Gebruikers groepen

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
glda19
Junior
Junior
Berichten: 38
Lid geworden op: Vr 07 Feb 2014, 20:13

Gebruikers groepen

Berichtdoor glda19 » Di 11 Apr 2023, 19:19

Hi
Ik maak even een bepaalde bedenking of eerder een vergelijking met windows die niet zijn ingelogd op een domain. Dus thuis pc.
In windows weet ik dat als je een gebruiker instelt als standaard gebruiker deze geen programma's kan installeren. En er dus een 2de account moet aanwezig zijn met admin rechten.
Hoe zit dat in linux?
Bij de eerste account verwijder ik de admin en de sudo.
En maak een 2de aan die wel admin en sudo rechten heeft.

Maar waar ik nu mee zit is het volgende. In windows weet dat als de standaard gebruiker is ingelogd en er moet een programma of een bestand gewijzigd worden waar de standaard gebruiker geen rechten voor heeft er gevraagd word naar de gebruiker met admin rechten.

Hoe zit dat in linux als de gebruiker zonder andmin en sudo een probleem krijgt. En ik vind op internet en er moet een bepaald bestand worden aangepast.
Moet ik dan inloggen als gebruiker met admin en sudo rechten? En kan ik dan het bestand aanpassen? En gaat dit dan werken voor de standaard gebruiker. Of kan ik iets doen als de standaard gebruiker is ingelogd om tijdelijk daar toch admin en sudo rechten te krijgen

Hopelijk is het wat duidelijk? zo niet stel maar vragen
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 513
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Gebruikers groepen

Berichtdoor Pjotr » Di 11 Apr 2023, 21:17

Bij de eerste account verwijder ik de admin en de sudo.
En maak een 2de aan die wel admin en sudo rechten heeft.
Waarom? :0

Je doet veel te moeilijk, waardoor je de kans op problemen vergroot. Standaard is alles prima geregeld; niks aan veranderen dus. Linux is geen Windows.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Swake
Senior
Senior
Berichten: 276
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Gebruikers groepen

Berichtdoor Swake » Di 11 Apr 2023, 22:19

Je bedenking is verkeerd !

In Linux is root de beheerder waarmee het systeem beheert word .SU staat voor SuperUser .
En ik ga je even uitleggen waarom Windows een kwetsbaar systeem is .
In Windows bestaat ook de administrator(root in linux) waarmee het systeem beheert word , maar een gebruiker met admin rechten in Windows heeft daarom nog altijd geen beheerdersrechten .
Windows juist gebruiken is rechtsklikken en kiezen voor uitvoeren als administrator en ook vragen naar het Windows administratorsaccount wachtwoord en geef je hierdoor malware geen kans om zich te installeren .
Het verborgen admininistratorsaccount in Windows is niet met een wachtwoord beveiligd waardoor malware alle kansen heeft het systeem te infecteren zonder windows gebruikers daar enig besef van hebben ! ;)

Als je Engels begrijpt lees maar eens aandachtig .
https://en.wikipedia.org/wiki/Superuser
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Gebruikers groepen

Berichtdoor Joan » Wo 12 Apr 2023, 01:48

Vergelijk Linux niet met Windows. Windows is commercieel. Linux is Open Software en wordt door duizenden vrijwilligers gecontroleerd op veiligheid.

Anders uitgelegd.
Degene die het systeem installeert heeft ook de mogelijkheid om als administrator te werken (standaard). Daarvoor is de naam en het wachtwoord nodig wat je moet opgeven bij de installatie van het systeem.
Niemand kan iets installeren of aan het systeem veranderen zonder dat wachtwoord en niet is aangevinkt als administrator.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten