devolo powerline

Allerhande Hardware vragen
Tuxey
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 10
Lid geworden op: Zo 17 Apr 2022, 12:53

devolo powerline

Berichtdoor Tuxey » Za 08 Apr 2023, 19:47

Ik heb een paar oude devolo powerline produkten ('internet via het stopcontact') en alles werkt naar behoren alleen ik heb een vraag over een aspekt. De devolo's die ik heb zijn alleen voor LAN te gebruiken. Nu kun/moet je deze zo instellen dat de data versleuteld wordt.
Omdat het hier niet om draadloos gaat vraag ik mij af wat het nut van versleutelen vd data is? Immers alle data loopt via bedrading. Aftappen kan dan toch alleen wanneer iemand zich fysiek in de woning bevindt?
Is versleutelen echt noodzakelijk in dit geval?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: devolo powerline

Berichtdoor stegiman » Za 08 Apr 2023, 22:44

Aftappen kan dan toch alleen wanneer iemand zich fysiek in de woning bevindt?
Dat is helemaal niet waar.
Het kan bijvoorbeeld via uw wasmachine of Camera of weet ik wat.
Als je alles heel goed beveiligd dan is het voor de hacker een stuk moeilijker om binnen te geraken.

Bij powerline is er contact tussen 2 powerline en dat is op zicht veilig.
Powerline is geen internet via stopcontact maar wel een verbinding via uw router en bijvoorbeeld uw computer.
Of anders gezegd: het is een netwerkkabel dat via stopcontact gaat.

Versleutelen is wel aan te raden als je effectief via internet doet.

Deelt wel niet zomaar mappen op uw computer. Ook bij Linux moet je veilig houden.
Tuxey
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 10
Lid geworden op: Zo 17 Apr 2022, 12:53

Re: devolo powerline

Berichtdoor Tuxey » Zo 09 Apr 2023, 17:43

Interessant. Heb dit nooit geweten.

Wat ik me moeilijk kan voorstellen is hoe eenhacker via mijn wasmachine (om dat voorbeeld maar even te nemen) mijn netwerk in kan komen? Ben daar wel benieuwd naar :-).

Het klopt dat bij de powerline adapters de verbinding via de router loopt. Stel dat je geen versleuteling zou toepassen bij die adapters, is er dan sprake van een groot veiligheidsgevaar of is dat aanzienlijk minder dan bij draadloze verbindingen? Mijn systeen is zeer goed beveiligd met allerlei 'security-layers' Mappen deel ik niet via mijn pc. Er is ook altijd sprake van een VPN. Waneer er een of ander lek is oid dan blockt de VPN direct ALLE internetverkeer.

Waar ik benieuwd naar ben is dus de grootte van het gevaar in geval van geen versleuteling bij de powerline adapters en hoe een hacker dan data zou kunnen aftappen. Bij draadloze verbindingen die niet of onvoldoende beveiligd zijn kan ik me daar een duideljike voorstelling van maken. Bij bedrade verbindingen eigenlijk niet.
aartje
Senior
Senior
Berichten: 204
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: devolo powerline

Berichtdoor aartje » Zo 09 Apr 2023, 18:38

In principe kan je locale internet zo beschikbaar worden voor de buren, via de twee elektriciteits
meters. Het gaat buiten je router om, waar normaal nog een firewall in zit.
Lees dit https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1674699
maar eens. Als je je data versleuteld hebt is dat niet meer mogelijk. Ik heb in mijn huis ook
twee (goedkoopste) Devolo powerline-adapters met een onderlinge afstand van zo'n 12 meter
en heb ze wel laten versleutelen (op de twee knopjes drukken). Ik haal zo'n 90 Mbps download
en 30 Mbps upload en heb er een desktop en een tweede KPN digitale TV kastje aan hangen
en alles werkt dus prima, met versleuteling.
Tuxey
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 10
Lid geworden op: Zo 17 Apr 2022, 12:53

Re: devolo powerline

Berichtdoor Tuxey » Zo 09 Apr 2023, 19:45

Dat is idd een duidelijke link. Handig om te weten!

Nou kun je op twee manieren encryptie/wachtwoord wijzigen : via het knopje op de zijkant van de adaper of via de cockpit software van devolo. Is deze cockpit software of alternatieve foss (nog liever!) ook beschikbaar voor Mint? Kan dat niet zo gauw vinden.
Tuxey
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 10
Lid geworden op: Zo 17 Apr 2022, 12:53

Re: devolo powerline

Berichtdoor Tuxey » Zo 09 Apr 2023, 20:04

Nog even verder gezocht en kwam deze tegen : https://www.devolo.global/support/downl ... lo-cockpit.

Is voor Ubuntu 18.04. Wel wat ouder. En is het veilig? Kan deze gebruikt worden voor LMDE5? Ben niet heel erg technisch vandaar mijn wellicht wat domme vraag ;)
aartje
Senior
Senior
Berichten: 204
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: devolo powerline

Berichtdoor aartje » Zo 09 Apr 2023, 20:35

Nog even verder gezocht en kwam deze tegen : https://www.devolo.global/support/downl ... lo-cockpit.

Is voor Ubuntu 18.04. Wel wat ouder. En is het veilig? Kan deze gebruikt worden voor LMDE5? Ben niet heel erg technisch vandaar mijn wellicht wat domme vraag ;)
Ja, dat is de software (ook voor Linux) die er bij hoort, maar die heb je in principe niet nodig. Je kan twee Devolo's pairen (versleutelen) door
op een knopje te drukken op de ene en dan binnen twee minuten op het knopje te drukken bij de ander en daar ging de vraag over of versleutelen
wel nodig was.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: devolo powerline

Berichtdoor emvedeesje » Ma 10 Apr 2023, 09:28

Lang geleden heb ik voorgehad dat buren 3 huizen verder op mijn netwerk zaten.
Wij hadden powerline adapters, zij ook.
Het ging zover dat ik op mijn digicorder programma's zag welke ik niet opgenomen had.
Gelukkig had buurman zijn voornaam gegeven als computernaam, anders was ik nooit te weten gekomen wat er aan de hand was.

Dat waren toen powerline adapters van de eerste generatie waar nog geen knop aanwezig was om te "pairen".

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: devolo powerline

Berichtdoor stegiman » Ma 10 Apr 2023, 11:02

Inderdaad: ik heb gisteren getest omdat we 2 digitale meters hebben.
Je kan perfect verbinding maken met de powerline (niet beveiligd) op een andere digitale meter mits die op dezelfde fase draad bevindt.
Tuxey
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 10
Lid geworden op: Zo 17 Apr 2022, 12:53

Re: devolo powerline

Berichtdoor Tuxey » Ma 10 Apr 2023, 13:28

Duidelijk dus dat versleutelen een must is.

Ik weet dat het via het knopje kan en heb dat ook inmiddels gedaan alleen wil ik iets meer controle. En dat is mogeljk via die cockpit software.
Tuxey
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 10
Lid geworden op: Zo 17 Apr 2022, 12:53

Re: devolo powerline

Berichtdoor Tuxey » Ma 10 Apr 2023, 14:38

Hoewel ik liever niets buiten de repos om installeer heb ik hiervoor een uitzondering gemaakt omdat een foss-versie m.i. niet beschikbaar is.

Installeren is gelukt. Hieronder de stappen om de cockpit software te installeren, waarbij je wel even moet opletten. Devolo wil graag info van je hebben 'ter produktverbetering'. De bekende riedel. Standaard staat dit op 'yes' via de terminal installatie. Wil je dit niet dan moet je dus voor 'no' kiezen!

Ik heb het gedownloade bestand voor de zekerheid even door virustotal gehaald (https://www.virustotal.com/gui/home/upload). Is ok.

1 / Download de software naar de map 'Downloads' : https://www.devolo.global/support/downl ... lo-cockpit

2 / Open terminal (Ctrl+Alt+T)

3 / Command :

Code: Selecteer alles

cd Downloads
4 / Maak bestand uitvoerbaar met command :

Code: Selecteer alles

chmod +x devolo-cockpit-v5-2-0-185-linux.run
(Pas versienummer uiteraard aan indien je nieuwere software hebt gedownload)

5 / Installeer met command :

Code: Selecteer alles

sudo ./devolo-cockpit-v5-2-0-185-linux.run
Om cockpit te verwijderen ga je naar menu > rechtsklik op 'devolo cockpit' en 'uninstall'

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten