Opstarten en afsluiten van Mint18 trager dan Mint17

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Lucien
Held
Held

Opstarten en afsluiten van Mint18 trager dan Mint17

Berichtdoor Lucien » Vr 12 Aug 2016, 13:52

Het valt mij op dat het opstarten en afsluiten van Mint18 langer duurt dan voorheen Mint17. Best irritant. Heb 18 fresh geïnstalleerd op mijn Lenovo Thinkpad x270 i7 (met harddisk). Is dat ook de ervaring van andere gebruikers?
PoppeSchuitema
Senior
Senior

Re: Opstarten en afsluiten van Mint18 trager dan Mint17

Berichtdoor PoppeSchuitema » Za 13 Aug 2016, 07:24

Hebben we het dan over seconden of minuten?
Lenovo B50-30; CPU:Intel Celeron (R) N2815 1,86 GHz; MB: ; RAM:DDR3 4 GB; Algemeen PnP-beeldscherm Intel HD Grafics; SSD: Crucial MX300; Windows 10, Linux Mint 18.2 Cinnamon-Sonya ;
Lucien
Held
Held

Berichtdoor Lucien » Do 18 Aug 2016, 16:47

Zal toch zeker zo'n 40 seconden schelen. Heb een keer sudo update en upgrade gedaan en dat scheelde wel opstarttijd daarna. Ik zal binnenkort eens exact timen hoeveel verschil er nu zit tussen mijn oude desktop met Mint 17.1 en de nieuwe laptop met 18. Meten is weten, maar ik moet er even tijd voor maken (druk).
Lucien
Held
Held

Berichtdoor Lucien » Zo 21 Aug 2016, 15:56

Ik heb het met de stopwatch vergeleken.

Laptop Lenovo X250 i7 met Mint 18:
vanaf startknop indrukken tot het Mint-logo verschijnt = 15 sec.
vanaf Mint-logo tot wachtwoordscherm verschijnt = 25 sec.
vanaf wachtwoord intikken tot volledig opgestart = 60 sec. In totaal duurt de opstart dus 1 minuut en 40 seconden.

Pakweg 5 jaar oude merkloze oude dual core desktop met Mint 17 (dual boot met Windows 7):
vanaf startknop indrukken tot het dual boot keuzescherm verschijnt = 25 sec.
vanaf keuze Mint aantikken tot het wachtwoordscherm verschijnt = 55 sec.
vanaf wachtwoord intikken tot volledig opgestart = 50 sec. In totaal duurt de opstart dus 2 minuten en 10 seconden.

De vergelijking vanaf startknop gaat natuurlijk niet op omdat de desktop eerst de dual boot moet doorlopen. Maar vanaf het wachtwoord intikken tot volledig opgestart is de desktop toch 10 seconden sneller. Dat is natuurlijk geen ramp, maar je zou verwachten dat een i7 5e generatie sneller is. Verder zie ik (als simpele gebruiker) tot op heden nog geen voordelen van Mint 18 t.o.v. 17. Zo werkt mijn Samsung zw/w laserprintertje nog steeds niet met Splix wat volgens de beschrijving van Splix wel zou moeten.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Ma 22 Aug 2016, 16:51

De oorzaak kan liggen in:
De snelheid van pc en hdd.
Indeling en grootte van de hdd.
Welke hdd wordt gebruikt voor opstart en welke hdd bevat het op te starten systeem.
Welk aanmeldscherm (wachtwoordscherm) wordt gebruikt.
Na wachtwoord wordt de gebruiker en de ingestelde programma's gestart en daarna is het werkblad zichtbaar.
Aantal gebruikers en hoeveelheid mappen/bestanden speelt ook een rol.
Als laatste wordt op niet (goed) afgesloten onderdelen getest.

Ik zie geen Grub in je beschrijving maar dat werkt ook al zie je het niet.
Betekent "vanaf Mint-logo tot " dat daar geen grubmenu verschijnt?
Grub hoeft hier niet te zoeken naar de instellingen (geen andere systemen, geen andere gebruikers)
Betekent "vanaf keuze Mint aantikken tot " dat er hier wel een grubmenu verschijnt?
Grub moet na keuze Mint zoeken naar instellingen. (gewenst systeem starten, gebruikers zoeken)
Mint 18.2 Cinnamon 64bit , werk. Mint 17.3 Cinnamon 64bit , archief.
LMDE op laptop en RasberyPy met Debian, soms.
Lucien
Held
Held

Berichtdoor Lucien » Ma 29 Aug 2016, 23:32

Volgens mij krijg ik geen grub menu te zien, maar ik ga het morgen voor de zekerheid nog een keer bij de opstart controleren.
De desktop heeft overigens twee harddisks. Op de ene hdd (een grote nieuwere) zit Mint en op de andere, oorspronkelijke, hdd zit Windows 7.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Di 30 Aug 2016, 02:52

Als grub wel is ingesteld (op sda) maar grubmenu niet verschijnt, probeer dan op te starten met de SHIFT toets ingedrukt.
Is grub ingesteld op sdb dan moet je van de 2e drive opstarten.
Dummy
Senior
Senior

Berichtdoor Dummy » Di 30 Aug 2016, 10:24

Voor mij was het helaas ook een probleem. Hier kreeg ik de oplossing door in de bios van mijn laptop standaard vanaf de andere hd te starten en kreeg het grab menu en zowel Mint als Windhoos 7 starten netjes op.
Als je Windows heb leren kennen ga je van Linux houden.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Di 30 Aug 2016, 12:10

Dat is inderdaad een oplossing als grub niet op de eerste hdd (sda) staat. Dan kan de hdd met grub in de bios als eerste opstart worden gezet.
Je kunt grub ook op de eerste hdd installeren met de het commando

Code: Selecteer alles

sudo grub-install /dev/sda
in de terminal.
Dummy
Senior
Senior

Berichtdoor Dummy » Di 30 Aug 2016, 17:07

Joan schreef:Dat is inderdaad een oplossing als grub niet op de eerste hdd (sda) staat. Dan kan de hdd met grub in de bios als eerste opstart worden gezet.
Je kunt grub ook op de eerste hdd installeren met de het commando

Code: Selecteer alles

sudo grub-install /dev/sda
in de terminal.

En weer wat geleerd. Dank.
Als je Windows heb leren kennen ga je van Linux houden.
Lucien
Held
Held

Berichtdoor Lucien » Di 30 Aug 2016, 22:35

Het gaat mij niet om de dual boot desktop. Mijn vraag was waarom Mint 18 op mijn Lenovo Thinkpad X250 i5 trager opstart en afsluit dan Mint 17 op mijn minstens zes jaar oude desktop. Dat die desktop met dual boot aparte hdd's heeft voor Mint en Windows heeft daar volgens mij niets mee te maken. Joan vroeg of mijn laptop een grub-scherm toont tijdens opstarten. Na de startknop indrukken zie ik eerst een scherm met Thinkpad-logo en onderaan een optie om de opstart te onderbreken, daarna volgt een scherm met het Mint logo (dat overigens een halve seconde wordt onderbroken). Daarna volgt het wachtwoordscherm en daarna het bureaublad. Geen grub-scherm dus (ook geen idee hoe dat er uitziet).
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Di 30 Aug 2016, 23:55

Zoals ik op Ma 22 Aug 2016, 10:51 schreef kan de oorzaak in verschillende delen zitten. Daarbij kun je 2 verschillende pc alleen vergelijken als daar precies hetzelfde systeem op staat.
Op Ma 29 Aug 2016, 20:52 schreef ik hoe je het grub-menu kunt tevoorschijn toveren. Dit "onderaan een optie om de opstart te onderbreken" is het moment waarop je de SHIFT-toets ingedrukt moet hebben, want daarna start grub, of je het nu kunt zien of niet.
Lucien
Held
Held

Berichtdoor Lucien » Do 01 Sep 2016, 13:37

Het zijn inderdaad niet te vergelijken pc's. De desktop is een Pentium 4 met 2G geheugen, De laptop een I7 (5e gen.) met 8G. Dat 'opstart onderbreken' is me nu ook duidelijk. Bij mij was het scherm dat dan volgt na intikken F1 of F8, wellicht ten onrechte, bekend als het bios-scherm. Heb ik in het verleden wel eens op een andere pc gebruikt om de opstartvolgorde te wijzigen of voor veilige opstart als Windows was vastgelopen. Op mijn nieuwe laptop moest ik dat scherm gebruiken om de interne batterij uit te zetten voordat ik het geheugen ging upgraden. In ieder geval dank voor de uitleg. Weer wat geleerd.

Terug naar “Installatie & Boot”