Operatiesystemen verwijderen

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Operatiesystemen verwijderen

Berichtdoor dirkjanl » Wo 31 Jan 2024, 09:43

Ik heb geen haast, dat hebben jullie waarschijnlijk al wel begrepen.
Gisteren in het forum gezocht op

Code: Selecteer alles

sudo grub-install
maar dan krijg ik geen resultaat te zien omdat er te veel hits zijn. Voor mij zou het fijner zijn als dan zeg maar de 10 jongste hits getoont worden. Maar goed, dat gebeurd niet. Toen de berichten in "Installatie en Boot" maar eens doorgestruind en daar vind ik ook wat jullie aanraden terugkomen.

Code: Selecteer alles

sudo grub-install /dev/sdX
sudo update-grub
waarbij X staat voor de schijf waar de installatie moet plaatsvinden.

Daarna dacht ik dat ik natuurlijk op één van de SSD's die ik wil leegmaken ook een nieuwe verse installatie van LinuxMint kan doen. Daar kan ik ook aangeven waar ik de Grub wil hebben, namelijk op de schijf waar nu LM 21.2 staat.
Klopt mijn redenering?
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Operatiesystemen verwijderen

Berichtdoor dirkjanl » Zo 04 Feb 2024, 12:15

Oké, vandaag tijd en de rust om aan de slag te gaan.
Via een DVD LM 21.2 live gestart. Gekeken via Gparted op welke schijf ik de grub wil hebben en daar de opdracht gegeven:

Code: Selecteer alles

sudo grub-install /dev/sde
en zie het resultaaat. Wat kan ik nu doen?
Afbeelding
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 533
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Operatiesystemen verwijderen

Berichtdoor HWE64 » Zo 04 Feb 2024, 13:32

@dirkjani, sudo grub-install /dev/sde kan toch niet want dat is toch sdx geworden. Ik kan niet niet zo goed een advies geven maar ik zou eerst zien om grub terug te krijgen d.m.v nieuwe installatie op schijf die je in de toekomst toch leeg wilt maken.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Operatiesystemen verwijderen

Berichtdoor dirkjanl » Zo 04 Feb 2024, 13:49

En nu op sda aan het installeren met de grub op de schijf waar LM21.2 staat en dan komt dit.
Ik heb een aangepaste installatie gedaan op sda, formatteren, bootabel en aankoppelpunt /

Krijg dit ook als ik de grub op sda plaats.

Afbeelding
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 533
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Operatiesystemen verwijderen

Berichtdoor HWE64 » Zo 04 Feb 2024, 15:22

@dirkjani, ik ben even de weg kwijt. Op sda stond toch 19.3? Heb je daar 21.2 erbij willen zetten?
Kun je met de live cd in Gparted alles labelen? Die gaat met de verhuizing zoals aartje over had toch ook mee die labels.
Een ander verhaal is de grub repair cd, heb ik persoonlijk nog nooit gebruikt omdat bij mij er niet zo'n ingewikkelde installatie in zit.
Ik denk toch dat je bij mensen terecht komt er er meer van weten.
Heb nog even gekeken op de site van Pjotr https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... rstel.html. Ik weet niet of je dit kunt toepassen. Dit is wel voor UEFI zoals jij hebt. Tenminste wat ik gezien heb op de foto.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Operatiesystemen verwijderen

Berichtdoor dirkjanl » Zo 04 Feb 2024, 15:53

Ja en nee. Ik wilde sda formatteren en daar een nieuwe installatie doen. Lukte niet op die manier.
Heb nu opnieuw een live usb, nu met LM 21.3 erop. Ben die aan het installeren. Heb nu gekozen om die naast de bestaande operatiesystemen te laten plaatsen. De installatiewizzard gaf aan dat dat alleen op sdf kon (dat is de schijf waar LM21.2 staat). Is prima heb ik gezegd en LM 21.3 maar 60 GB gegeven. Installatie is gelukt.
Bij het opstarten van de PC heb ik gekozen om LM21.2 te laten opstarten. En daar trof ik de melding dat er een defect pakket aanwezig is.
Afbeelding
Geen idee hoe dat ik moet vinden. Maar ik ben bezig.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Operatiesystemen verwijderen

Berichtdoor emvedeesje » Zo 04 Feb 2024, 16:15

Via Synaptic.
Bewerken / Defecte paketten repareren
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Operatiesystemen verwijderen

Berichtdoor dirkjanl » Zo 04 Feb 2024, 17:05

Bedankt emvedeesje,
uitgevoerd en nu krijg ik die melding niet meer. Weer een stap verder.
Wat me opvalt is dat ik in BIOS de schijf waar LM 21.2 en nu ookLM 21.3 op staat wel zie, maar in het aanpassen van de boot-volgorde die schijf tot nu toe niet wordt getoond. Misschien nu wel na dat ik de reparatie van het defecte pakket heb uitgevoerd.
Gaan we straks bekijken. Nu de keuken in.
Bedankt HWE64 en emvedeesje tot zo ver weer!
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Operatiesystemen verwijderen

Berichtdoor dirkjanl » Zo 04 Feb 2024, 18:48

Zojuist met de Live usb-stck met LM21.2 opgestart en Boot repair gedaan.
Kreeg dit als resultaat te zien. Gaat me nu ff te ver.
Afbeelding
Afbeelding

Daarna opgestart met drukken op F8. Dan komt dit menu: Let wel, geen Windows! (sda met LM19.3 heb ik geformatteerd.
Afbeelding
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Operatiesystemen verwijderen

Berichtdoor dirkjanl » Zo 04 Feb 2024, 19:07

Start ik op zonder op F8 te drukken, dan verschijnt dit:
Afbeelding

Zowel de schijf met Windows (sdc) en de Samsung-schijf (sde) met LM21.2 LM21.3 en LM 20.3 wordt niet zichtbaar.

Ik ga de UUID's in Fstab maar eens vergelijken met die ik te zien krijg via

Code: Selecteer alles

blkid
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Operatiesystemen verwijderen

Berichtdoor dirkjanl » Zo 04 Feb 2024, 20:12

In BIOS heb ik de BOOT/Boot optie gevonden alwaar ik de Samsung schijf (sde, de schijf waar LM21.2 LM 21.3 en LM 20.3 op staat) kon selecteren mee op te starten.

Ik moest als het ware een niveau dieper zoeken, in "Harddrive BBS Priorities"

Afbeelding

Nu krijg ik de grub te zien met de opstartmogelijkheden LM 21.2 LM 21.3 en LM 20.3. Nog steeds geen Windows.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Operatiesystemen verwijderen

Berichtdoor dirkjanl » Zo 04 Feb 2024, 22:12

Zo ziende schijven sdd (Windows) en sde (LM 21.2, LM 21.3 en LM 20.3) eruit.
sdd
Afbeelding

sde
Afbeelding
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Operatiesystemen verwijderen

Berichtdoor Joan » Ma 05 Feb 2024, 04:05

Het maakt niet uit of je de partities van een schijf verwijderd. De Grubstarter wordt hierdoor niet aangetast.
Het is belangrijk dat Grub naar de juiste schijf wordt gedirigeerd (sde) met grub update. Dit kan het makkelijkst vanuit het gewenste eerste systeem.

Als de schijf helemaal wordt gewist ben je de grub-starter wel kwijt.
Bij het aanpassen van een kernel door een update wordt grub opnieuw ingesteld en komt dat systeem bovenaan in het grub-menu.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Operatiesystemen verwijderen

Berichtdoor dirkjanl » Ma 05 Feb 2024, 09:41

Oké, bedankt.

In deze post de afbeelding van de Windows schijf
Zo zien de schijven sdd (Windows) en sde (LM 21.2, LM 21.3 en LM 20.3) eruit.
sdd
Afbeelding
In de post daarvoor de afbeelding van het menu dat nu bij opstarten getoond wordt:
Daarna opgestart. Dan komt dit menu: Let wel, geen Windows! (sda met LM19.3 heb ik geformatteerd.
Afbeelding
Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat Windows niet in het menu voorkomt? Aan die schijf heb ik niets versleuteld. Ik had verleden week alleen de stroomvoorziening naar die schijf losgekoppeld. En nu komt hij niet meer voor in het menu.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Swake
Senior
Senior
Berichten: 276
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Operatiesystemen verwijderen

Berichtdoor Swake » Ma 05 Feb 2024, 11:27

Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat Windows niet in het menu voorkomt? Aan die schijf heb ik niets versleuteld. Ik had verleden week alleen de stroomvoorziening naar die schijf losgekoppeld. En nu komt hij niet meer voor in het menu.
De oorzaak hiervan is lees je in bericht van 28 jan 2024 18:28
Nou breekt mijn klomp. Heb ik de stroomvoorziening van sda en sdd eraf gehaald om te kijken of dat werkt. Grub staat immers op sde waar LM21.2 staat. Start hij niet op.
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten