partities

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Wannes
Nieuweling
Nieuweling

partities

Berichtdoor Wannes » Vr 08 Sep 2017, 09:59

Hoi, ik heb Linux mint 18.1 geïnstalleerd. Omdat het niet van de eerste keer lukte is mijn harde schijf nogal raar ingedeeld. Nl: /dev/Sda 1 van 18,66 Gb waar windows op staat - /dev/Sda5 van 9,32 Gb en die partitie is leeg - /dev/Sda 6 van 8,81 Gb waar Linux is opgeplaatst. Als ik de tweede partitie met de derde partitie wil samenvoegen krijg ik de melding dat Linux waarschijnlijk niet meer opstart. Ik gebruik Gparted. Hoe krijg ik het voor mekaar dat ik de tweede en de derde partitie samenvoeg en dat Linux gewoon blijft werken?
peer
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: partities

Berichtdoor peer » Vr 08 Sep 2017, 12:21

bij samenvoegen zal sda5 verdwijnen en sda6 zal een nieuwe naam krijgen, ik denk dat deze dan sda5 zal heten.
bij opstarten zal linux gezocht worden door grub op sda6 maar die is er niet meer.

Dit kun je oplossen in de terminal via een livecd maar dat is ingewikkeld.
Er zijn twee iso's die je hiervoor kan gebruiken (even googlen):
1. Bootrepairdisk
2. Super Grub 2 Disk
Met Bootrepairdisk kun je grub bijna helemaal automatisch herstellen (je wordt goed door het proces heengeleid)
Met Super Grub 2 Disk kun je linux starten en daarna grub opnieuw installeren.

Als je weet hoe je grub moet installeren zou ik Super Grub 2 Disk kiezen. Als je daar geen of weinig ervaring mee hebt zou ik bootrepairdisk gebruiken.

Als je linux nog niet echt gebruikt hebt kun je natuurlijk de installatie ook (even) overnieuw doen.
desktop-pc: Linux Neon
eee-pc: Debian minimal LXDE
Wannes
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Wannes » Vr 08 Sep 2017, 13:31

ok bedankt. Ga dit proberen. In het slechtste geval herinstaleer I Linux terug.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Vr 08 Sep 2017, 23:31

Twee partities samenvoegen zal niet gaan. Elke partitie heeft zijn eigen inhoudsopgaven die niet kunnen worden samengevoegd.
Een partitie krijgt niet een nieuwe naam (nummer) als een andere partitie wordt verwijderd. Dit zou het hele systeem in de war brengen omdat de partitie naam kan worden gebruikt voor verwijzingen.

Je kan wel een partitie wissen en de partitie erna naar voren schuiven. Hierbij moeten ook wel alle gegevens worden verplaatst.
Een lege ruimte (verwijderde partitie) achter een partitie kan worden gebruikt om de partitie ervoor uit te breiden.
Mint 18.2 Cinnamon 64bit , werk. Mint 17.3 Cinnamon 64bit , archief.
LMDE op laptop en RasberyPy met Debian, soms.

Terug naar “Installatie & Boot”