Nieuwe intallatie,, nieuwe problemen

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Annamintie
Junior
Junior

Nieuwe intallatie,, nieuwe problemen

Berichtdoor Annamintie » Za 02 Sep 2017, 01:46

Ik werk al een hele tijd met Linux 17.3 Rosa cinnenmon (64). Ik heb een installatie usb van de vorige installatie gebruikt op Linux weer opnieuw te installeren.
Dit was nodig omdat ik een hele stomme fout heb gemaakt, terwijl ik dacht dit moet ik niet doen was mijn wijsvinger over enthousiast en klikte op de muis en Bwam trouble in paradise. >:(
Uit voorzorg had ik 16 er nog op staan en heb wat mappen over gezet naar mijn externe schijf.
Appeltje eitje, maar na een wachtwoord probleem moest ik de installatie nog een keer toepassen.
Afijn de job is geklaard, maar nu. Dubbel klikken werkt bij het een wel en bij de ander niet.
Mijn externe schijf is zo supertraag geworden dat een schildpad zijn spiegel niet gelooft als zijn die hem zegt ' U bent niet meer de traagste van het land' :0
Een Mp4 kijken kan al helemaal niet. Dan heb ik nog een partitie die ik had aangemaakt bij Windows waar ik data op bewaarde, daar kan ik niet in de mappen komen als ik een documentje wil opslaan, ik kan het wel openen. De MPplayer werkt niet en dat was altijd mijn favoriet.
Vervolgens is firefox ontiegelijk traag, ik kreeg een deja vu van zo'n twintig jaar geleden, alleen het geratel van die internet modem ontbrak.
Kortom een ramp en een ramp die ik niet begrijp want - zoals genoemd - het werkte altijd uitstekend met hier en daar een paar kleine dingetjes maar toch.

Ook op de site van - https://sites.google.com/site/computert ... endoenmint - heb ik afgespeurd om een lichtje in de duisternis te vinden.
Ik hoop dat iemand mij een oplossing kan geven en anders wordt het nog een keer installeren, maar of dat dan een oplossing biedt. :vraagteken:
nahjo
Senior
Senior

Re: Nieuwe intallatie,, nieuwe problemen

Berichtdoor nahjo » Za 02 Sep 2017, 09:29

Oei dit klinkt als een heel vervelend probleem.
Eerste punt van aandacht is denk ik is je data (dubbel) veilig gesteld vanwege je opmerking Externe HD is langzaam.

Hoe werkt je systeem als je opstart van de live USB? Uiteraard is dat wat langzamer dan normaal maar werken de programma's dan wel goed?
Heb je ook windows op je systeem staan? Zo ja werkt die dan wel goed en/of is die de vorige keer goed afgesloten?
Had je bij de her-installatie van LM de externe HD aangesloten?
Zomaar wat puntjes waar ik eerst mee zou beginnen ;)
Annamintie
Junior
Junior

Berichtdoor Annamintie » Za 02 Sep 2017, 16:09

Waarom is het een probleem dat ik data heb veilig gesteld op een externe harde schijf die ruimte genoeg heeft?
Ja, die is via een usb aangesloten want het is een externe schijf en ja, het was aangesloten tijdens de installatie en dat is de vorige keer ook gewoon goed gegaan. Toen ik via live usb het programma na keek, werkte die schijf ook prima en ook de muis.
De vorige keren had ik alleen deze schijf aangesloten bij de installatie en die is het altijd blijven doen. Helaas niet voor mijn andere externe harde schijf, want als ik die aansloot ging die steeds vanzelf uit, totdat deze helemaal niet meer te lezen was. Bij de EHD die het nog steeds doet, helaas nu heel traag, kan ik niet bij en haal ik er ook niet uit omdat gebleken is dat dit stabieler werkt. Een hele tijd geleden heb ik op dit forum een vraag gesteld over die harde schijven. Windows heb ik er alleen op staan ivm bepaalde spellen die alleen onder windows werken en verder doe ik daar niets mee dus die kan ook niet corrupt zijn oid. Ik zit er nu aan te denken om alles leeg te halen, windows er weer op te zetten en dan Ubuntu 16.04 of linux 8.2 of 3.
Het is een raadsel waarom die schijf nu zo reageert en waarom de muis niet werkt bij dubbel klikken of hoeveel klikken dan ook.
Ik kan nog wijzen naar het feit dat ik dit keer ook niveau 3 bij het upgraden heb meegenomen, die ik bij de vorige installatie niet accepteerde alleen 1 en 2. Omdat ik overal kon lezen dat 3 ook veilig was, maar de vorige installatie was zonder updates 3 een stuk stabieler, het enige daarin was dat firefox problemen gaf oa met het terug kijken van tv programma's. Niet alleen de EHD geeft problemen maar ook de muis, hoewel niet met firefox.
Ik hoop echt dat er iemand is die mij verder kan helpen, anders moet ik het drastische overwegen en daar zie ik tegen op. :(
nahjo
Senior
Senior

Berichtdoor nahjo » Za 02 Sep 2017, 18:26

Waarom is het een probleem dat ik data heb veilig gesteld op een externe harde schijf die ruimte genoeg heeft?

Het is niet een probleem maar een advies om de data dubbel te backuppen vanwege je opmerking dat de externe HD zeer traag is. Nou weten we niet de reden waarom die traag is maar stuk gaan is een mogelijkheid.
Helaas niet voor mijn andere externe harde schijf, want als ik die aansloot ging die steeds vanzelf uit, totdat deze helemaal niet meer te lezen was.
Precies dat bedoel ik.
Ik hoop echt dat er iemand is die mij verder kan helpen

Ik hoop het ook voor je.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Zo 03 Sep 2017, 02:09

Heb je de installatie van 17.3 op de externe schijf staan? Was de tweede installatie van 17.3 een volledige (met format)?
Weke mappen van 16 heb je naar 17.3 gekopieerd? Er zijn namelijk mappen in de /home-map die je niet van het ene naar het ander systeem kunt kopiëren. Met de mappen buiten de /home is het helemaal oppassen.
Mint 18.2 Cinnamon 64bit , werk. Mint 17.3 Cinnamon 64bit , archief.
LMDE op laptop en RasberyPy met Debian, soms.
Annamintie
Junior
Junior

Berichtdoor Annamintie » Zo 03 Sep 2017, 08:02

Ik heb de mappen van 16 en 17 op de externe harde schijf staan als back up. Wat is met format? Ik heb het volgens het boekje geïnstalleerd.
Toen ik de eerste keer 17 installeerde, had ik de backup van 16 ook op de externe staan, Maar ik zal die backup er nu afhalen en opnieuw starten en kijken of dat een verschil maakt. En anders maar een hele nieuwe installatie 18 of Ubuntu 16.04, daarmee zit ik nog in dubio.
Klopt het dat linux 18... toch net iets gebruiksvriendelijker is?
Hartelijk dank trouwens allebei, van deze bijna wanhopige linux fan.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Zo 03 Sep 2017, 18:26

Even alles op een rijtje.
"Ik heb de mappen van 16 en 17 op de externe harde schijf staan als back up. Wat is met format? Ik heb het volgens het boekje geïnstalleerd."

Wat is de naam van de originele map van die 16 en 17 backup?

Er zijn veel boekjes over installeren. Het eenvoudigst is de standaard adviezen van de installatie tijdens de installatie te accepteren. Natuurlijk wel even opletten dat alles op de goede plek (partitie) komt.
Daarbij is format het formatteren (vormen of indelen) van de partitie waardoor alle gegevens op die partitie worden gewist en er geen problemen kunnen ontstaan met oude instellingen van een vorige installatie. Als je niet formatteert zullen oude gegevens worden vermengd met de nieuwe installatie en dat kan niet altijd.
Let wel op: Met format ben je alle gegevens op die partitie kwijt.

Wat je verder moet weten.
Een backup is een kopie van een deel van je hd-d of ss-d (d=drive). Dit heeft op geen enkele manier invloed op de geïnstalleerde Mint versie.
Een backup van het ene systeem kun je niet altijd zomaar in een ander systeem plaatsen.
Linux Mint 18... is beter aangepast aan de nieuwste apparaten. Sommige onderdelen zijn gebruiksvriendelijker maar mist ook onderdelen die in 17... stonden.
Mint 18.2 Cinnamon 64bit , werk. Mint 17.3 Cinnamon 64bit , archief.
LMDE op laptop en RasberyPy met Debian, soms.
Annamintie
Junior
Junior

Berichtdoor Annamintie » Wo 20 Sep 2017, 12:18

Sorry voor de late reactie, maar ik ben het zo zat. Ben inmiddels wel gewend aan waar de muis wel of niet werkt, daar waar niet is er nog een enter knop of een keuze menu. Ik heb geprobeerd om 18 op een usb te krijgen (als installatie medium, want dvds branden doet het programma ook niet.
16 had ik op een CD gebrand en tot nu toe de meest stabiele versie voor mij en durf die er niet af te halen, 16 heeft mij meerdere malen gered.
De installatie heb ik met format gedaan, ouwe 17 eraf en nieuwe er op, met dit verschil (zag ik een paar dagen terug) de eerste was gewoon 17 met een upgrade via de automatische update. Ik had daarna op een andere usb stick met 17.3 geïnstalleerd en die heb ik nu gebruikt.
Voorbeeldje; Ik had nieuwe brushes van Gimp op de Externe harde schijf bewaard, het duurt bijna een half uur om een brush bestandje van ongeveer 3 MB over te zetten naar de Brushesmap in Gimp 2.8, Niet normaal toch.
Ik heb nu ook 18 klaar staan om daar een installatie usb van te maken. Maar ik heb geen nieuwe computer dus dat is ook een denk puntje.
Mijn vriendin heeft belooft om eerdaags te komen met haar laptop en dan ga ik het vanuit windows proberen om een CD of DVD te branden.
Het probleem met de externe harde schijf is niet opgelost, nog steeds zo traag als je weet wel hoewel ik alle backups en oude mappen heb verwijdert.
Gisteren was ik lekker bezig in Gimp, vandaag start die weer niet op. Gek word ik er van en sacherijnig.
Bedankt voor je hulp, maar het moet gewoon weer overnieuw maar dan moet ik eerst geduld en krachten sparen. ::)
Annamintie
Junior
Junior

Berichtdoor Annamintie » Wo 20 Sep 2017, 12:29

nahjo schreef:Het is niet een probleem maar een advies om de data dubbel te backuppen vanwege je opmerking dat de externe HD zeer traag is. Nou weten we niet de reden waarom die traag is maar stuk gaan is een mogelijkheid.

Helaas niet voor mijn andere externe harde schijf, want als ik die aansloot ging die steeds vanzelf uit, totdat deze helemaal niet meer te lezen was.

Precies dat bedoel ik.

Wat Bedoel je precies ? Dat het beter is om de Externe harde schijf niet aan te sluiten bij installatie zodat die later, nadat de installatie is volbracht aangesloten kan worden en constant vanzelf uitgaat en uiteindelijk de pijp aan Maarten geeft? Of lees ik iets niet goed?
De Schijf met de Backup leeft nog steeds en die andere niet!
nahjo
Senior
Senior

Berichtdoor nahjo » Za 23 Sep 2017, 10:20

Het kan zijn dat je backup schijf op het moment dat je die werkelijk nodig bent het ook niet doet. Dat een systeem plots langzaam is kan een teken zijn dat er iets aan het kapot gaan is. Maar het kan ook gebeuren zonder signalen heb ik kort geleden ondervonden :'(
Wat ik doe is een backup op schijf onder handbereik maar ook een extra backup in de cloud. Na elke wekelijkse backup uiteraard ook een controle of de backup goed is gegaan. Door schade en schande wijs geworden ;)
Leon
Senior
Senior

Berichtdoor Leon » Za 23 Sep 2017, 12:25

De cloud is een slechte lokatie voor backups. Backups moet je op schijven zetten die je zelf in beheer hebt, externe schijven, NAS
LMDE 2 MATE x64
nahjo
Senior
Senior

Berichtdoor nahjo » Za 23 Sep 2017, 12:33

Leon schreef:De cloud is een slechte lokatie voor backups. Backups moet je op schijven zetten die je zelf in beheer hebt, externe schijven, NAS

Onbeveiligd in de cloud is een risico maar versleutelde opslag beperkt dat weer een beetje. Alle backup's in hetzelfde gebouw is echter ook een behoorlijk risico.
Leon
Senior
Senior

Berichtdoor Leon » Za 23 Sep 2017, 13:31

Heeft niks met wel of niet versleuteld te maken. Net als Lavabit destijds kan iedere cloudservice het opeens voor gezien houden.
LMDE 2 MATE x64
nahjo
Senior
Senior

Berichtdoor nahjo » Za 23 Sep 2017, 16:01

Oh je bedoelt dat risico. Het is bij mij niet cloud only maar cloud extra. Als mijn systemen de geest geven en mijn externe backups niet beschikbaar zijn en de cloud aanbieder is gevlogen dan zou ik wel een behoorlijke rotdag hebben :D
100% risico uitsluiten zal nooit haalbaar dan wel werkbaar zijn.
Annamintie
Junior
Junior

Berichtdoor Annamintie » Za 30 Sep 2017, 16:45

Kom er toch nog even op terug. Mijn externe harde schijf wordt niet langzamer. Laatst nog geprobeerd in Linux 16 en de schijf draait als vanouds. Ik zit nog moed te verzamelen om Linux 18 te installeren. Linux 16 heb ik vanaf een dvd geïnstalleerd en daarom dacht ik ook maar een dvd te branden voor 18. Maar de programma's hiervoor zijn waardeloos, rond de 6 dvd's naar de filistijnen.
Ik denk dat ik het iemand anders laat doen die windows heeft, want misschien geeft die Usb stick wel problemen hoewel de voorlaatste wel goed ging. Zo gaat het niet goed in ieder geval.

Terug naar “Installatie & Boot”