat ik Linux gebruik, sinds 2007, genoeg CD's/DVD's gebrand en live usb Sticks gemaakt maar dit ben ik op Linux nog nooit tegen gekomen. Tuurlijk ging er wel een keer iets mis met branden van een cd of dvd maar qua usb stick heb ik geen problemen gehad. Enkel zoals ik eerder genoemd had op Windows 10, daarop was wel een usb stick mislukt tijdens het maken van een usb stick om W10 te installeren. De mediacreator van Microsoft stopte en gaf een foutmelding aan dat het schrijven naar de usb stick mislukt was waarna het programma afsloot en ik daarna op geen enkele manier de stick meer kon formateren. Vanalles geprobeerd op de laptop met Windows 10 van de kids en op mijn Linux systemen maar tevergeefs.

Misschien is er een soortgelijk verhaal aan de hand met de stick van de TS. Ergens moet iets gebeurt zijn waardoor de stick om zeep is.
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 928
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: USB stick heeft alleen leesrechten

Berichtdoor dirkjanl » Di 02 Jun 2020, 18:28

Op de betreffende USB-stick heeft in maart het .iso bestand van "Android-x86 9.0-r1 (x86)" gestaan om als live usb te testen hoe dat op een pc werkt. Wat er daarna precies mee is gebeurd, dat blijft gissen, maar uiteindelijk heb ik de stick geformatteerd naar NTFS en daar het grote video-bestand op geprobeerd te downloaden. Video-bestand zou 23 GB zijn, vandaar dat de stick geformatteerd is naar NTFS. Als ik bij eigenschappen kijk van de stick, dan zie ik dat er 930 MB gebruikt is. Dat zou kunnen inhouden dat het .iso bestand er nog opstaat, die is 761 MB groot. En ik krijg dus steeds de melding dat er alleen leesrechten zijn. Ik neem aan dat het formatteren naar NFTS niet geheel naar wens is verlopen, maar de stick opnieuw van een .iso voorzien of iets anders met de stick lukt dus niet.
Afbeelding
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: USB stick heeft alleen leesrechten

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Wo 03 Jun 2020, 02:39

Op de betreffende USB-stick heeft in maart het .iso bestand van "Android-x86 9.0-r1 (x86)" gestaan om als live usb te testen hoe dat op een pc werkt.... .
Android is een besturingssysteem * ontwikkeld door Google en Open Handset Alliance
wellicht kan U bij Google of Android Support te rade gaan ?
of het Android forum : https://androidworld.nl/forum/ ?

Linux Mint noch Ubuntu bieden soelaas
what else , tenzij partitionwizzard inschakelen ?
https://www.partitionwizard.com/free-pa ... nager.html
let wel : DOS/Windows-uitvoerbaar bestand

(*) ten zelfde titel als bvb Linux Mint , LMDE , Ubuntu , windows en nog zoveel andere
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: USB stick heeft alleen leesrechten

Berichtdoor Maik » Wo 03 Jun 2020, 05:33

Het gaat om een iso welke gebruikt is om een live usb stick van te maken en handelt het zich om een iso van dit project: https://www.android-x86.org/ Dit is een open source project en staat geheel los van Google.
De TS heeft verder duidelijk aangegeven dat hij de usb stick op Mint naar NFTS heeft geformateert en daar is het volgens ons ergens verkeerd gelopen. Dus waarom zou hij daarvoor bij Google of Android moeten aankloppen om voor ondersteuning te vragen als het formateren van de stick op Mint is mis gegaan door een eventuele verkeerde handeling?
Het is goed bedoelt misschien maar de TS komt zo geen stap verder naar mijn mening. Zelf had ik gewenst een passende oplossing te kunnen bieden maar helaas heb ik niets kunnen vinden om de usb stick alsnog te kunnen redden zodat 'm weer lees én schrijfrechten kan krijgen.

Het zou toch op te lossen moeten zijn zonder naar Windows en z'n programaatjes te grijpen die ervoor beschikbaar zijn als je enkel Linux gebruiker bent....?
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: USB stick heeft alleen leesrechten

Berichtdoor Jamint » Wo 03 Jun 2020, 06:39

Door Maik: ...Het zou toch op te lossen moeten zijn zonder naar Windows en z'n programaatjes te grijpen die ervoor beschikbaar zijn als je enkel Linux gebruiker bent....?

Tsja, De realiteit kan grillig zijn.... ;)
Dan is er ook nog OSX
Waar ik dus nog aan denk is de stick mounten op een Mac en benaderen m.b.v. Schijfhulpprogramma (Diskutility)
Dit ondersteunt het Apple File System (APFS), Mac OS Uitgebreid en MS-DOS (FAT) en ExFAT. Misschien krijg je de melding dat de USB stick niet kan worden gebruikt, gevolgd door de vraag: "Wilt u de media o.i.d. formatteren"
If it ain't broken, don't fix it.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1617
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: USB stick heeft alleen leesrechten

Berichtdoor stegiman » Wo 03 Jun 2020, 10:57

Als jij zo gedaan had zoals op deze pagina (klik) dan kan je ook uw usb-stick opnieuw formatteren naar nfts want je hebt de keuze om dat te doen.

Afbeelding

Mogelijk kan je i.p.v. formateren ook rechten toekennen.
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: USB stick heeft alleen leesrechten

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Wo 03 Jun 2020, 14:43

De kwintessens van deze topic is de vraag naar een oplossing voor het formatteren van een USB stick waar een Android-x86 9.0-r1 (x86) bestand op gebrand is .

Tot het bewijs van het tegenovergestelde lukt dit niet met de tools van eender welk ander besturingssysteem dan Android en zijn eigen tools ?

Rest er volgens mij dan maar één vraag over naar TS :
hebt U onder Android met zijn eigen ter beschikking gestelde tools gepoogd van deze USB stick te formatteren , schrijfrechten te verkrijgen ?
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 826
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: USB stick heeft alleen leesrechten

Berichtdoor DeBaas » Wo 03 Jun 2020, 16:52

Deze stick moet "ergens" gemount staan.
Geef de terminal opdracht df of dfc en geef de lijst hier.
Vervolgens moeten we op zoek naar waarom deze niet umount kan worden.
Het zou kunnen zijn dat er ook een EFI deel op de stick staat, mogelijk kunnen we daar iets mee.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten