Linux Mint Verkenning & opzetten netwerkomgeving

Allerhande Hardware vragen
Preppie
Nieuweling
Nieuweling

Linux Mint Verkenning & opzetten netwerkomgeving

Berichtdoor Preppie » Zo 05 Jun 2016, 19:16

Hallo, ik ben een nieuwe Linux Mint gebruiker en bezig om mijn netwerk werkende te krijgen, en Linux te leren kennen.
Ik ben wel redelijk ervaren met Windows en niet onbekend met Apple, maar wegens idealistische overtuigingen
en support voor de Open Source community over naar Linux. Heb een Ubuntubook in Belgie besteld en vorige week binnen gehad.
Een leuk apparaatje waarbij Linux draait op een aparte SSD (120gb), lekker snel is ie wel...

Maar ik loop toch tegen wat uitdagingen aan. Ik heb er 'zoekboek' Linux bij en probeer de stappen te volgen,
Ik heb echter een drietal uitdagingen, wie weet kan iemand mij wat gouden tips geven?

* Als Mint in de slaapstand gaat (scherm dicht), en ik doe het scherm weer open, vraagt hij om een wachtwoord,
maar is dan geheel bevroren. Ik kan niet typen, noch met de muis bewegen. Enige optie is opnieuw opstarten,
hoe kan ik dat verhelpen?

* Opzetten netwerkomgeving:
Ik gebruik de Fritzbox 7490 en heb hierop een externe harde schijf, voor data & muziek. Tevens
is daarop een mediaspeler aangesloten. Op de een of andere manier 'ziet' Mint mijn hele netwerk niet
en kan ik dus geen verbinding maken.

* In het verlengde daarvan, Mint ziet wel mijn printer, HP Officejet 5740. Ik heb het wachtwoord ingegeven en hij verbind,
maar lijkt de driver niet te pakken. Na een zoektocht op de engelse fora ben ik dit stukje software tegengekomen wat de driver moet zijn: hplip-3.16.5
Dit zou de driver moeten zijn, die heb ik op mijn desktop: als ik dit commando invoer in de Terminal:
/home/preppie/Bureaublad/hplip-3.16.5.run

Dan geeft hij aan: "Toegang geweigerd"
Hoe kan ik dit wel correct doen?

Heel hartelijk dank voor elke hulp! :D
dusbaba
Junior
Junior

Re: Linux Mint Verkenning & opzetten netwerkomgeving

Berichtdoor dusbaba » Wo 08 Jun 2016, 08:51

Wat betreft slaapstand, deze best uitschakelen : check https://sites.google.com/site/computertip/fouten punt 7.

Opzetten netwerkomgeving : https://sites.google.com/site/computertip/reserve-7, deze werkt bij mij perfect.
Preppie
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Preppie » Zo 19 Jun 2016, 15:52

Dankjewel! Ik ga het vanavond uitproberen!
Preppie
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Preppie » Zo 19 Jun 2016, 23:20

Dankjewel dusbaba. Twee problemen opgelost door je tips! En tevens het niet kunnen instellen van de schermhelderheid met de FN toetsen kunnen fixen door die website met tips.

Rest me nog 1 uitdaging:
* In het verlengde daarvan, Mint ziet wel mijn printer, HP Officejet 5740. Ik heb het wachtwoord ingegeven en hij verbind,
maar lijkt de driver niet te pakken. Na een zoektocht op de engelse fora ben ik dit stukje software tegengekomen wat de driver moet zijn: hplip-3.16.5
Dit zou de driver moeten zijn, die heb ik op mijn desktop: als ik dit commando invoer in de Terminal:
/home/preppie/Bureaublad/hplip-3.16.5.run

Dan geeft hij aan: "Toegang geweigerd"
Hoe kan ik dit wel correct doen?
Wie heeft de gouden tip?
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Ma 20 Jun 2016, 12:37

Het commando is:

Code: Selecteer alles

sh hplip-3.16.5.run

Je kan ook rechts klikken op het bestand en bij 'Eigenschappen', 'Uivoeren van bestand toestaan' aanvinken. Dan is het commando:

Code: Selecteer alles

./hplip-3.16.5.run
Linux Mint 17.1 en 18.1 Mate 64 bit
Preppie
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Preppie » Za 02 Jul 2016, 23:26

Hoi Wilfried! Bedankt het is gelukt! ;-)

Terug naar “Hardware en Drivers”