UEFI - opstarten en installeren

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Re: UEFI - opstarten en installeren

Berichtdoor Joan » Zo 02 Jul 2017, 14:35

Heb je het bericht over grub/efi op https://unix.stackexchange.com/question ... it-machine gelezen? Lees daarin ook dat grub/efi 64bit niet werkt.
Linux Mint heeft als hoofddoel desktops en laptops. Ubuntu was bezig met ontwikkelen van touchscreen functies en werkt kennelijk, maar voor Mint is het nog toekomstmuziek.

Werkt de live versie van Linux Mint wel normaal (wifi en geluid)?
Mint 18.2 Cinnamon 64bit , werk. Mint 17.3 Cinnamon 64bit , archief.
LMDE op laptop en RasberyPy met Debian, soms.
mutse
Junior
Junior

Berichtdoor mutse » Ma 03 Jul 2017, 14:29

Hierbij een update, ter informatie:

intussen werkt Ubuntu 16.04.2 LTS hier op deze Acer One10-S1002 "Popcorn".
Touchscreen werkt, maar het is geen multitouch.
WiFi heb ik vandaag aan de praat gekregen en ik heb nu géén WiFi USB-Adapter meer in te pluggen.
Geluid, helaas, werkt nog niet. We zoeken daarin verder.
Ik moet, nog steeds, de bootable rEFInd USB-stick ingeplugd hebben om Ubuntu te kunnen opstarten. Voor het overige draait het systeem zéér vlot en zonder, momenteel toch, problemen.

Jammer dat Het voor LinuxMint nog niet mogelijk is om met tablet multi-gestures te kunnen werken.
Jammer ook dat ik dit, op deze Acer One 10-S1002 "Popcorn", ook niet geïnstalleerd krijg.

Bij deze sluit ik deze topic.
Bedankt voor alle hulp en tips.
Misschien lukt dit later alsnog wél.
Proberen zal ik in ieder geval wel.

Groet,
mutse.
Toshiba Satellite L500-1C7 -- Dualboot: LinuxMint Maté 18.2-64- & LinuxMint Cinnamon 18.2-64-.
mutse
Junior
Junior

Berichtdoor mutse » Ma 03 Jul 2017, 21:07

@ Forum,

en het wordt nu helemaal leuker :
ik heb géén "aanhangsels" meer nodig om, na het opstarten met de USB mag ik die verwijderen.
Het touchscreen loskoppelen van het toetsenbord, en er kan verder gelinuxt worden op een tablet -- met de vinger of een styluspen en een onboard toetsenbord.
Alleen nog het geluid werkend krijgen én het wordt helemaal de max.

Ter informatie.
Groet,
mutse.
Toshiba Satellite L500-1C7 -- Dualboot: LinuxMint Maté 18.2-64- & LinuxMint Cinnamon 18.2-64-.
mutse
Junior
Junior

Berichtdoor mutse » Wo 05 Jul 2017, 14:13

@ Forum,
@ geïnteresseerden,

Het is bijna helemaal opgelost!
Ik heb de bootable rEFind USB-stick NIET meer nodig.
Het opstarten van Ubuntu is NU een feit.
Alleen nog het geluid werkend krijgen...

Ter info.
Groet,
mutse.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Wo 05 Jul 2017, 16:45

Een echte doordouwer die mutse hè. Heeft het toch maar mooi voor elkaar. :D
Ook ik ben in efi gedoken, maar heb nog geen standaard manier gevonden waarmee het altijd werkt. ::)

Heb je een korte instructie hoe je het voor elkaar hebt gekregen? Kan van pas komen in vergelijkbare situaties.
mutse
Junior
Junior

Berichtdoor mutse » Wo 05 Jul 2017, 18:09

@ Forum,
@ Joan,

Een echte doordouwer die mutse hè. Heeft het toch maar mooi voor elkaar. :D

Als ik mij "vastbijt" in iets, dan wil ik dit ook kunnen opgelost hebben, hoe moeilijk het ook is geweest of gaat...

Heb je een korte instructie hoe je het voor elkaar hebt gekregen? Kan van pas komen in vergelijkbare situaties.

Neen, Joan, ik heb nog geen korte instructie gemaakt. Dat zit er aan te komen.
Die instructie zal alléén gelden voor de AcerOne 10-S1002 met zijn specifieke drivers van het WiFi, geluid, kernel ( Ubuntu 4.12. xxxx = de nieuwste!)
Ik heb, intussen, alle berichten naar LibreOffice Writer gekopieerd.
Alle niet relevante zaken moeten er eerst worden uitgefilterd, zodat er een soort van handleiding ontstaat.
Ik wil daar niet al te snel over heen gaan, ik wil het ook heel duidelijk illustreren en dan op de Wiki plaatsen, zodat andere linux-gebruikers daar ook kunnen van gebruik maken.
Dus, geef mij wat tijd en 'asem' om dat te doen.
De volgende stap zal een installatie worden van Linux Mint 18.2 Cinnamon 64-bit en een installatie van PCLinuxOS Kde5 64-bit (mijn favoriete besturingssysteem). Ik bericht daar verder over, maar geef mij AUB de tijd.

Groet,
mutse.
Leon
Senior
Senior

Berichtdoor Leon » Wo 05 Jul 2017, 18:33

Geluid is het minst belangrijkst.
Wat wel belangrijk is, is het opstarten vanwege die vreemde uefi, 64 bits OS en 32 bits EFI wat ik uit je berichten opmaak.
Ik vraag me overigens wel af wat het nut is van een 64 bits OS op een netbook met beperkte processorkracht en hoeveelheid RAM.
LMDE 2 MATE x64
mutse
Junior
Junior

Berichtdoor mutse » Wo 05 Jul 2017, 18:55

@ Leon,
@ Joan,

op het web is daar heel veel over te lezen. ---> http://www.rodsbooks.com/refind/ <----Dit is een zéér uitgebreid document en handleiding ...ik heb dit veel geraadpleegd, het is voor een beginneling erg moeilijk (met hulp gaat dit wat beter) zoals ik er een ben ... :D

Wat wel belangrijk is, is het opstarten vanwege die vreemde uefi, 64 bits OS en 32 bits EFI wat ik uit je berichten opmaak.

Mee eens. Want dat was/is het probleem.
In LM en Ubu, PCLOS, zit die bootia32.efi niet in de kernel. Wel de grubia64.efi.
In de nieuwste kernel van Ubuntu 17.04 LTS zit het er wél weer in.( 4.12.0-041200rc7-generic) http://linuxiumcomau.blogspot.com/2017/ ... nline.html

Verder info daaromtrent: Als je Ubuntu 16.04.2 de tweede puntuitgave geïnstalleerd hebt, dan zou dat februari 2018 het geval kunnen zijn. Zie https://wiki.ubuntu.com/Kernel/LTSEnabl ... el_Support dan komt Ubuntu 16.04.4 de vierde puntuitgave uit, met de kernel van Ubuntu 17.10. Die waarschijnlijk kernel Linux 4.13 gaat krijgen.
Laatst gewijzigd door mutse op Wo 05 Jul 2017, 19:06, 2 keer totaal gewijzigd.
mutse
Junior
Junior

Berichtdoor mutse » Wo 05 Jul 2017, 19:02

Het toestel waarover het gaat, de Acer One 10 - S1002 'popcorn' / eMMC Hdd (een vastgesoldeerde SD) van 32GB / 2GB VRamgeheugen / Atom Processor):

Afbeelding

*** ---> én het is verrassend hoe snel het wel werkt ( de Ubuntu die er nu op draait, is niet van de lichtste ... en toch ...)

Ter info.
Groet,
mutse.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Wo 05 Jul 2017, 19:14

Had de spacks ook al uit gepluisd om te ontdekken waarom het niet werkt. Sta ook versteld over de snelheid met maar 2GB werkgeheugen.
mutse
Junior
Junior

Berichtdoor mutse » Do 06 Jul 2017, 07:19

@ Joan,
@ Forum,

Een leidraad kan de volgende website zijn: https://github.com/burzumishi/linux-bay ... dio-rt5640 * Engelstalig en moet ook aangepast worden volgens de huidige linux-kernel ( is in de tekst een oudere kernel ) --dus even opletten!

Ter Info.
Groet,
mutse.

Terug naar “Installatie & Boot”