opstart in bios

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Barrel808
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Zo 22 Okt 2023, 11:13

opstart in bios

Berichtdoor Barrel808 » Zo 22 Okt 2023, 12:33

Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum. Ik ben zelf al enkele jaren gebruiker van Linux Mint.
Vorig jaar is mijn vader overleden en ook hij was fervent gebruiker van Linux. Nu loopt mijn moeder tegen problemen aan bij zijn PC.
Ik heb al advies gevraagd bij mijn PC doktor, en die kan het oplossen echter is het ver buiten zijn werkgebied...
Mijn vraag ; weet iemand of er in Haarlem of omgeving is die kundfig is met Linux en die (tegen een vergoeding) mij moeder kan helpen met de opstart problemen ?
Alle tips zijn welkom !
Groeten, Barry
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 528
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: opstart in bios

Berichtdoor mutse » Zo 22 Okt 2023, 18:36

@ Barrel808,

Welkom op het Nederlandstalige Linux Mint Forum.

Misschien kan je hier wat mee, lees dit eens door ( trouwens, er is op die website nog veel meer te ontdekken) : https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... gorde.html

-- Je kan ook, hier, eens de samenstelling van deze computer (van jou overleden vader) mededelen, dan kan er, gerichter, hulp geboden worden ...

Code: Selecteer alles

inxi -Fxz


... en de output van de terminal (selecteer, kopieer) plak je dan, in jou volgend bericht, tussen 'code-tags'.

-- Wat wil jou moeder eventueel aanpassen in het Bios ?
-- Wil ze een installatie uitvoeren ?

Bericht ons hier.

Succes.
Mvg.,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: opstart in bios

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Ma 23 Okt 2023, 08:45

Welke zijn de opstart-problemen juist?
Barrel808
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Zo 22 Okt 2023, 11:13

Re: opstart in bios

Berichtdoor Barrel808 » Zo 05 Nov 2023, 11:16

Bedankt voor de reacties, mijn excuses dat ik niet eerder heb gereageerd. Ik was vanwege ziekte 2 weken niet beschikbaar. Mijn PC staat daarnaast ook nog eens bij mijn moeder en daarom ben ik niet vaak online...

Het is wat lastig uit te leggen maar ik ga een poging wagen ...
Als de PC wordt opgestart krijg je als eerst een zwart scherm met onderin de tekst : Please press DEL or F2 to enter UEFI BIOS setting.
Daarna volgt de American Megatrends scherm met daarin de opties ; Please enter setup to recover BIOS setting. Press F1 to Run SETUP, daarna volgt de UEFI BIOS Utility - EZ Mode

Ik hoop dat deze info iets meer duidelijk geeft ?
Hartelijke groet,
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 818
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: opstart in bios

Berichtdoor DeBaas » Zo 05 Nov 2023, 14:16

Machine is waarschijnlijk de BIOS instellingen kwijt, vervang de CR2032 batterij op het moederbord en stel de BIOS en tijd opnieuw (default?) in.
Kun je dit niet zelf? de/een PC dok-tor kan dit voor je doen, heeft nog niets met Linux/Windows te maken.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten