Bedrijven

Vragen over de distributie en het project
spekkie
Junior
Junior

Bedrijven

Berichtdoor spekkie » Za 06 Feb 2010, 17:24

Laatst vroeg mijn werkgever of "dat" linux ook gratis was voor zijn bedrijf. Of dat het bedrijf al dat "lekkers" ook gewoon gratis mocht gebruiken. Ik heb toen geantwoord dat ik het eigenlijk niet wist. Maar dat ik wel eens van iemand had gehoord dat het met licensies werkt. Maar eerlijk gezegd weet ik het niet.

Weet iemand van jullie hoe dat zit? Mag een bedrijf zomaar gratis en voor niks linux software gebruiken?
innn de glooo riiii jaaa
Wamukota
Senior
Senior

Re: Bedrijven

Berichtdoor Wamukota » Za 06 Feb 2010, 18:05

Een bedrijf mag Linux op zijn werkstations installeren, Ubuntu Server als server gebruiken, en alle open-source software gebruiken om hun 'ding' te doen.

Je moet alleen oppassen als je de broncode van een FOSS programma aanpast naar je eigen noden, dat je daarmee de GPL regels niet overtreedt, maar voor het gewoon gebruik is er geen enkel probleem.

De GPL-licentie betekent niet dat men alles klakkeloos mag gebruiken, het doel van de licentie is dat eventuele aanpassingen teruggegeven worden aan de open-sourcegemeenschap. Daarnaast is het niet voldoende om gewoon ergens op het internet een kopie van de broncode te verspreiden, elk product waar software in verwerkt zit met een GPL-licentie moet geleverd worden met een kopie van deze licentie. Hetzelfde geldt voor updates van firmware en andere software die via het internet of een ander medium beschikbaar wordt gesteld.
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Za 06 Feb 2010, 19:48

spekkie schreef:Weet iemand van jullie hoe dat zit? Mag een bedrijf zomaar gratis en voor niks linux software gebruiken?

het korte antwoord is ja, maar let wel op de licenties wat er precies mag, zie bericht van Wamukota

aan de andere kant is het voor een bedrijf misschien slimmer om niet alles zelf van internet te plukken, maar een distributie te nemen waar ook support op zit. en dat laatste kost over het algemeen geld.
kblokker
Junior
Junior

Berichtdoor kblokker » Za 06 Feb 2010, 20:12

Wij maken voor onze servers op het werk gebruik van de distributie Red Hat Enterprise Edition 5. Je betaalt hier wel licenties voor waarvoor je support ontvangt, maar de kosten hiervan zijn een fractie van die van dat bedrijf uit Redmond. Voor de werkplekken ligt de drempel helaas een stuk hoger. Het gros van de mensen is nou eenmaal opgevoed en opgegroeid met Windows, Microsoft Office, Outlook en Internet Explorer. Men heeft het nog niet aangedurfd om hier de move naar Linux te maken.
spekkie
Junior
Junior

Berichtdoor spekkie » Ma 08 Feb 2010, 18:53

Dank voor jullie antwoorden, ik zal het eens voorleggen.
innn de glooo riiii jaaa

Terug naar “Niet technische vragen”