Grub herinstalleren

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Oldtimer3
Nieuweling
Nieuweling

Grub herinstalleren

Berichtdoor Oldtimer3 » Zo 12 Feb 2017, 13:06

Even 2 vragen over een grub herinstalleren volgens de site van Pjotr, wanneer ik eens t.z.t. die grub moet herinstalleren dan moet je dus in mijn geval opstarten vanaf de Mint dvd, heb Windows 10 en Mint er op staan in Dualboot. Maar waar moet je nu stoppen met die opstart installatie om die terminal commando's in te voeren, Mint staat er natuurlijk al op. Vraag 2 is deze, Mijn GParted geeft aan, /dev/sda1 ntfs door systeem gereserveerd ( boot )
/dev/sda2 ntfs
/dev/sda3 linux swap
/dev/sda4 extended
/dev/sda5 Mint

De rootpartitie van Mint is dus sda5 en is die van Windows dan de sda1, of zie ik het verkeerd. Zit nu met de handleiding van Pjotr op mijn schoot en die EFI-partitie zegt mij niks, dus hulp is welkom. Windows 10 was uiteraard op deze nieuwe pc voor geinstalleerd.
;) Op een Puch, komt de tijd Terug.
nizi
Nieuweling
Nieuweling

Re: Grub herinstalleren

Berichtdoor nizi » Di 14 Feb 2017, 17:32

Ben zelf ook geen expert maar wat vraag 1 betreft moet je pc opstarten vanaf de mint dvd. Bij Ubuntu dvd zie je een optie Ubuntu uitproberen of installeren maar bij mint is dat volgens mij niet zo. Bij mij heb ik via dvd mint opgestart en na het laden stond er dan een icoon Mint installeren.
Die moet je dan niet meer doen want het staat al op je systeem. Je kan nadat je heb opgestart van dvd de terminal openen en opdrachten invoeren.

Ik kreeg bij de installatie van Mint ook een optie om de opstartlader Grub ergens anders te zetten maar heb gewoon de standaard keuze genomen
nl op de harde schijf. Ik neem aan dat die dan net als bij mij op sda1 staat. En als het bij jou werkt ook niets aan veranderen lijkt mij.

Ps De Mint dvd kan je ook gebruiken in geval van problemen. Bij mij wou Windows een keer niet meer opstarten. Toen pc opgestart met dvd. Zo kon ik de harde schijf benaderen en bestanden overzetten op een externe harde schijf.
peer
Junior
Junior

Berichtdoor peer » Wo 15 Feb 2017, 07:56

Als ik het goed begrijp kun je mint gewoon opstarten. Dan doe je het volgende:
1. start mint en ga naar de terminal en geef de volgende commando's:
2. sudo update grub (dan zoekt grub naar de geïnstalleerde systemen)
3. sudo install-grub /dev/sda (grub wordt geïnstalleerd)
desktop-pc: Linux Neon
eee-pc: Android.x86
Oldtimer3
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Oldtimer3 » Wo 15 Feb 2017, 13:17

nizi, dat is wat ik bedoel met dat grub, heb wel eens een test linux-distro vernietigt en kreeg toen dat grub-rescue te zien . Daarom was ik op zoek naar een manier om dat Grub opnieuw te installeren als dat nodig is en dat vond ik op de Pjotr site. Dus van de Mint dvd opstarten tot Mint icoon en uiteraard niet installeren en dan de terminal commando's. peer, jouw tip gaat er vanuit dat ik Mint gewoon kon opstarten maar het ging mij er juist om dat dat niet meer kon. Dus de werkwijze om dat Grub te herinstalleren, dus zoals Pjotr dat aan gaf, ik wist alleen niet wanneer ik dat kon doen na het starten van die Mint dvd. Ik heb nog steeds geregeld dat mijn Grub cursor niet wil zakken ( Mint staat bovenaan en start wel ) om b.v. windows te starten, nu jouw tip gebruikt maar het euvel blijft bestaan. Vandaar mijn vraag om een volledige herinstallatie van dat Grub. Dus nizi en peer, dank voor de tips.
Joan
Guru
Guru

Berichtdoor Joan » Wo 15 Feb 2017, 18:00

Het maakt verschil of je een 32 of 64 bit systeem gebruikt. Een 32bit werk met het oude bios (oude pc's) Een 64bit werkt met uefi of efi.
De grub bewerkingen zijn daarvoor verschillend.
Is je pc 64 en heb je een 64bit Mint op de dvd?
Mint18.0 Sara 64bit , more and more. Mint17.3 Rosa 64bit , more less.
LMDE op laptop en RasberyPy met Debian, sometimes.
Oldtimer3
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Oldtimer3 » Do 16 Feb 2017, 09:25

Joan, pc 64 - Mint dvd 64.
Joan
Guru
Guru

Berichtdoor Joan » Vr 17 Feb 2017, 15:20

OK, wat zeker moet zijn is of je pc op EFI/UEFI draait of BIOS.
Waarschijnlijk werk je met BIOS, omdat EFI normaal een VFAT formaat heeft en niet ntfs zoals bij jouw. Maar dat moeten we zeker weten.

Twee manieren om te zoeken.
* Open Bestandsbeheer en kijk in de Windows partities of je een EFI of UEFI partitie of bestand kunt vinden. Dat kan het beste met de Zoek knop.
of
* Open Gparted en zoek naar de EFI partitie.
Kan je nergens EFI vinden, dan moeten we de bios manier aanhouden.

Nog even iets.
Kun je nagaan of in de bios efi/uefi of secureboot aanwezig is en aan staat?
De bios kun je bereiken door bij het starten van de pc op een F toets te klikken. welke dat is is voor iedere pc verschillend.
Oldtimer3
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Oldtimer3 » Vr 17 Feb 2017, 16:06

Joan, op GParted alleen maar zoals boven geschreven ext4 en ntfs, hierna in het bios gedoken ( voor het eerst ) . BOOT / secureboot / state Enabled en gaat niet uit.
Tevens , OS. type Windows UEFI mode zien staan. Windows stond er al op en ik heb er behalve de updates binnen halen nooit wat mee gedaan.
Wilde alleen de de kennis vergaren om na problemen met Grub, Grub opnieuw te kunnen herinstalleren, ook in de bestanden stonden wat mappen UEFI.
Joan
Guru
Guru

Berichtdoor Joan » Vr 17 Feb 2017, 16:36

Je hebt dus een UEFI pc waarvan de Secureboot niet uit kan en partities met een afwijkend formaat voor Windows 10 met UEFI (ntfs ipv vfat).
Je hebt een dualboot met Mint 18.x waarvan grub goed werkt, maar wilt weten hoe te herstellen als grub niet meer goed werkt.

Zoals Pjotr schrijft is de methode die je kan gebruiken afhankelijk van de manier waarop de systemen zijn geïnstalleerd,
Omdat jouw systeem afwijkt van de standaard en ik geen Windows 10 heb moet ik in de boeken duiken om geen verkeerde oplossing aan te dragen.
Doe hier niets mee als je niet zeker weet of het de juiste manier is.
Ik kom hier op terug.
Oldtimer3
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Oldtimer3 » Vr 17 Feb 2017, 16:57

Ik heb hem met Windows erop zo nieuw gekocht en momenteel hapert mijn Grub cursor geregeld en wil dan niet zakken. Vandaar dat ik dacht aan de werkwijze van Pjotr, zelf sleutel ik nooit aan de pc, in de Bios duiken vond ik al een primeur. Ik laat het nu voorlopig met rust, bedankt voor de hulp.
Joan
Guru
Guru

Berichtdoor Joan » Vr 17 Feb 2017, 17:37

Wat je wel veilig kunt doen is:
In Mint de terminal openen en de volgende regel daarin plakken.

Code: Selecteer alles

sudo update-grub

Hierdoor wordt het grubmenu in het Mint systeem opnieuw ingesteld en samengesteld. Mogelijk dat de cursor dan ook weer normaal werkt.
Oldtimer3
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Oldtimer3 » Vr 17 Feb 2017, 18:41

Ja, had ik na een tip van jou al eerder gedaan en nu weer, hij zakte wel de cursor maar alleen als ik het pijltje naar beneden bleef indrukken. Even later weer en toen zakte hij 1 regel lager en dan kom je niet bij windows, als je dat wil.
Joan
Guru
Guru

Berichtdoor Joan » Zo 19 Feb 2017, 19:52

Probeer eens met Gparted te kijken welk bootsysteem de hdd gebruikt. Geen angst, er wordt niets aangepast, dit is veilig.
Start Gparted en klik op "Beeld". Kies "Informatie over de harde schijf" en kijk wat in het linker venster staat bij "Partitietabel" en "Sectorgrootte".
Bekijk dat eens voor alle disks die in de pc vast zitten. Plaats hier even die gegevens.
Oldtimer3
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Oldtimer3 » Ma 20 Feb 2017, 11:57

1* schijf sda partitietabel : msdos en sectorgroote : 512. Windows en Mint en Swap.
2* schijf sdb partitietabel : gpt en sectorgrootte : 512. De Persoonlijke map van Mint.
Joan
Guru
Guru

Berichtdoor Joan » Ma 20 Feb 2017, 14:24

We komen dichterbij.
De info die ik heb, beschrijft dat Windows 10 64bit alleen met een GPT schijf kan worden gestart. Omdat jouw Windows 10 op een msdos schijf staat is het waarschijnlijk een 32bit Windows versie. Dit kan betekenen dat jouw pc met het oudere EFI werkt.
Ik begreep dat je data (/home) op sdb een GPT schijf staat (of is dat losse data) en kan ook invloed hebben op het instellen van grub, omdat je home dan ook anders kan zijn ingesteld (GPT manier).
Alles bij elkaar zou dit betekenen dat grub moet worden hersteld met de bios manier voor het systeem en rekening moet houden met home op GPT. Maaaaar, omdat de info daarover niet erg duidelijk is ga ik dat nog (even) uitzoeken en ook hoe je eenvoudig een reserve opstartschijf kan maken. voor het geval dat........

Even wat technische uitleg.
Een GPT en MBR opstartsector zijn het eerste deel gelijk, daarachter heeft GPT nog wat informatie staan en GPT heeft een bachup. Ga je grub installeren op het MBR deel van een GPT schijf dan zet GPT dat stiekem weer terug (met de backup). De sda startschijf is MBR/msdos dus geen probleem, maar kan gekoppeld zijn aan home op sdb met MBR/GPT.
Het dus van belang dat een reserve schijf wordt gemaakt van het juiste systeem (GPT en/of MBR).
Daarbij kan het nog zijn dat je pc niet helemaal UEFI is (omdat een 32bit Windows is geïnstalleerd op MBR/msdos). Dat is teveel om uit te leggen, maar wel van belang bij het werken in de MBR/GPT, omdat UEFI meer via het moederbord regelt dan EFI.

Als je grub-herstel toch wilt proberen zou de oude (bios) manier van Pjotr geen probleem moeten geven omdat je het al eens op de gewone manier hebt gedaan. Pjotr doet het met een live versie en werkt daardoor iets anders.
Probeer dit verhaal ook met de gegevens van je pc te vergelijken.

Terug naar “Installatie & Boot”