toets caps lock

Allerhande Hardware vragen
Bernard49
Nieuweling
Nieuweling

toets caps lock

Berichtdoor Bernard49 » Zo 30 Apr 2017, 19:26

Als ik bijvoorbeeld cijfers wil tikken, dan ben ik verplicht de toets onder "caps lock" te blijven in drukken. Als ik de toets "caps lock" indruk, dan werkt het niet, niet tegenstaande ik zie dat het led-lampje brand. Dit probleem heb ik zowel op mijn laptop als op mijn vaste pc. Is dit een normaal verschijnsel?
Dank bij voorbaat.
Bernard49
Nieuweling
Nieuweling

Re: toets caps lock

Berichtdoor Bernard49 » Do 04 Mei 2017, 09:18

Bernard49 schreef:Als ik bijvoorbeeld cijfers wil tikken, dan ben ik verplicht de toets onder "caps lock" te blijven in drukken. Als ik de toets "caps lock" indruk, dan werkt het niet, niet tegenstaande ik zie dat het led-lampje brand. Dit probleem heb ik zowel op mijn laptop als op mijn vaste pc. Is dit een normaal verschijnsel?
Dank bij voorbaat.

Ik zie dat er maar weinig interesse of kennis is voor dit onderwerp. Ik zal maar beter naar een ander (beter) forum gaan waar ik misschien een reactie ontvang.
Beleefde groeten.
nom001

Berichtdoor nom001 » Do 04 Mei 2017, 11:10

Beste Bernard,

Als eerste, je hebt hier te maken met vrijwilligers op deze forum die op de een of andere manier zelf in aanraking zijn gekomen met Linux en Linux Mint. Deze vrijwilligers zitten zelf nog in een leercurve of hebben zelf al dusdanig veel ervaring opgedaan (ikzelf gebruik al 10 jaar Linux) dat ze hun kennis willen delen met andere gebruikers. Dit doen zij geheel vrijwillig zonder enige vorm van betaling of beloning behalve dan het verkrijgen van een fatsoenlijke dankjewel. Deze vrijwilligers zijn ook niet 24 uur per dag, 7 dagen per week aanwezig op deze forum. En daarnaast speelt ook nog het feit dat jouw probleem bekend moet zijn bij andere gebruikers, iemand die hetzelfde heeft meegemaakt en er een oplossing voor weet of heeft gevonden.

Behalve bovenstaande is het ook vakantieperiode (schoolvakantie) dus je kan het hebben dat een groot deel van de gebruikers op deze forum al een tijd niet ingelogd hebben ivm het nemen van een (welverdiende) vakantie.

Als niemand bekend is met jouw probleem, dan heeft het totaal geen nut voor anderen om op jouw vraag te reageren, want wat moeten ze dan zeggen, vragen of voorstellen? En dan, neem de tijd en wacht af. Nu lijkt 4 dagen erg lang, maar in als er in die 4 dagen niemand inlogt die bekend is met jouw probleem...tsja, dan zou je toch iets langer moeten wachten.

En om dan direct te roepen dat je naar een andere/betere forum gaat. Ook op een andere forum moet je het net treffen dat daar iemand is die bekend is met jouw probleem en jou kan helpen. En ook op die andere/betere forum kan het zomaar gebeuren dat je ook daar na een paar dagen geen enkele reactie zult krijgen... Ben je dan beter af op die andere/betere forum? Denk het niet.

T'is echt niet dat hier niemand is die geen interesse heeft in jouw vraag of de kennis er niet voor heeft. Als niemand inlogt die er wel kennis van heeft, dan is het zoals ik al eerder aanhaalde geen nut om te reageren.
Bernard49
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Bernard49 » Do 04 Mei 2017, 11:24

nom001 schreef:Beste Bernard,

Als eerste, je hebt hier te maken met vrijwilligers op deze forum die op de een of andere manier zelf in aanraking zijn gekomen met Linux en Linux Mint. Deze vrijwilligers zitten zelf nog in een leercurve of hebben zelf al dusdanig veel ervaring opgedaan (ikzelf gebruik al 10 jaar Linux) dat ze hun kennis willen delen met andere gebruikers. Dit doen zij geheel vrijwillig zonder enige vorm van betaling of beloning behalve dan het verkrijgen van een fatsoenlijke dankjewel. Deze vrijwilligers zijn ook niet 24 uur per dag, 7 dagen per week aanwezig op deze forum. En daarnaast speelt ook nog het feit dat jouw probleem bekend moet zijn bij andere gebruikers, iemand die hetzelfde heeft meegemaakt en er een oplossing voor weet of heeft gevonden.

Behalve bovenstaande is het ook vakantieperiode (schoolvakantie) dus je kan het hebben dat een groot deel van de gebruikers op deze forum al een tijd niet ingelogd hebben ivm het nemen van een (welverdiende) vakantie.

Als niemand bekend is met jouw probleem, dan heeft het totaal geen nut voor anderen om op jouw vraag te reageren, want wat moeten ze dan zeggen, vragen of voorstellen? En dan, neem de tijd en wacht af. Nu lijkt 4 dagen erg lang, maar in als er in die 4 dagen niemand inlogt die bekend is met jouw probleem...tsja, dan zou je toch iets langer moeten wachten.

En om dan direct te roepen dat je naar een andere/betere forum gaat. Ook op een andere forum moet je het net treffen dat daar iemand is die bekend is met jouw probleem en jou kan helpen. En ook op die andere/betere forum kan het zomaar gebeuren dat je ook daar na een paar dagen geen enkele reactie zult krijgen... Ben je dan beter af op die andere/betere forum? Denk het niet.

T'is echt niet dat hier niemand is die geen interesse heeft in jouw vraag of de kennis er niet voor heeft. Als niemand inlogt die er wel kennis van heeft, dan is het zoals ik al eerder aanhaalde geen nut om te reageren.

Je hebt gelijk. Ik ben te vlug geweest met mijn antwoord. Daarvoor sorry. Ik zal meer geduld moeten hebben. Beleefde groeten.
nom001

Berichtdoor nom001 » Do 04 Mei 2017, 12:42

Bernard49 schreef:Als ik bijvoorbeeld cijfers wil tikken, dan ben ik verplicht de toets onder "caps lock" te blijven in drukken. Als ik de toets "caps lock" indruk, dan werkt het niet, niet tegenstaande ik zie dat het led-lampje brand. Dit probleem heb ik zowel op mijn laptop als op mijn vaste pc. Is dit een normaal verschijnsel?
Dank bij voorbaat.

Welke versie Mint heb je (Mint 17.*? Mint 18.*) ? Welke desktop omgeving heb je (Mate/Xfce/KDE/Cinnamon)? En welke toets bedoel je onder de Caps lock? Welke LED lampje brandt er?
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Vr 12 Mei 2017, 20:02

Gebruik jij een AZERTY toetsenbord? Want daar zit inderdaad een bug met betrekking tot wat jij opsomt. Je kan het op twee manieren voorkomen. Dat is in Configuratiescherm -> Toetsenbord -> Opties -> Indelingen: gedrag CapsLock toets wijzigen naar vergrendeling Shift toets. Maar dat heeft dan het nadeel dat de niet-alfabetische toetsen ook degene zijn zoals ingedrukte shift. Een ander nadeel is, als je de CTRL toets gebruikt met vergendelde capslock je eigenlijk shift + ctrl doet met (voor sommige programma's alle gevolgen van dien).

Een andere mogelijkheid is van het zelf te definieren zodat het werkt zoals in Windows. Dus capslock alleen voor cijfers en letters en shift doet dan een tijdelijke undo. Ik heb dat ooit gedaan en dat werkte goed, ik heb dat hier ook gepost maar vind het niet direkt terug. Als je het niet vind kom dan terug even met het vraagje dan zoek ik verder (ik kan nu niet wegens gebrek aan tijd).
Linux Mint 17.1 en 18.1 Mate 64 bit
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Vr 12 Mei 2017, 20:04

Oh ja, de instellingen voor configuratiescherm enzo is voor Mate. Als jij een ander bureaublad gebruikt kan het ietwat anders zijn. En de 'bug' die ik vernoem was in Linux Mint 17.1. Ik weet niet of die er nog inzit in latere versies.
Linux Mint 17.1 en 18.1 Mate 64 bit

Terug naar “Hardware en Drivers”