Avidemux-Gparted

Videobewerking
Bazinga
Junior
Junior

Avidemux-Gparted

Berichtdoor Bazinga » Wo 09 Mar 2016, 13:55

Hallo mijn Linux vrienden,

hier een kleine update wat betreft mijn uitdaging om Linux te gebruiken. Ik werk met Linux Mint 17,3 Rosa 64 bit.

Elke dag ontdek ik nieuwe mogelijkheden. De basis staat nu als een huis en mijn Linux draait tot mijn volle tevredenheid.

Dus t werd tijd om er nieuwe programma's aan toe te voegen. Ik zocht een programma om ondertitels in een avi. te branden. In plaats om nu daar allerlei vragen over te stellen als een nOOb,ben ik zelf op zoek gegaan. Ik kwam t programma Avidemux tegen. Nadat gedownload en geïnstalleerd te hebben,eens kijken hoe het werkt. Viel in t begin toch wat tegen qua werkzaamheid,ik snapte het niet direct. Mijn eerste avi. die ik laadde,crashte meteen. Toen las ik als dat het geval is moet je de OpenGL uitschakelen in voorkeuren. Hoe ik ook zocht ik kon t niet vinden. Wel kwam ik weer een site tegen, wat hielp met de instellingen. Voor diegene die dat ook handig vinden http://www.avidemux.org/admWiki/doku.php?id=using:preferences

Ik heb gekeken in filters maar daar kon ik die instelling ook niet vinden. Weet iemand misschien waar ik die instelling kan vinden? Hoe dan ook na veel proberen op vele manieren ben ik er achter gekomen hoe permanent ondertitels in een avi te zetten.
[img http://i65.tinypic.com/312cx1i.png[/img]

Verder kwam ik een programma tegen Gparted. Dit om je schijven te kunnen beheren. Puur uit nieuwsgierigheid deze iso. gedownload en gebrand. Tussendoor ook nog geleerd en gelezen over MD5checksum. Weet nu ook hoe dat werkt;) Hoe dan ook met Xfburn gebrand. Viel wel op dat ik alleen met snelheid 2x en 8x kon branden. Ik koos voor 2x,maar toch bij opbooten een foutmelding,maar toch opstarten. Weet iemand hier een goede handleiding voor want bij de eerste keuze weet ik t al niet meer.
[img http://i64.tinypic.com/2duaes.jpg[/img]

Nou ik kan echt zo nog een uurtje doorgaan,maar doe ik niet;)

Je merkt ik ben lekker bezig en ontdek steeds meer door gewoon het te doen.

Zijn er nog tips of trucs die ik moet weten of nog meer advies,ik sta voor alles open.

Wens jullie nog een fijne dag en tot volgend keer

Hartelijke groet Ben
Linux Mint Cinnamon 64 bit
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Re: Avidemux-Gparted

Berichtdoor Joan » Vr 11 Mar 2016, 00:06

Kijk eens in Softwarebeheer. Daar staan duizenden programma's die je veilig en meestal volledig kunt installeren, waaronder ook GParted.
Een handleiding voor GParted vind je op http://wiki.linuxmintnl.nl/index.php/GParted
Mint 18.2 Cinnamon 64bit , werk. Mint 17.3 Cinnamon 64bit , archief.
LMDE op laptop en RasberyPy met Debian, soms.
jimmyf
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor jimmyf » Vr 11 Mar 2016, 11:30

ik heb geen ervaring met avidemux. Op windows gebruikte ik handbrake om subs aan video toe te voegen (output is dan wel .mkv of .mp4) Deze kan zelfs meerder subs invoegen (niet hardcoded)
Handbrake kan je voor linux mint vinden in softwarebeheer. Heb het hier wel zelf nog niet gebruikt dus weet niet of het goed werkt :0
Bazinga
Junior
Junior

Berichtdoor Bazinga » Di 15 Mar 2016, 15:26

Hallo mijn Linux vrienden,

Sorry dat ik zo laat reageer, Jimmyf en Joan,maar dat wil niet zeggen dat ik jullie reacties niet waardeer. Sterker nog,ik vind het heel fijn.

Joan: ik heb gekeken in software beheer en inderdaad het programma gevonden. Dank daarvoor en waar ik het nodig voor had ,is inmiddels gelukt :D

Jimmyf: Ik ga zeker kijken en uitproberen het program 'Handbrake' Maar moet wel vermelden dat ik met Avidemux de gewenste resultaten hebt bereikt :D

Hartelijke groet Ben
Pjotr
Held
Held

Berichtdoor Pjotr » Do 17 Mar 2016, 12:34

GParted kun je beter niet installeren op de harde schijf.... Je kunt 'm het beste gebruiken vanaf de Mint-DVD, want daar zit-ie standaard in.

Reden: je kunt een harde schijf beter niet bewerken met een programma dat op diezelfde harde schijf is geïnstalleerd. :)
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 18.2
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken, niets is geheel veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. (Ramana)
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Do 17 Mar 2016, 13:02

"Reden: je kunt een harde schijf beter niet bewerken........." Is geen reden maar een advies.

Met GParted en het programma Schijven (in het menu) kan iedere partitie die kan worden afgekoppeld veilig worden bewerkt.
Partities die niet kunnen worden afgekoppeld kunnen niet met deze 2 programma's worden bewerkt, waaronder de systeem partitie die in gebruik is, eventueel de apart geplaatste home map(pen) en werkende server partities.

Voor het maken van een backup kan beter wel met een live versie of ander systeem worden gewerkt omdat enkele delen, programma's of gegevens niet (goed) kunnen worden gekopieerd omdat zij in gebruik zijn.
Delen van het systeem die in gebruik zijn worden meestal vastgezet waardoor het voor het backup programma niet mogelijk is deze delen te lezen.
Dit is eenvoudig te controleren door b.v. een Libre Office bestand te openen, waarna er in de map van dat bestand een .~lock. van dat bestand is gemaakt.
Pjotr
Held
Held

Berichtdoor Pjotr » Do 17 Mar 2016, 16:13

Joan schreef:"Reden: je kunt een harde schijf beter niet bewerken........." Is geen reden maar een advies.

Correctie: het is de reden voor mijn advies. :)

Met GParted kan iedere partitie die kan worden afgekoppeld veilig worden bewerkt.

Ja en nee.... GParted is een zeer krachtig gereedschap, waarmee je een harde schijf op het allerlaagste niveau kunt bewerken. En verwoesten. Het risico op uitglijders en storingen is, zo is mijn ervaring na 10 jaar regelmatig gebruik van GParted, kleiner wanneer je GParted alleen gebruikt vanaf de DVD.
Alles is te kraken, niets is geheel veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. (Ramana)
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Vr 18 Mar 2016, 00:30

Inderdaad is Gparted een krachtig en gevaarlijk programma. Andere gevaarlijke programma's zijn de terminal, apt-get, opruim en schoonmaak prog's enz. Ook Bestandsbeheer (Nemo, Caja enz) kan gevaarlijk zijn. Zelf druk ik ook wel eens te snel op de DEL toets in de beheersmodus, waar ik mij niet druk om maak omdat ik weet wat er dan gebeurt en weet hoe het te verhelpen.

Het ervaringsniveau van een vragensteller is moeilijk te peilen. Leren lopen gaat ook met vallen en opstaan en met een computersysteem is het niet anders. De site van Pjotr is ook ontstaan door schrijven en herschrijven waardoor het nu een veelgebruikt infocentrum is.
Ik adviseer daarom meestal om in het begin gebruik te maken van de standaard programma's en Softwarebeheer voor instal en verwijderen van progs, Advies over andere mogelijkheden ga ik niet uit de weg, maar pas het wel aan aan de vragen en reacties van de vragensteller.

Bazinga is niet iemand die zomaar wat doet en er eerst over leest, waardoor er minder advies nodig is en ik niet verwacht dat er grote problemen ontstaan. Lukt het niet dan zal er zeker een vervolgvraag komen voor alles vastloopt.
Pjotr
Held
Held

Berichtdoor Pjotr » Vr 18 Mar 2016, 12:38

Joan schreef:Het ervaringsniveau van een vragensteller is moeilijk te peilen. Leren lopen gaat ook met vallen en opstaan en met een computersysteem is het niet anders. De site van Pjotr is ook ontstaan door schrijven en herschrijven waardoor het nu een veelgebruikt infocentrum is.
Ik adviseer daarom meestal om in het begin gebruik te maken van de standaard programma's en Softwarebeheer voor instal en verwijderen van progs, Advies over andere mogelijkheden ga ik niet uit de weg, maar pas het wel aan aan de vragen en reacties van de vragensteller.

Bazinga is niet iemand die zomaar wat doet en er eerst over leest, waardoor er minder advies nodig is en ik niet verwacht dat er grote problemen ontstaan. Lukt het niet dan zal er zeker een vervolgvraag komen voor alles vastloopt.

Ik heb m'n webstek inderdaad in de loop der jaren vele malen bijgewerkt.... Er staat trouwens weer een enorme klus in de steigers: de ombouw naar Ubuntu 16.04 (en straks naar Mint 18). Onder de motorkap zijn de veranderingen sinds Ubuntu 14.04 werkelijk immens....

Maar zelf gebruik ik GParted dus ook alleen vanaf de DVD. Juist omdat ik heb meegemaakt, dat er af en toe rare storingen optraden in GParted-vanaf-de-harde-schijf. Met name, maar niet uitsluitend, bij het bewerken van externe opslagmedia. Storingen die ik nimmer heb meegemaakt bij GParted-vanaf-de-DVD.
Bazinga
Junior
Junior

Berichtdoor Bazinga » Za 19 Mar 2016, 15:24

Beste Pjotr en Johan,

Dank jullie wel voor het advies betreffende Gparted. ik zal deze zeker ter harte nemen en heb dit al intussen gedaan.

Erg fijn dat je jullie begaan zijn met het niveau van de vragensteller,en daar jullie antwoorden op aanpassen :D

Blijft er toch nog 1 vraag over: In het programma Avidemux>preferences, zou ik dus de instelling Open GL moeten kunnen deactiveren. ten gunste van gecrashte video's. Ik kan dit nog steeds niet vinden. Waar moet ik wel kijken?

Pjotr succes met de immense klus die jij jezelf ten doel hebt gesteld.

Hoe dan ook, prettig dat jullie blijven reageren en ik wens jullie een fijn weekend toe

Hartelijke groet Ben

Terug naar “Video”