printer geeft aan "afdrukken voltooid" maar er gebeurd niks.

Allerhande Hardware vragen
linuxcar
Nieuweling
Nieuweling

printer geeft aan "afdrukken voltooid" maar er gebeurd niks.

Berichtdoor linuxcar » Do 15 Jun 2017, 13:58

Nog voordat mijn oude lapop crashte printe ik altijd zonder problemen met mijn ip2850 printer.
Nou heb ik een nieuw laptop en als ik deze aansluit op de printer dan automatisch zoekt het de juiste software.
(in mijn geval ip2800 series)

Dit gaat dus allemaal prima, totdat ik een document wilt afdrukken.
Als ik op afdrukken klik, gebeurd er niks, maar ik krijg wel een melding 'afdrukken voltooid'
Ik vraag me dus af waarom? Ligt het aan de laptop of aan de software?
Ik zou bijna denken aan de laptop gezien mijn vorige laptop totaal geen problemen mee had.
ik vraag me dan af of me oude laptop wel had en deze nieuwe niet..
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Re: printer geeft aan "afdrukken voltooid" maar er gebeurd niks.

Berichtdoor Wilfried1954 » Do 15 Jun 2017, 17:30

Ik vermoed dat je de printer rechtstreeks aansluit op die laptop (dus geen netwerkprinter of aangesloten op een server). Maar als de computer aangeeft dat het afdrukken voltooid is dan is al de data doorgegeven aan de printer.

Mogelijk heeft de printer niets ontvangen omdat de software (van de printer) te traag is en omdat je nieuwe laptop veel vlugger is. Dat probleem kan soms verholpen worden door de RAM buffer in de printer te verhogen, of door kabels te gebruiken die handshaking mogelijk maken als het een seriele printer betreft (vroeger deed men dat bijna nooit).

Bij een parallelle interface kan hetzelfde probleem ontstaan. In oudere kabels zijn hier ook soms handshaking lijnen weggelaten.

Maar zelfs als alle handshaking aanwezig is, dan moet de software van de printer nog steeds de computer kunnen volgen.
Linux Mint 17.1 en 18.1 Mate 64 bit
mutse
Junior
Junior

Berichtdoor mutse » Do 15 Jun 2017, 19:04

Ben je zeker dat je de juiste printer ook geselecteerd hebt? Kijk dit even na of de juiste printer wel geselecteerd staat ( wanneer je een printopdracht geeft of wil uitvoeren ...) .
Ook de instellingen van de printer ( Canon ip2850 ) controleren, zoals documentgrootte ( A4 ), e.a. ...
Controleer ook even, in synaptic pakketbeheer, of de bewuste printerdrivers ( cups / printer-driver-gutenprint / ) geïnstalleerd zijn (= groen vierkantje).

Tip: Controleren inktvolume van de printer=

Om het inktvolume, van de printer, te controleren: installeer (via synaptic pakketbeheer ) ink.
Toshiba Satellite L500-1C7 --Hdd1: LinuxMint Cinnamon 18.2-64- .
linuxcar
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor linuxcar » Zo 18 Jun 2017, 18:46

mutse schreef:Ben je zeker dat je de juiste printer ook geselecteerd hebt? Kijk dit even na of de juiste printer wel geselecteerd staat ( wanneer je een printopdracht geeft of wil uitvoeren ...) .
Ook de instellingen van de printer ( Canon ip2850 ) controleren, zoals documentgrootte ( A4 ), e.a. ...
Controleer ook even, in synaptic pakketbeheer, of de bewuste printerdrivers ( cups / printer-driver-gutenprint / ) geïnstalleerd zijn (= groen vierkantje).

Tip: Controleren inktvolume van de printer=

Om het inktvolume, van de printer, te controleren: installeer (via synaptic pakketbeheer ) ink.

thanks voor je reactie, ik zal je instructies volgen en kijken of ik verder kom als ik de laptop weer in handen hebt.

Wilfried1954 schreef:Ik vermoed dat je de printer rechtstreeks aansluit op die laptop (dus geen netwerkprinter of aangesloten op een server). Maar als de computer aangeeft dat het afdrukken voltooid is dan is al de data doorgegeven aan de printer.

Mogelijk heeft de printer niets ontvangen omdat de software (van de printer) te traag is en omdat je nieuwe laptop veel vlugger is. Dat probleem kan soms verholpen worden door de RAM buffer in de printer te verhogen, of door kabels te gebruiken die handshaking mogelijk maken als het een seriele printer betreft (vroeger deed men dat bijna nooit).

Bij een parallelle interface kan hetzelfde probleem ontstaan. In oudere kabels zijn hier ook soms handshaking lijnen weggelaten.

Maar zelfs als alle handshaking aanwezig is, dan moet de software van de printer nog steeds de computer kunnen volgen.

wauw, software te traag? De printer is nog geen 2 jaar oud. De laptop is een lenovo t530. Dus de laptop is ouder dan de printer ghehe.
(met 'nieuwe laptop' bedoelde ik eigenlijk voor mij nieuw, niet winkel nieuw, maar goed, maakt niet uit)

Ik ben verder niet zo pc nerd en handshaking, parallelle interface en buffer zeggen me niet zoveer :$
Kun je vertellen wat ik eventueel kan proberen om op te lossen?
Pjotr
Held
Held

Berichtdoor Pjotr » Ma 19 Jun 2017, 10:07

Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 18.2
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken, niets is geheel veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. (Ramana)
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Ma 19 Jun 2017, 14:12

linuxcar schreef:wauw, software te traag? De printer is nog geen 2 jaar oud. De laptop is een lenovo t530. Dus de laptop is ouder dan de printer ghehe.
(met 'nieuwe laptop' bedoelde ik eigenlijk voor mij nieuw, niet winkel nieuw, maar goed, maakt niet uit)

Nee dan zal het dat wel niet zijn. Ik heb zulke dingen al een paar keer voorgehad met letterlijk oudere printers en winkelnieuwe (snelle) computers.
Linux Mint 17.1 en 18.1 Mate 64 bit
Leon
Senior
Senior

Berichtdoor Leon » Ma 19 Jun 2017, 15:54

Kijk eens bij je instellingen of je bestand niet in een wachtrij wordt gezet.
LMDE 2 MATE x64

Terug naar “Hardware en Drivers”