Is een tweedehands gsm veilig

Kom binnen en praat hier gezellig met mede Mint-gebruikers over alles en nog wat
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Is een tweedehands gsm veilig

Berichtdoor Joan » Vr 14 Jul 2017, 05:04

Een artikel in de kranten. http://www.telegraaf.nl/digitaal/285265 ... euw__.html

Omdat in mei de wet voor telefoonabonnementen wordt aangepast, is een abonnement van een gratis telefoon een lening.
Hierdoor krijgt men een vermelding in het kredietregister en later mogelijk problemen met een hypotheek aanvraag.

Krijgen deze toestellen nog upgrades die aanvallen via internet kunnen tegengaan?
Hoelang blijven deze toestellen nog veilig voor het veilig internetten?
Kun je hem nog veilig aan je Linux Mint koppelen?

De ene economie brengt de andere economie en de internetveiligheid in gevaar.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Dummy
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 13
Lid geworden op: Di 19 Aug 2014, 22:31

Re: Is een tweedehands gsm veilig

Berichtdoor Dummy » Vr 14 Jul 2017, 17:04

Ik heb vorig jaar een IPhone S6 refurbished gekocht en die krijgt nog regelmatig updates. De upgrade is niet op (abonnee)naam gebonden maar op S van het toestel.
Zolang er regelmatig updates verschijnen blijft het toestel veilig voor internetten maar laten we eerlijk zijn, bezoek je sites die niet "veilig" zijn om het zomaar te noemen dan loop je net als bij bv WIndows risico.
Ja laatste vraag kan ik niet beantwoorden omdat ik mijn IPhone niet aan Linux of ander OS heb gekoppeld maar lijkt mij evident in de beantwoording van de vorige vraag.
Als je Windows heb leren kennen ga je van Linux houden.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Is een tweedehands gsm veilig

Berichtdoor Joan » Vr 14 Jul 2017, 19:15

Is bekend hoelang een toestel (gsm) hardware upgrades en updates ontvangt?
Kan het op mijn gsm niet vinden. Voor zover ik weet is dat maar 2 of 3 jaar door het jaarlijks veranderen van de modellen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Leon

Re: Is een tweedehands gsm veilig

Berichtdoor Leon » Vr 14 Jul 2017, 21:11

2 of 3 jaar ga je in de meeste gevallen niet halen. De laatste veiligheids updates van mijn Moto E 2nd gen zijn van december 2016.
Wil je zolang mogelijk updates hebben kan je het beste een Google Nexus kopen, de rest van de Android fabrikanten doen weinig tot niets aan updates.
Geen idee hoe het met apple zit
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Is een tweedehands gsm veilig

Berichtdoor Joan » Vr 14 Jul 2017, 21:57

Dan kan het bericht http://www.telegraaf.nl/digitaal/285265 ... euw__.html dubbel onplezierig zijn en niet echt veilig voor de gebruikers!
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Leon

Re: Is een tweedehands gsm veilig

Berichtdoor Leon » Vr 14 Jul 2017, 22:28

"gratis" telefoon is nooit slim geweest, sim only is altijd de beste oplossing geweest.
Het systeem (Android bv) wordt niet bijgewerkt, maar je programma's gelukkig wel. En voor de rest uitkijken wat je doet, bv niet internetbankieren via een vage hotspot.

Terug naar “Het Mint café”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten