Usb stick formateren ?

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Oldtimer3
Junior
Junior

Usb stick formateren ?

Berichtdoor Oldtimer3 » Ma 06 Nov 2017, 15:41

Normaal heb ik een paar Linux distro's op een Dvd gebrand om later weer te kunnen herinstalleren.
Mijn dochter heeft echter geen brander op haar Laptop en ik heb dus een paar Usb-stick's gekocht ( 16 gb ).
En daar wil ik Mint op branden en er bij haar opzetten, gaat dat dan hetzelfde als met een DVD ?
De Usb- stick is Fat 32, moet je dan nog die stick formateren, kortom, dat zou ik graag willen weten.
Dus net als met die Dvd alleen installeren en niet vanuit die Usb-stick de Laptop besturen, hoop op een tip.
En kun je er dan ook meer distro's op zo'n Usb-stick zetten.
Bij voorbaat mijn dank. ;)
;) Op een Puch, komt de tijd Terug.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Re: Usb stick formateren ?

Berichtdoor Joan » Ma 06 Nov 2017, 16:45

Met Multiboot kunnen meerdere distributies op een stick worden geplaatst. Dit programma is echter een extern programma en is wat ingewikkelder.

Unetbootin is een programma dat in Softwarebeheer is te vinden en daarmee kan een (1) distributie direct op een stick worden gezet, waarna deze als live versie kan worden opgestart.
Op http://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=UNetbootin staat hiervan een gebruiksaanwijzing.
Mint 18.2 Cinnamon 64bit , werk. Mint 17.3 Cinnamon 64bit , archief.
LMDE op laptop en RasberyPy met Debian, soms.
Oldtimer3
Junior
Junior

Berichtdoor Oldtimer3 » Ma 06 Nov 2017, 17:11

Je kunt dus met Unetbootin niet meerdere distro's op een usb-stick zetten begrijp ik.
Heb dat Unetbootin net opgehaald en ga er mee aan de slag via die linux wiki. bedankt Joan.
Leon
Senior
Senior

Berichtdoor Leon » Ma 06 Nov 2017, 17:37

http://multibootusb.org/
Werkt prettiger dan multisystem, je kan er net zoveel distro's opzetten tot je stick vol is ;)
LMDE 2 MATE x64
Oldtimer3
Junior
Junior

Berichtdoor Oldtimer3 » Ma 06 Nov 2017, 19:01

Weer een tip . Dank Leon.
Oldtimer3
Junior
Junior

Berichtdoor Oldtimer3 » Wo 15 Nov 2017, 16:01

i.v.m. een verre begrafenis een late reactie van de Oldtimer over een usb-stick maken.
Ben met de progjes van Leon en Joan, UNetbootin en Multiboot aan de slag gegaan en dat werd geen succes.
Dan werd de usb niet herkend en dan startte de pc niet op van die usb-stick maar wel een zwart scherm en verdere fouten.
Vervolgens met die mintstick mijn best gedaan, iso opgehaald en usb-stick toe gewezen en vervolgens schrijven.
Na zo'n 2 min. al meteen een rood kruis met de mededeling, - er is een fout opgetreden - .
Het zal wel aan mij liggen, ik volg toch echt de Handleiding van Joan.
Toch Joan en Leon , bedankt voor de reactie's, ik kan geen stick meer zien.
mutse
Junior
Junior

Berichtdoor mutse » Wo 15 Nov 2017, 20:56

Wat wil je precies doen?

- een USB-stick formatteren ? ---> in LinuxMint: Menu > Formatteur voor USB-staafjes;

- een opstartbare USB-stick maken met LinuxMint er op ? ---> in LinuxMint: Menu > Schijfkopieschrijver voor USB;

Andere programma's om een opstartbare USB-stick te maken zijn reeds aangegeven: Multiboot, Unetbootin, Rufus ...

*** Lees even goed en probeer dan uit te voeren: https://community.linuxmint.com/tutorial/view/1219 ;

https://rufus.akeo.ie/?locale=nl_NL/

----> *** opstartbare USB-stick maken met het dd-commando ( terminal ); http://baudrez.be/het-belang-van-de-blo ... -commando/

Multisystem gebruiken: (Engelstalig) https://www.pendrivelinux.com/multiboot ... rom-linux/

Succes.
Groet,
mutse.
Toshiba Satellite L500-1C7 --Hdd1: LinuxMint Cinnamon 18.2-64- .
DeBaas
Junior
Junior

Berichtdoor DeBaas » Wo 15 Nov 2017, 23:19

MultiSystem op Mint:
Installeer eerst xterm vanuit synaptic.
Download het installscript op https://www.pendrivelinux.com/multiboot ... rom-linux/
staat onder het kopje: How to Install the Multisystem LiveUSB Tool
Dit is een ingepakt bestand.
Pak dit uit en start het installatiescript (eventueel in terminal)
De rest wijst zich vanzelf.
De te gebruiken USB dient (kan o.a. met gparted) FAT32 geformatteerd te zijn, best maak je (met gparted) eerst een nieuwe partitietabel (onder schijf) aan en dan de partitie. vervolgens start je MultiSystem op en wijst naar de USB.
Voordeel van het gebruik van MultiSystem, doet ook andere dan Ubuntu/Debian .iso's met afwijkend Grub2 instellingen.
Heb zelf altijd een 16G USB met minimaal 8 distro's op zak ;)
De .iso's staan ook nog altijd ongewijzigd op de USB zodat een dd optie naar een andere USB, voor een 1 op 1 opstartbare kopie van de betreffende .iso, ook mogelijk is.
Oldtimer3
Junior
Junior

Berichtdoor Oldtimer3 » Vr 17 Nov 2017, 12:44

de Baas, met dat MultiSysteem ging het ook niet goed, xterm erop gezet en installscript gedownload.
Uitpakkenen en starten dat installatiescript en daar ging het mis en ontbrak mij de kennis om verder te gaan.
Uiteraard zal het aan mij liggen en trek ik de stekker eruit , moet wel leuk blijven, dan maar op dvd branden.
Leek me juist mooi een aantal distro's op 1 stick, iedereen bedankt voor de reactie's , daar ligt het niet aan.
Vr. gr.
Leon
Senior
Senior

Berichtdoor Leon » Vr 17 Nov 2017, 16:11

Multiboot al geprobeerd?
viewtopic.php?p=18601#p18601
LMDE 2 MATE x64
Oldtimer3
Junior
Junior

Berichtdoor Oldtimer3 » Za 18 Nov 2017, 15:03

Ook al mee bezig geweest maar ook dat ging niet, zelfs dat simpele schijfkopieschrijver voor usb gaf aan,-- Er is een fout opgetreden---.
Je voert de iso in en de stick, ja en dan die fout, dan maar nog wat schijfjes aangeschaft , gaat nooit fout.
Nog wel bedankt Leon maar van die stick's kreeg ik de hik.
Vr.gr.
Leon
Senior
Senior

Berichtdoor Leon » Za 18 Nov 2017, 16:34

Als je usb schijfkopie (USB Image Writer) vanuit de terminal opstart krijg je de evt foutmeldingen in je terminal scherm

Code: Selecteer alles

mintstick -m iso
LMDE 2 MATE x64

Terug naar “Installatie & Boot”