Verschillen tussen KDE en Gnome?

Vragen over de distributie en het project
robert42
Junior
Junior

Verschillen tussen KDE en Gnome?

Berichtdoor robert42 » Zo 07 Feb 2010, 20:50

Kunnen jullie mij duidelijk maken wat de verschillen zijn tussen Mint KDE en Mint Gnome en wat de voordelen van de verschillende versies zijn.

groeten,
Robert42
ICT: alles gaat automatisch, maar niet vanzelf
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Re: Verschillen tussen KDE en Gnome?

Berichtdoor Arie » Zo 07 Feb 2010, 23:32

het zijn verschillende desktop omgevingen

www.kde.org
www.gnome.org

zelf vind ik gnome het prettigste werken, en anderen vinden kde prettiger
gewoon proberen wat je zelf het prettigst vind
Wamukota
Senior
Senior

Berichtdoor Wamukota » Ma 08 Feb 2010, 09:49

Dat is één van de moeilijkste vragen om te beantwoorden. Bedoel je grafisch, in memory footprint, in applicaties, in libraries, ... ?

KDE is momenteel aan de versie 4.4 toe (vanaf 9 februari) en is volledig herschreven vanaf nul, en de programma's zijn geschreven met behulp van QT, daar waar Gnome momenteel aan de versie 2.28 is en de versie 3.0 komt er aan in september dit jaar. De Gnome pakketten zijn geschreven m.b.v. GTK+.

KDE heeft een heel assortiment programma's die geschreven zijn met KDE in het achterhoofd (ze hebben meestal de letter K in de programmanaam zoals KOffice, KRita, Konqueror, digiKam, amaroK, K3b, ... ). Recentelijk zijn de devs daar wel van afgestapt. Ik meen te kunnen zeggen dat de KDE applicaties ietsje beter afgewerkt zijn.
Gnome daarentegen was enkele jaren geleden wel goed en innovatief, maar vandaag voel je wel dat je met een 'verouderd' concept werkt als je het dynamische van de KDE4 desktop ernaast legt. Met Gnome3 zal dat wel iets minder worden.

Kortom : Je moet ze feitelijk beiden installeren, enkele maanden ermee werken en dan pas kun je het verschil 'aanvoelen'.

En ik praat dan nog niet over de subjectieve ervaring en voorkeur voor KDE of Gnome ...
robert42
Junior
Junior

Berichtdoor robert42 » Ma 08 Feb 2010, 12:42

Wat mij opvalt is dat KDE gebaseerde distro's altijd groter zijn dan Gnome gebaseerde distro's, en ik vroeg me dus af of de een beter "geschikt" is om op oudere computers te draaien dan de andere, of juist completer is uitgevoerd, stabieler is, sneller is enz.
Ga in iedergeval Mint KDE naast mijn Mint Gnome installeren en eens even met beide werken, om te zien welke versie mij het beste bevalt.

Groeten,
Rob
ICT: alles gaat automatisch, maar niet vanzelf
kblokker
Junior
Junior

Berichtdoor kblokker » Ma 08 Feb 2010, 19:22

Er zijn de nodige desktops beschikbaar op Linux. Zoals met alles geldt hoe meer (grafische) mogelijkheden de desktop biedt hoe meer verwerkingskracht nodig is. Dit geldt voor zowel cpu, memorygebruik, als de benodigde grafische kaart. De bekendste desktops in oplopende volgorde van systeemeisen: Fluxbox, XFCE, Gnome, KDE. Met XFCE Mint heb ik een computer van ca. 7 jaar oud met een intern geheugen van 512 MB nieuw leven ingeblazen. Draait perfect. Zelfs op een PC met 256 MB bij een kennis van mij heel acceptabel. Gebruik je Gnome denk dan aan minimaal 750 MB intern geheugen. KDE wellicht nog meer en ook een vrij actuele grafische kaart.

Terug naar “Niet technische vragen”