BIOS vergrendeld

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

BIOS vergrendeld

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Zo 28 Jan 2024, 10:36

Een vrouw gaf me een oude laptopHP Elitebook Folio 9470m. Er was een oude Ubuntu op geïnstalleerd (Bionic Beaver) die vreemd werkte. Op de achterkant van de laptop hing nog een WIN8-sticker. Ze wou daar een goed werkte linux-distro op. Dus een Mint 21.3-Cinnamon-stickje ingebracht. Hardware getest. Geen problemen gevonden en dus LM geïnstalleerd. Installatie verliep vlot en probleemloos, totdat de laptop de opstartte met de nieuwe installatie. De BIOS meldde dat er geen OS gevonden werd door een fout op de harde schijf? In de BIOS de harde schijftest laten lopen. De BIOS vond de schijf in prima staat! Het leek me vreemd dat de harde schijf problemen had. Ook de harde schijf test via schijven verliep zonder problemen, maar opstarten met de schijf wilde de BIOS niet.

Dus de BIOS-instellingen proberen te veranderen. Kon niet, want beveiligd met een wachtwoord. De vrouw kende het wachtwoord niet. Haar man was overleden. Op het internet naar een oplossing gezocht, maar helaas na uren zoeken en proberen niets gevonden. Dan maar HP-België gecontacteerd. Na een half uur wachten aan de telefoon en ondertussen de chatbot gebruikende, kreeg ik botweg het antwoord dat men geen service meer verleende voor een laptop ouder dan 10 jaar. Hoe kon ik dan de BIOS instellen? Sorry, meneer, laptops ouder dan 10 jaar daar leveren we geen service meer voor - contacteer een lokale verkoper. Dus een lokale verkoper gecontacteerd. De technieker van de eerste verkoper wist daar geen oplossing voor, maar zou dat tegen betaling wel willen onderzoeken. Na een gesprek van 5 minuten, durfde hij daar geen prijs op te plakken en kon hij geen garantie bieden voor een oplossing. Het zou best wel 200€ kosten zonder garantie op een oplossing. Hij raadde eigenlijk af om hen binnen te brengen. Dan maar een tweede verkoper opgebeld. Eenzelfde verhaal. Goed dus, een goedwerkende laptop mag de schroothoop op. De support van HP is beneden alle peil. Ze maken wel goede laptops, maar een HP-laptop zal ik niet meer kopen.
Gerben1000
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 113
Lid geworden op: Ma 27 Jan 2014, 13:46

Re: BIOS vergrendeld

Berichtdoor Gerben1000 » Zo 28 Jan 2024, 10:48

Je kunt proberen de CMOS-batterij een poos te verwijderen.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 528
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: BIOS vergrendeld

Berichtdoor mutse » Zo 28 Jan 2024, 10:50

@ MenthaSuaveolens,

Aanvullend op wat Gerben1000 schrijft, heb ik wat uitleg gevonden:

https://techcult.com/remove-or-reset-bios-password/ <--- het proberen waard.

-- andere mogelijkheden/beschrijvingen die, eventueel, kunnen helpen:

https://tecnobits.com/nl/Hoe-verwijder- ... ijn-pc%3F/

https://www.passfab.nl/windows-password ... sword.html

https://nl.wikihow.com/Het-wachtwoord-v ... IOS-kraken

https://nl.wikihow.com/Je-BIOS-resetten
Laatst gewijzigd door mutse op Zo 28 Jan 2024, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Swake
Senior
Senior
Berichten: 276
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: BIOS vergrendeld

Berichtdoor Swake » Zo 28 Jan 2024, 10:59

Ik heb ook ooit zo een laptop met windows 8 in mijn handen gehad met identiek zelfde probleem .
En die laptop moet zeker niet naar de schroothoop .
Gewoon de HD uithalen en die vervangen met een nieuwe maagdelijke HD of SDD .
Die HDD is gewoon versleuteld met Bitlocker .
https://support.microsoft.com/nl-nl/win ... 6f5ab347d6
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Swake
Senior
Senior
Berichten: 276
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: BIOS vergrendeld

Berichtdoor Swake » Zo 28 Jan 2024, 11:09

Dus de BIOS-instellingen proberen te veranderen. Kon niet, want beveiligd met een wachtwoord. De vrouw kende het wachtwoord niet. Haar man was overleden. Op het internet naar een oplossing gezocht, maar helaas na uren zoeken en proberen niets gevonden. Dan maar HP-België gecontacteerd. Na een half uur wachten aan de telefoon en ondertussen de chatbot gebruikende, kreeg ik botweg het antwoord dat men geen service meer verleende voor een laptop ouder dan 10 jaar. Hoe kon ik dan de BIOS instellen?
Als een nieuwe desktop of laptop word geleverd met een voorgeinstalleerde windows versie , en die vervangen word door een Linux distro of een linux distro ernaast ben je
1. Je garantie kwijt , de PC of laptop bevind zich niet meer in de staat hoe hij verkocht werd .
2. Zal de fabrikant die de Windows versie geinstalleerd heeft je ook geen support verlenen .
Iets wat velen niet weten !!!
Waarom verleende HP geen support meer denk je ? Omdat Microsoft voor Windows 8 ook geen (beveiligings) update meer uitbracht . Microsoft zal je ook geen support meer geven als de levenscyclus van 10 jaar overschreden is .
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: BIOS vergrendeld

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Zo 28 Jan 2024, 11:46

Ik lees hier veel tips, maar die werken allemaal niet, want om het paswoord in de bios te ontgrendelen in een HP-laptop moet je de chip waarin het wachtwoord zich bevindt vervangen door een ander. Je diende vroeger bij HP een nieuwe moederboard aan te schaffen. Later heeft men dan een tooltje uitgebracht om die chip te herprogrammeren, maar blijkbaar stelt men die tool niet meer ter beschikking. De CMOS-batterij verwijderen helpt ook al niet, want dan komen de BIOS-instellingen op default te staan, maar de chip waarin zich het wachtwoord bevindt blijft onveranderd. Er bestaat een mogelijkheid die chip te herprogrammeren met een app wat wat software die zich op RASP_Pi bevindt, maar die klus zie ik niet te klaren want je dient die chip los van de moederboard te solderen en dergelijk programmeer-adapter heb ik ook al niet.

Lessons learned: Vooraleer te installeren, nagaan of de BIOS niet vergrendeld is. Indien de BIOS vergrendeld is, zal ik voortaan geen linux meer installeren.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: BIOS vergrendeld

Berichtdoor stegiman » Zo 28 Jan 2024, 17:00

Volgens mij gaat dat veel simpeler want HP moet u een paswoord geven.
Dat recht heb je.
HP moet garantie blijven geven, ook als je een ander besturingssysteem installeert want dat heeft niks met hardware te maken.

Ook deze pagina (klik) zegt dat
De oudere laptop kan je eventueel met programma doen.
Swake
Senior
Senior
Berichten: 276
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: BIOS vergrendeld

Berichtdoor Swake » Zo 28 Jan 2024, 17:28

Geen problemen gevonden en dus LM geïnstalleerd. Installatie verliep vlot en probleemloos, totdat de laptop de opstartte met de nieuwe installatie. De BIOS meldde dat er geen OS gevonden werd door een fout op de harde schijf? In de BIOS de harde schijftest laten lopen. De BIOS vond de schijf in prima staat! Het leek me vreemd dat de harde schijf problemen had. Ook de harde schijf test via schijven verliep zonder problemen, maar opstarten met de schijf wilde de BIOS niet.
Ik ga het begrijpbaar uitleggen met een voorbeeld .
Als dat een schijf is van 60 GB en daarvan werd al 45 GB ingenomen door de versleutelde WIindows zal daarvan maar 15 GB meer zichtbaar zijn en maar kunnen gebruikt worden . Het lijkt dan alsof die schijf maar een totaal volume heeft van 15 GB .
Om te kunnen booten met de installatie USB stick van Linux Mint moet je eerst in het BIOS raken om de bootinstellingen te veranderen .
Ik zou eens graag weten hoe jij dat kunnen doen hebt als het BIOS met een wachtwoord beveiligd is .
Die foutmelding die jij te lezen krijgt is een foutmelding dal LM niet kon geinstalleerd worden wegens te weinig schijfruimte .
https://tweakers.net/downloads/26487/truecrypt-71.html

En als je die laptop boot met de LM live USB stick , en niet onmiddelijk kiest voor installeren maar eerst uitproberen en Gparted start vanop de Stick ga je dat ook kunnen controleren hoeveel schijfvolume er nog aanwezig is .
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 528
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: BIOS vergrendeld

Berichtdoor mutse » Zo 28 Jan 2024, 17:49

@ MenthaSuaveolens,

Ik mis, in jou eerste bericht, enkele gegevens over de laptop.

1) Met de Live-USB ingeplugd en er mee opgestart kan je de terminal openen -- geef in:

Code: Selecteer alles

inxi -Fxz

en post daarvan de output hier.

2) Open ook Gparted vanop de ingeplugde Live-USB en post een screenshot (samenstelling HDD -- partities).

Zou moeten lukken aangezien je een installatie hebt kunnen uitvoeren vanaf die Live-USB.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: BIOS vergrendeld

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Ma 29 Jan 2024, 13:48

Partities van de harde schijf
Afbeelding

Code: Selecteer alles

sudo inxi -Fxz
System:
Kernel: 5.15.0-89-generic x86_64 bits: 64 compiler: gcc v: 11.4.0
Desktop: Cinnamon 6.0.0 Distro: Linux Mint 21.3 Virginia
base: Ubuntu 22.04 jammy
Machine:
Type: Laptop System: Hewlett-Packard product: HP EliteBook Folio 9470m
v: A1029D1103 serial: <filter>
Mobo: Hewlett-Packard model: 18DF v: KBC Version 62.17 serial: <filter>
BIOS: Hewlett-Packard v: 68IBD Ver. F.47 date: 10/08/2013
Battery:
ID-1: BAT0 charge: 38.3 Wh (84.0%) condition: 45.6/45.6 Wh (100.0%)
volts: 16.7 min: 14.8 model: Hewlett-Packard Primary status: Charging
CPU:
Info: dual core model: Intel Core i5-3437U bits: 64 type: MT MCP
arch: Ivy Bridge rev: 9 cache: L1: 128 KiB L2: 512 KiB L3: 3 MiB
Speed (MHz): avg: 1167 high: 1927 min/max: 800/2900 cores: 1: 898 2: 989
3: 855 4: 1927 bogomips: 19155
Flags: avx ht lm nx pae sse sse2 sse3 sse4_1 sse4_2 ssse3
Graphics:
Device-1: Intel 3rd Gen Core processor Graphics vendor: Hewlett-Packard
driver: i915 v: kernel bus-ID: 00:02.0
Device-2: Chicony HP HD Webcam [Fixed] type: USB driver: uvcvideo
bus-ID: 1-1.3:4
Display: server: X.Org v: 1.21.1.4 driver: X: loaded: modesetting
unloaded: fbdev,vesa gpu: i915 resolution: 1366x768~60Hz
OpenGL: renderer: Mesa Intel HD Graphics 4000 (IVB GT2)
v: 4.2 Mesa 23.0.4-0ubuntu1~22.04.1 direct render: Yes
Audio:
Device-1: Intel 7 Series/C216 Family High Definition Audio
vendor: Hewlett-Packard driver: snd_hda_intel v: kernel bus-ID: 00:1b.0
Sound Server-1: ALSA v: k5.15.0-89-generic running: yes
Sound Server-2: PulseAudio v: 15.99.1 running: yes
Sound Server-3: PipeWire v: 0.3.48 running: yes
Network:
Device-1: Intel 82579LM Gigabit Network vendor: Hewlett-Packard
driver: e1000e v: kernel port: 2080 bus-ID: 00:19.0
IF: enp0s25 state: down mac: <filter>
Device-2: Intel Centrino Advanced-N 6235 driver: iwlwifi v: kernel
bus-ID: 03:00.0
IF: wlo1 state: up mac: <filter>
Device-3: HP HP hs2350 HSPA+ MobileBroadband type: USB
driver: cdc_acm,cdc_mbim,cdc_wdm bus-ID: 1-1.5:5
IF: wwan0 state: down mac: <filter>
Bluetooth:
Device-1: Intel Centrino Bluetooth Wireless Transceiver type: USB
driver: btusb v: 0.8 bus-ID: 2-1.6:3
Report: hciconfig ID: hci0 rfk-id: 0 state: up address: <filter>
bt-v: 2.1 lmp-v: 4.0
Drives:
Local Storage: total: 301.96 GiB used: 29.3 MiB (0.0%)
ID-1: /dev/sda vendor: HGST (Hitachi) model: HTS725032A7E630
size: 298.09 GiB
ID-2: /dev/sdb type: USB vendor: SMI (STMicroelectronics) model: USB DISK
size: 3.75 GiB
ID-3: /dev/sdc type: USB vendor: Imation model: USB Flash Drive
size: 125 MiB
Partition:
ID-1: / size: 1.84 GiB used: 107 MiB (5.7%) fs: overlay source: ERR-102
ID-2: /var/log size: 889.2 MiB used: 13.3 MiB (1.5%) fs: ext4
dev: /dev/sdb3
Swap:
Alert: No swap data was found.
Sensors:
System Temperatures: cpu: 40.0 C mobo: 0.0 C
Fan Speeds (RPM): N/A
Info:
Processes: 235 Uptime: 18m Memory: 3.69 GiB used: 1.21 GiB (32.8%)
Init: systemd runlevel: 5 Compilers: gcc: 11.4.0 Packages: 2120 Shell: Sudo
v: 1.9.9 inxi: 3.3.13
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 528
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: BIOS vergrendeld

Berichtdoor mutse » Ma 29 Jan 2024, 17:33

@ MenthaSuaveolens,

volgens de GParted afbeelding in uw bericht, zie ik een verschil in de partitie indeling met deze die ik heb op mijn laptop.

De kolom van het 'koppelpunt' ontbreekt ...

De afbeelding van mijn partities (GParted):

Afbeelding

Vraag:
Kan je op de aanwezige HDD het 'KOPPELPUNT' correct aanbrengen/aanpassen ?
Klik dubbel op de bewuste partitie waar het koppelpunt ontbreekt, en voeg het koppelpunt toe.

Vergelijk met mijn Hdd indeling (afbeelding).

Ik denk dat het daardoor komt dat je de nieuwe installatie niet kan opstarten ...? (ik ben niet geheel zeker ...)
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Swake
Senior
Senior
Berichten: 276
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: BIOS vergrendeld

Berichtdoor Swake » Ma 29 Jan 2024, 19:12

PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: BIOS vergrendeld

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Ma 29 Jan 2024, 20:12

@ MenthaSuaveolens,

volgens de GParted afbeelding in uw bericht, zie ik een verschil in de partitie indeling met deze die ik heb op mijn laptop.

De kolom van het 'koppelpunt' ontbreekt ...

De afbeelding van mijn partities (GParted):

Afbeelding

Vraag:
Kan je op de aanwezige HDD het 'KOPPELPUNT' correct aanbrengen/aanpassen ?
Klik dubbel op de bewuste partitie waar het koppelpunt ontbreekt, en voeg het koppelpunt toe.

Vergelijk met mijn Hdd indeling (afbeelding).

Ik denk dat het daardoor komt dat je de nieuwe installatie niet kan opstarten ...? (ik ben niet geheel zeker ...)
Ik heb ondertussen een UBUNTU 23.10 als test geïnstalleerd. Hetzelfde probleem, alhoewel de partitie wel met een koppelpunt gemarkeerd wordt. Het is natuurlijk wel vreemd dat die partitie na installatie van LM niet met een koppelpunt gemarkeerd staat. Ik merk dat Ubuntu de EFI-partitie niet installeert en dat lijkt me logisch omdat de BIOS waarschijnlijk in Legacy Modus staat. Maar hoe dan ook, zowel Ubuntu als LM booten niet op, omdat de BIOS blijkbaar "iets anders" verwacht.

Ik merkte dat als een live-usb bij het opstarten in de usb-poort zat, dat de laptop onmiddellijk met de live-usb opstartte. Blijkbaar zit in de BIOS een live-usb als eerste opstart-medium ingesteld. Ik heb dus een tweede usb-stick in de laptop gestoken en een volledige installatie op die tweede usb-stick gemaakt. Als je dan de live-usb verwijdert en de usb-stick met de volledige laat insteken, dan start de laptop met die usb-stick op!! Dit wil zeggen, je krijgt een werkende Ubuntu. Die Ubuntu loopt dus op de usb-stick van de volledige installatie (stick = 64 GB groot). Je kan dan wel de harde schijf van de laptop benaderen en gebruiken. Ik heb dan terug met de live-usb-stick opgestart en de partitie waarop de volledige installatie met Gparted naar de harde schijf geplaatst. Na het updaten van de grub heb ik dan maar terug opgestart van de usb-stick met de volledige installatie. Na het opstarten loopt Linux nu op de gebruikelijke partitie van de harde schijf. Ik wilde dan die grote usb-stick kwijt en vond een beeldbestand < 1GB dat gewoonweg kijkt of er opstartbare partities te vinden zijn. Ik heb dat beeldbestand op een oude USB stick van 1GB geplaatst en hoera, ik krijg een opstart-menu. Ik moet enkel "internal drive" selecteren en de laptop start op van de harde schijf. Met andere woorden, ik moet die kleine usb in de laptop laten zitten en de laptop is terug bruikbaar.

Ik ga morgen proberen om dat ook met een Linux Mint versie te doen werken.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 528
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: BIOS vergrendeld

Berichtdoor mutse » Ma 29 Jan 2024, 20:32

@ MenthaSuaveolens,

ben nieuwsgierig naar uw volgend bericht over het werken van LM volgens uw nieuw probeersel ( --- er kan veel met Linux ;) )
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: BIOS vergrendeld

Berichtdoor emvedeesje » Di 30 Jan 2024, 11:42

Dan is er in de BIOS waarschijnlijk toch ingesteld dat USB eerste staat in de opstartvolgorde.
Je zou dat kunnen controleren met F9 tijdens het opstarten van de pc, waar je dan kan kiezen.

En aangezien je niet in de BIOS kunt, zou je dan steeds op die manier kunnen opstarten...
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten