Printer en Cups ellende

Allerhande Hardware vragen
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 131
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Printer en Cups ellende

Berichtdoor JanKol » Ma 03 Jul 2023, 23:09

Wat ik ook probeer mij printer (Kyocera_ECOSYS_P5021cdn) doet het niet meer. Tot voor kort geen problemen maar de laatste tijd is het helemaal mis. Wat ik ook probeer, zonder dat ik ook maar iets doe wordt er een netwerkprinter geïnstalleerd, weliswaar een Cups Kyocera_ECOSYS_P5021cdn maar op één of andere manier werkt het niet meer, tenminste printopdrachten worden niet uitgevoerd. Die driver installeert vanzelf en ik weet niet hoe dat te voorkomen. Bij Kyocera is een Linux driver beschikbaar (.deb installatiebestand) maar daar kan ik niets mee omdat die "volautomatische" cupsdriver alles inpikt.
Ik heb al eens de printer op fabrieksinstellingen gezet in de hoop dat dat die Cups hegemonie zou uitschakelen maar, nee dat was het niet. Ook de Kyocera driver gedownload en toen de netwerkverbinding verbroken. In Afdrukbeheer de printer verwijderd met de bedoeling de Kyocera Linux-driver te installeren. Gaat niet want die "volautomatische" cupsdriver installeer zich razend snel ook als ik dus geen internet verbinding heb. Hoe kom ik van dat ding af of wat kan ik doen om de printer weer aan het werk te krijgen?
Alvast dank voor een reactie
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Printer en Cups ellende

Berichtdoor stegiman » Di 04 Jul 2023, 07:18

Probeer het zo:
Zet de printer uit.
Herstart de pc
Verwijdert de printer.
Herstart de pc weer.
Als alles OK is dan op deb bestand die je download klikken en pakket installeren.

Waarschijnlijk is een update de oorzaak want er zijn nog mensen printer probleem zoals ik. (wel opgelost)
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 131
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Printer en Cups ellende

Berichtdoor JanKol » Do 20 Jul 2023, 21:41

Heeft een poosje geduurd en ik heb ook bij Kyocera aan de bel getrokken. Alles gedaan wat zij adviseerden maar geen resultaat. De printer werd wel gezien maar was met geen mogelijkheid uit de slaapstand te wekken leek het. Leek het want ik kreeg zo de pest in dat ik cups verwijderd heb. In afdrukbeheer had ik eerst alles wat op een printer leek (er stonden zowaar twee Kyocera printers in, maar geen van beide deed iets) verwijderd. De netwerkverbinding verbroken en het Kyocera deb-bestand geïnstalleerd. Nadien de netwerkverbinding hersteld. Cups kwam uit zichzelf terug en deed ook iets vaags (zoals gebruikelijk). En ja, ik kon weer printen: de diepe slaap was eruit.... En feitelijk was dat het enige wat mij interesseerde. Nu maar hopen als zoiets weer gebeurt ik de helderheid heb alles weg te mikken, de netwerkverbinding er af, deb-besand installeren, netwerkverbinding te activeren en weer printen
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Printer en Cups ellende

Berichtdoor stegiman » Do 20 Jul 2023, 22:04

Dat was ik vergeten te vermelden dat je netwerkkabel ook eruit moet.
Gelukkig werkt het nu wel.
Ondertussen lijkt het probleem van printer door update weer in orde te zijn.

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten