Tip: Linux Mint installeren zonder CD en zonder USB

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Tip: Linux Mint installeren zonder CD en zonder USB

Berichtdoor Wilfried1954 » Zo 19 Mar 2017, 12:39

Ik had hier een 64 bit machine waar Linux Mint 64 bit op moest. Maar de machine wou niet starten met USB als er een 64 bit OS opstond, alleen met 32 bit (ik heb dat nog voorgehad). De machine had ook geen cd. Na wat gesukkel bleek het erg eenvoudig om Linux te installeren vanop de harde schijf. Ik heb dus eerst Linux Mint 32 bit geïnstalleerd vanuit de USB. Ik zal stap voor stap uitleggen hoe ik het gedaan heb - achteraf gezien is het heel simpel:

1. een partitie aanmaken voor de live cd en formatteren in Ext4;
2. het iso bestand van de live cd koppelen (mounten);
3. de nieuwe partitie koppelen (mounten);
4. alle bestanden van de live cd kopiëren naar de nieuwe partitie;
5. een menu item toevoegen in /etc/grub.d/40_custom;
6. sudo update-grub uitvoeren in terminal;
7. herstarten en nu kan je als extra optie de live cd kiezen in grub.

1. De nieuwe partitie heb ik aangemaakt met GParted en daar geformatteerd in Ext4. Doch stap 4 werkte niet, ik kreeg een rechten fout. Vermoedelijk omdat GParted opgestart wordt als beheerder. Ik heb dan gewoon vanuit het programma 'Schijven' (gnome-disks) de partitie opnieuw geformatteerd en toen werkte stap 4 wel.

2. Het iso bestand koppelen gaat gewoon door erop te dubbelklikken. Je ziet het dan als aangekoppelde schijf op het bureaublad. Het bestand dat ik gedownload had was linuxmint-18.1-mate-64bit.iso. Het moet gekoppeld zijn omdat je de bestanden seffens gaat kopieren en niet het iso bestand zelf. Als alternatief kan je vermoedelijk ook het iso bestand opendoen met archiefbeheer en dan kan je ze gewoon verslepen in stap 4 (niet getest).

4. Er blijken op die live cd verborgen bestanden te staan. Dus ik ging de kopij doen met rsync omdat ik dacht dat die dan wel ook zouden gekopieerd worden. Dat deed ik met: rsync -a brondisk/* bestemmingdisk. Maar bij nazicht in bestandsbeheer bleek er nog een verborgen directory te staan .disk die niet op de bestemming voorkwam. Ik heb dat dan versleept met bestandsbeheer. Vermoedelijk kon alles gewoon gebeuren door verslepen met bestandsbeheer (na eerst ctrl + h).

4. Open /etc/grub.d/40_custom als beheerder (in jouw bestandsysteem) en voeg het volgende toe:
menuentry "Linux Mint Ver 18.1 Mate 64 bit Installer" {
set root=(hd1,3)
linux /casper/vmlinuz boot=casper ignore_uuid
initrd /casper/initrd.lz
}

Opgelet: (hd1,3) is de nieuwe partitie met de live cd. In mijn geval is dat sdb3. sdb is drive 1 en 3 is partitie 3 (partities tellen vanaf 1 in plaats van 0). Bij jou zal dat vermoedelijk een andere disk of partitie zijn. De bestanden /casper/vmlinuz en /casper/initrd.lz kan je controleren op de live cd of de benaming klopt.

5. Als je sudo update-grub uitvoert laat het niets zien van de nieuwe menu entry. Maar na reboot zit het er wel degelijk bij ;-)

Zo, ik hoop dat ik hier anderen plezier mee doe. Het is trouwens leuk dat je die menu entry hebt, zo kan je zonder te moeten rommelen achter die USB stick altijd de live cd uitvoeren als het nodig is. Vanuit windows moet dit ook kunnen als je grub kunt installeren vanuit windows. Zo kan je Linux installeren en upgraden zonder USB en zonder cd.

Alle commentaar is uiteraard welkom! Groetjes, Wilfried
Linux Mint 17.1 en 18.1 Mate 64 bit
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Re: Tip: Linux Mint installeren zonder CD en zonder USB

Berichtdoor Wilfried1954 » Zo 19 Mar 2017, 19:16

Even een update:
1. Ik probeerde vanuit de live cd te installeren naar een bestaande partitie (met een oudere Linux erop) op dezelfde hard disk (sdb). Dat mislukte. De installer preutelde dat hij de install cd niet kon ontkoppelen (de install cd staat ook op sdb in een aparte partitie).

2. Dan heb ik op sda ruimte vrijgemaakt met gparted. Terug proberen te installeren op die lege ruimte en dat liep perfect.

Na de installatie was wel mijn nieuwe entry in de grub menu verdwenen. Dat was vlug opgelost door de 40_custom file te kopiëren en terug sudo upgrade-grub uit te voeren.

Ik heb niet verder uitgetest, maar mogelijk werkt dit systeem alleen als je eerst met gparted ruimte vrijmaakt, of mogelijk werkt het alleen met twee aparte harde schijven. Als ik tijd heb probeer ik nog wel verder te experimenteren. Feedback is uiteraard welkom.
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Di 21 Mar 2017, 19:04

Het kan zelfs nog eenvoudiger. Je kan booten rechtstreeks van een iso bestand op je harde schijf. Als voorbeeld heb ik het iso bestand (de live cd) op mijn bureaublad gezet en het volgende toegevoegd aan /etc/grub.d/40_custom:

menuentry "Linux Mint installer direct from iso on desktop wilfried (sda3)" {
set isofile="/home/wilfried/Bureaublad/linuxmint-18.1-mate-64bit.iso"
loopback loop (hd0,3)$isofile
linux (loop)/casper/vmlinuz boot=casper iso-scan/filename=${isofile}
initrd (loop)/casper/initrd.lz
}

Na uitvoeren van sudo update-grub staat die entry er ook bij. Het leuke is dat je zonder moeite en een hoop USB sticks verschillende versies en desktops van Linux kan uitproberen. Eventueel kunnen er (verschillende) iso bestanden in een aparte drive of partitie staan.
Joan
Guru
Guru

Berichtdoor Joan » Wo 22 Mar 2017, 15:40

Het kan te maken hebben met de bios instellingen en MBR/GPT. Op viewtopic.php?f=5&t=3205&p=16692&hilit=gpt#p16692 (ma 20 feb 2017, 09:24) staat een beschrijving van het verschil en problemen die daardoor kunnen ontstaan. Dit i.v.m. het niet kunnen installeren van een 64bit versie en de USB indeling.
Mint18.1 Cinnamon 64bit , more and more. Mint17.3 Cinnamon 64bit , more less.
LMDE op laptop en RasberyPy met Debian, sometimes.
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Wo 22 Mar 2017, 17:41

Inderdaad. Maar het blijft vreemd want de PC draait nu perfect de 64bit Mint versie (geinstalleerd met een live cd die gekopieerd was op een sdb partitie) op sda. Vanuit een externet USB schijf kan hij ook perfect een geinstalleerde 64 bit Linux Mint opstarten. Maar met de live cd 64 bit op usb wil hij niet. Wel met een live cd 32 bit op usb.

Met deze 'omweg' is het probleem verholpen. En deze omweg biedt ook wat extra mogelijkheden.
Joan
Guru
Guru

Berichtdoor Joan » Wo 22 Mar 2017, 22:24

Er zijn toch geen verschillende 64bit cd en usb versies? Het is wel zo dat een stick met fat32 of minder wordt geformatteerd en een Mint iso die daarop wordt geplaatst anders wordt gestart. Ik krijg namelijk met usb een ander startvenster dan met cd/dvd. Een cd versie is een kale iso kopie, die in jouw geval waarschijnlijk vanaf een normale ext4 partitie is gebruikt. Een (U)EFI pc gebruikt ook een andere blokgrootte bij het formatteren, wat weer van invloed kan zijn bij het gebruik van een stick op een andere pc.
Volgens mij zit de oorzaak in de usb mogelijkheden (of defecten) van de usb-stick of pc. Mint 18.x 64bit is voor (U)EFI ingesteld, maar werkt normaal ook op iedere andere 64bit pc. Hierbij wordt (U)EFI in Mint wel uitgeschakeld als er geen (U)EFI aanwezig is en zijn verschillende instellingen anders. Hieronder het aanspreken van een HDD en een hdd groter dan 2TB kan dan ook niet worden gebruikt.
Op mijn pc zit geen (U)EFI en de USB poorten zijn 32bit, maar alles is daarmee te doen (tot nu toe). Het mist wel virtualisatie (een onderdeel van EFI) dat nodig is om b.v. in een VM 64bit programma's te draaien. Dit kan ook nog de zelfde oorzaak zijn als in jouw geval met de usb.
Mint18.1 Cinnamon 64bit , more and more. Mint17.3 Cinnamon 64bit , more less.
LMDE op laptop en RasberyPy met Debian, sometimes.

Terug naar “Installatie & Boot”