Open Software Buurthuis

Kom binnen en praat hier gezellig met mede Mint-gebruikers over alles en nog wat
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Open Software Buurthuis

Berichtdoor dirkjanl » Do 27 Jul 2023, 14:12

Ik woon in een Cittaslow gemeente. Cittaslow is gebaseerd op het gedachtegoed van Slow Food. Even kort door de bocht en in mijn woorden:
In Italië zag men de Amerikaanse fastfoodketens oprukken met hun dominante cultuur en veel koolhydraten. Men zag dat de lokale restaurantjes en winkeltjes het moeilijk kregen en zo werd de lokale eetcultuur en lokale producten weggedrukt. En daarmee kwam ook een deel van de samenhang in de gemeenschap onder druk te staan. Daarop wilde men een tegenreactie. Dat werd Slow Food. Die "men", dat waren in eerste instantie Italiaanse burgemeesters.

Anders gezegd: "Laat je niet iets opdringen (fast food) waarvan anderen (Food Multinationals) vinden dat jij dat nodig hebt." Of: "Laat je niet afhankelijk maken van de Fast Food bedrijven"

Dat vertaal ik voor mijzelf naar meer zaken, onder andere de digitale: Maak je bijvoorbeeld niet afhankelijk van de Big Tech reuzen. Zo kies ik voor Linux als besturingssysteem en draai ik als het even kan Open Source software.

In het verlengde daarvan vind ik dat ook digitale producten die met gemeenschapsgelden betaald zijn ook voor anderen beschikbaar mogen zijn. Open Data.

Mijn uitgangspunt is dus: Niet afhankelijk maken en gebruik maken van hetgeen er al is, waar al voor is betaald. Privacy is hier ook een belangrijk onderdeel van. "Houd zelf het stuur in handen!"

Waar ik aan denk is het opzetten van een Open Software Buurthuis. Een plek in het dorp waar mensen met kennis van open source software aanwezig zijn en waar de ander met een vraag daarover kan aankloppen. Men helpt en leert van elkaar. Zo kun je vragen of die handige computer-mensen een Linux besturingssysteem op je pc zetten of kun je kennis maken met nieuwe software. En zo kan jij straks weer iemand anders helpen.

Die handige computer-mensen kunnen mensen zijn die nu geen werk hebben en zo bezig blijven met hun kennis. Zo kan er een serieuze Buurt Hobby Club ontstaan in het Multifunctionele Accommodatie in het dorp waar mensen bijdragen aan "Zelf het stuur in handen houden".

Nu heb ik geen ervaring in het opzetten van dit soort zaken. Anderen wel?
Kunnen jullie reacties geven? Zowel ondersteunend als afradende? Hoe zet je zoiets op. Waar moet opgelet worden, wat zijn de valkuilen etc.
Ik hoop op reacties die mij verder kunnen helpen in dit proces.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Open Software Buurthuis

Berichtdoor Joan » Zo 30 Jul 2023, 00:08

Op de Linux Mint wiki https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=Hoofdpagina staan diverse computerclubs vermeld.
Misschien kun je contact met hen opnemen en antwoord op je vragen krijgen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Open Software Buurthuis

Berichtdoor dirkjanl » Zo 30 Jul 2023, 09:32

Dank Joan, ik ben afgelopen week al lid geworden van de NLLGG.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Open Software Buurthuis

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Zo 30 Jul 2023, 10:40

In mijn stad (Kortrijk - België) hebben we 8 jaar lang een maandelijkse bijeenkomst gehouden voor Linux geïnteresseerden. Elke maand werd ofwel een lezing gehouden ofwel een praat-café om ervaringen uit te wisselen en hulp bij het installeren van Linux. Bijna jaarlijks werd een Linux Presentation Day ingericht. Daar ik ook betrokken was bij een repair-café en ik soms bij oudere computers een Linux-distro (altijd Linux Mint vanzelfsprekend) kon installeren, kregen we vanuit die hoek soms geïnteresseerden binnen. Zoals op veel initiatieven kwam er ook wat sleet op de organisatie te zitten en kreeg je bovendien te maken met de conflictzone (nerds versus beginners), waarbij de nerds minachtend deden over Linux Mint. Blijkbaar is dat een gekend probleem, waardoor geïnteresseerden beginnen af te haken. De laatste jaren werd nog geprobeerd om het initiatief in leven te houden door de focus te verleggen op open-source (waarbij dus ook Windows-gebruikers welkom waren), maar het opbod over de "beste" Linux-distributie bleef als een zwaard van Damocles over de bijeenkomsten hangen. Jammer, maar al te menselijk herkenbaar.

Bij de Linux install-parties hebben we duidelijk moeten stellen dat computers die stuk zijn of waarvan onderdelen niet meer functioneren niet door Linux hersteld kunnen worden.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Open Software Buurthuis

Berichtdoor emvedeesje » Zo 30 Jul 2023, 12:23

Op de Linux Mint wiki https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=Hoofdpagina staan diverse computerclubs vermeld.
Misschien kun je contact met hen opnemen en antwoord op je vragen krijgen.
Dat lijkt me een verlaten site...
Het gaat er nog over Mint-19...
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Open Software Buurthuis

Berichtdoor Joan » Zo 30 Jul 2023, 17:52

Dat lijkt me een verlaten site...
Het gaat er nog over Mint-19...
Er is al vaker hulp gevraagd om de gegevens bij te werken, maar geen reacties ontvangen.
Voor een persoon is het ondoenlijk om alle veranderingen te beschrijven en eventueel antwoord op vragen te verduidelijken.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Open Software Buurthuis

Berichtdoor dirkjanl » Ma 31 Jul 2023, 08:46

@MenthaSuaveolens, dank ook voor je reactie.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264

Terug naar “Het Mint café”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten