clonen of nieuwe installatie?

Allerhande Hardware vragen
Gebruikersavatar
mintzoekertje
Junior
Junior
Berichten: 35
Lid geworden op: Wo 22 Feb 2017, 11:57

clonen of nieuwe installatie?

Berichtdoor mintzoekertje » Wo 07 Feb 2024, 10:32

Goede morgen,
vanmiddag ontvang ik een nieuwe grotere ssd, vanwege de meldingen die ik steeds krijg dat er te weinig ruimte is op de huidige 120GB. Veel al gelezen schrijft de een: clonen en dan uitbreiden met gparted, de andere schrijft: nieuwe installatie en dan met timeshift alles terug zetten. Nu denk ik dat er coplicaties kunnen ontstaan als ik zo kijk naar de huidige schijf https://www.multischaalmodelbouw.nl/schijven.jpg
3 jaar geleden is dit zo ontstaan omdat ik over ging van windows naar linux mint en een tijdje daarna windows heb verwijderd. Ik zie dat er geboot word van een FAT partitie. Gaat dat ook mee bij clonen? Hoop dat iemand me kan adviseren
Wie het kleine niet eert doet het grote verkeert :-x
Swake
Senior
Senior
Berichten: 276
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: clonen of nieuwe installatie?

Berichtdoor Swake » Wo 07 Feb 2024, 10:58

Met een SSD clonen heb ik geen ervaringen , met een mechanische HDD wel en doe het ook zoals je eerst beschrijft .
Veel al gelezen schrijft de een: clonen en dan uitbreiden met gparted,

Bij clonen word die FAT32 partitie ook meegecloond .
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 528
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: clonen of nieuwe installatie?

Berichtdoor mutse » Wo 07 Feb 2024, 11:35

@ mintzoekertje,

Prefereer een nieuwe installatie ( zoals Pjotr ook adviseert) -- zorg wel voor een kopie van uw belangrijke documenten die je na de nieuwe installatie kan terug plaatsen (je kan dan ook eens het "stof" er vanaf halen en behouden wat je wenst = even 'n 'grote kuis', de bezem er door halen ... ;) .
Het vraagt even wat meer werk en tijd om alles weer naar uw hand in te stellen ... maar je leert ook weer bij.

Succes!
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
mintzoekertje
Junior
Junior
Berichten: 35
Lid geworden op: Wo 22 Feb 2017, 11:57

Re: clonen of nieuwe installatie?

Berichtdoor mintzoekertje » Wo 07 Feb 2024, 12:50

Als ik jou advies volg, kan ik dan timeshift terugzetten. Dan maak ik juist daarvoor een timeshift opname, of zit er bij timeshift ook de FAT partitie inbegrepen, die zou ik wel kwijt willen
Wie het kleine niet eert doet het grote verkeert :-x
Swake
Senior
Senior
Berichten: 276
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: clonen of nieuwe installatie?

Berichtdoor Swake » Wo 07 Feb 2024, 14:07

Die FAT partitie is bedoelt als EFI Systeempartitie (ESP) en de GRUB daarop te installeren als je Linux naast Windows installeert . Met Gparted ga je die partitie dan vlaggen als ESP / Boot .
Met Timeshift ga je een backup maken van je Linux Mint systeem , maar geen identieke copie van je schijf .

Clonen ga je een identieke copie van je schijf maken , inbegrepen alle partities , ook de verborgen Microsoft partities als je ook nog Windows 10/ 11 gebruikt .
Bij clonen moet de doelschijf even groot of groter van volume zijn dan de bronschijf . Een schijf van 120 GB ga je dus niet kunnen clonen naar een schijf van 80 GB .
Met Timeshift kun je wel een backup terugzetten van je systeem naar een schijf met kleiner volume .

https://www.compusers.nl/linux/tips-uefi-linux
Lees
Op de EFI Systeem Partitie (ESP), vanuit Linux bereikbaar via /boot/efi, vindt u een map EFI, waarin voor elk geinstalleerd besturingssysteem een map met zijn opstartbestanden wordt geplaatst. Zo ook voor Microsoft en bijvoorbeeld Ubuntu of openSUSE. Daarnaast is er een submap Boot, waarin het standaard opstartbestand staat voor het geval er niet expliciet een opstartvolgorde is gegeven.

Lees ook hier meer over Timeshift
https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=Timeshift
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Swake
Senior
Senior
Berichten: 276
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: clonen of nieuwe installatie?

Berichtdoor Swake » Wo 07 Feb 2024, 14:20

@mutse
Het vraagt even wat meer werk en tijd om alles weer naar uw hand in te stellen ... maar je leert ook weer bij.
Een schijf clonen zou wel eens meer tijd kunnen vragen dan een backup terugzetten met Timeshift ;)
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Gebruikersavatar
mintzoekertje
Junior
Junior
Berichten: 35
Lid geworden op: Wo 22 Feb 2017, 11:57

Re: clonen of nieuwe installatie?

Berichtdoor mintzoekertje » Wo 07 Feb 2024, 14:28

Windows gebruik ik helemaal niet meer. Staat ook niet meer op de computer. Heb dat 3 jaar geleden al verwijderd. Als ik jullie zo begrijp zou ik dus een verse installatie kunnen maken en dan met timeshift mijn persoonlijke map met daarin de thunderbird mail en de firefox gegevens, filezilla, virtualbox gegevens enz en instellingen?
Wie het kleine niet eert doet het grote verkeert :-x
Gebruikersavatar
mintzoekertje
Junior
Junior
Berichten: 35
Lid geworden op: Wo 22 Feb 2017, 11:57

Re: clonen of nieuwe installatie?

Berichtdoor mintzoekertje » Do 08 Feb 2024, 19:51

Inmiddels de 500 GB geinstalleerd, alles opnieuw + de default mappen van firefox en thunderbird verwisseld en nu nog wat programmatuur binnenhalen. Bij de eerste poging had ik alle andere schijven nog in de computer gelaten, maar na 4 uren zag ik dat het maar niet verder ging, heb alle andere schijven losgekoppeld en toen een kale installatie gedaan en met time schift die op andere schijf stond die weer teruggeplaatst. Daarna startte de pc niet meer op. Getracht met bootrepair die ook in de distro zit grub weer op de rails te krijgen. Dat werkt bij mij niet ,mogelijk door de wat oudere moederbord. afin daarna maar dus geheel opnieuw .
Wie het kleine niet eert doet het grote verkeert :-x
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: clonen of nieuwe installatie?

Berichtdoor stegiman » Vr 09 Feb 2024, 09:19

Je bent niet met de tijd mee:
Als je zo graag Firefox instellingen wilt behouden: lees deze pagina (klik)

Thunderbird:
Werkt je met imap dan hoeft je geen backup te maken.
Gewoon nieuwe account maken en je hebt meteen alle mails binnen.
Dit wekt niet als je met de oude POP3 werkt tenzij je kopie op server laat. (Toekomst verdwijnt dat)
Zo werkt dat ook op tablet enz.

Timeshift is puur bedoeld om iets te herstellen voor geval van nood en niet om op een nieuwe schijf dat totaal anders is terug te zetten.
Zelf heb ik dat nooit gedaan maar waarom oude rommel terugzetten?

Nu ben je uren bezig.
Ik heb onlangs Linux LMDE 6 geïnstalleerd en alle programma opnieuw geïnstalleerd inclusief printers en ik ben misschien 30 minuten bezig en alles werkt weer zoals het was.

Data moet ik nooit terugzetten want die staat nooit op partitie waar besturingssysteem aanwezig is. (Ook niet op de SSD waar besturingssysteem aanwezig is)
Documenten map gebruik ik gewoon om iets tijdelijk te zetten maar nooit als het belangrijk is.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: clonen of nieuwe installatie?

Berichtdoor emvedeesje » Vr 09 Feb 2024, 09:35

Een nieuwe installatie succesvol aanmaken, en vervolgens een Timeshift van vroeger daarin terugzetten werkt niet zomaar, er zijn nog extra ingrepen nodig.
Dat komt doordat bij een nieuwe installatie de OS-partitie ( en eventueel swappartitie) een nieuwe UUID krijgen.
Deze UUID staan genoteerd in /etc/fstab
En via een Timeshift Restore wordt fstab terug overschreven met daarin de vorige UUID waarden >>> daardoor kan het OS niet opstarten.

Ga dus als volgt te werk:
- nieuwe installatie maken
- maak een kopie van de /etc/fstab naar een map buiten het OS, vb naar een usb-stick
- doe de Timeshift Restore
- start de LIVE-USB
- mount de partitie met het te behandelen OS
- indien swappartitie: mount ook deze

Terminal
sudo blkid # geeft alle UUID
cd /media/mint
ll # toon gemounte volumes
cd 12az134rt # ga naar het DOEL met Linux-OS
sudo xed etc/fstab # aanpassen UUID van het OS, (en SWAP)

Indien swap PARTITIE
sudo xed etc/initramfs-tools/conf.d/resume # aanpassen UUID van de SWAP

Start het OS

Timshift opnieuw instellen

Succes !
groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
mintzoekertje
Junior
Junior
Berichten: 35
Lid geworden op: Wo 22 Feb 2017, 11:57

Re: clonen of nieuwe installatie?

Berichtdoor mintzoekertje » Vr 09 Feb 2024, 10:10

Alles werkt nu weer zoals het hoort. Rommel heb ik niet op de PC, maar wel heel veel documenten en mails van klanten die ik echt dien te bewaren. Wat firefox en thunderbird aangaat verwissel ik de default mappen en hernoem ze zo dat de nieuwe installatie er wat mee kan. Ik deed dat al in de tijd dat ik nog met windows werkte. Verder heb ik de persoonlijke map vervangen en zo alles weer op haar oude plaatsje gezet. Al deze zaken kon ik uit de timeshift mappen halen en zo heeft dat toch nog nut. alles werkt nu goed. Ook direct weer timeshift ingesteld. Dat red toch wel heel veel. En natuurlijk een ieder bedankt voor het meedenken
Wie het kleine niet eert doet het grote verkeert :-x

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten