Veroorzaakt encrypten traagheid?

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Veroorzaakt encrypten traagheid?

Berichtdoor Nightwing » Wo 14 Jun 2023, 23:32

Ik heb een poosje terug mijn werk PC en reserve laptop opnieuw geïnstalleerd naar de laatste Linux Mint versie.
Tijdens het installeren is er een optie om je bestanden te encrypten (staat standaard uit). Dit heb ik toen aangevinkt. Maar het valt mij op dat bij een terminal opdracht als "tree" de bestanden vrij sloom over het scherm gaan. Ook als ik "Schijfgebruik" gebruik, dan duurt het een eeuwigheid voor ik de resultaten op het scherm krijg.
Tijdens mijn vorige installatie had ik het encrypten achterwege gelaten en toen verliepen beide processen behoorlijk vlot.

Was het aanvinken van encrypten wellicht een verkeerde keus?
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Veroorzaakt encrypten traagheid?

Berichtdoor stegiman » Do 15 Jun 2023, 07:39

In principe is encrypten methoden iets langzamer maar als je oude processor of langzame processor in combinatie van geheugen hebt dan kan dat inderdaad vertragen.
Let op: wachtwoord vergeten bij encrypten is definitief verloren.
Encrypten doe je alleen als je bang bent dat iemand via Bios of Live-cd wilt inbreken en dus fysiek aanwezig is.
Linux systeem encrypten heeft totaal geen zin maar bijvoorbeeld home/ wel als dat echt nodig is.
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Veroorzaakt encrypten traagheid?

Berichtdoor Nightwing » Wo 21 Jun 2023, 17:37

Sorry voor de late reactie, maar ik had geen mail ontvangen over een antwoord.

Ik had bij de eerste installatie op beide systemen dit ook overgeslagen. Volgende keer dat ik weer een schone installatie doe, laat ik het achterwege.

Bedankt voor de reactie.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 47 gasten