Logo initiëel geinstalleerde distributie Zorin blijft komen bij opstart Linux Mint

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
BepVM
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Ma 03 Jan 2022, 13:04

Logo initiëel geinstalleerde distributie Zorin blijft komen bij opstart Linux Mint

Berichtdoor BepVM » Ma 03 Jan 2022, 13:28

Mijn laptop werd initieel opgezet met de distributie Zorin. Momenteel heb ik Linux Mint geinstalleerd maar bij het opstarten komt steeds eerst het Zorin Logo en dan pas dat van Linux Mint. Kan ik dit ergens corrigeren?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Logo initiëel geinstalleerde distributie Zorin blijft komen bij opstart Linux Mint

Berichtdoor stegiman » Ma 03 Jan 2022, 13:56

Hoe je dat moet is heel gemakkelijk met deze tips (klik)
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Logo initiëel geinstalleerde distributie Zorin blijft komen bij opstart Linux Mint

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Ma 03 Jan 2022, 19:09

Ik vind het wel eigenaardig dat je na installeren nog het Zorin-logo krijgt. Normaliter wordt de oude grub verwijderd. Ik vermoed dat je bij het opstarten van de usb-stick niet de UEFI-modus hebt gekozen. Het is natuurlijk ook mogelijk dat Zorin een logo in de UEFI heeft geïnstalleerd.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Logo initiëel geinstalleerde distributie Zorin blijft komen bij opstart Linux Mint

Berichtdoor dirkjanl » Di 04 Jan 2022, 21:48

Het is natuurlijk ook mogelijk dat Zorin een logo in de UEFI heeft geïnstalleerd.
Daar zat ik ook aan te denken. En zou je dat dan via het BIOS weer uit kunnen zetten / verwijderen?
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
BepVM
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Ma 03 Jan 2022, 13:04

Re: Logo initiëel geinstalleerde distributie Zorin blijft komen bij opstart Linux Mint

Berichtdoor BepVM » Di 04 Jan 2022, 22:15

Ik vind het wel eigenaardig dat je na installeren nog het Zorin-logo krijgt. Normaliter wordt de oude grub verwijderd. Ik vermoed dat je bij het opstarten van de usb-stick niet de UEFI-modus hebt gekozen. Het is natuurlijk ook mogelijk dat Zorin een logo in de UEFI heeft geïnstalleerd.
Ik ben niet echt ervaren (dus je eerste suggestie is misschien ook wel mogelijke oorzaak), maar ik dacht dat het logo ergens geinstalleerd was waar niet gebruikelijk misschien wel de oorzaak kon zijn maar ik weet totaal niet hoe ik dat logo daar kan verwijderen.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Logo initiëel geinstalleerde distributie Zorin blijft komen bij opstart Linux Mint

Berichtdoor stegiman » Wo 05 Jan 2022, 00:00

Als je alleen Linux Mint wilt hebben moet je wel tijdens het installeren de oude laten verwijderen anders zit je met 2 Linux distro op uw laptop.
Je Kan ook vooraf met Gparted eerst volledig laten formateren.
Beste is partitie'(s) verwijderen en nieuwe aanmaken.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Logo initiëel geinstalleerde distributie Zorin blijft komen bij opstart Linux Mint

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Wo 05 Jan 2022, 09:23

Je zal best eens eerst in je Bios moeten gaan rondneuzen. Bij al wat oudere laptops bestaat er zoiets als een compatibility-modus. Dat is een soort hybride Bios waarop zowel een OS kan draaien dat geen UEFI-mogelijkheden had als een recent OS dat wel UEFI-mogelijkheden heeft. Let op als die modus aan- of afvinkt, dan zal je opnieuw moeten gaan installeren.

Wat betreft het opstarten van de live-usb-stick. Het is een fout die beginners wel eens maken, namelijk dat in de bios er 2 versies van die live-usb getoond kunnen worden. Eentje met en eentje zonder UEFI. Installeren zonder UEFI lukt soms, maar dan krijg je achteraf allerhande problemen. Kijk vooral goed na - vooraleer te installeren - of alle hardware goed blijft werken (luidsprekers, microfoon, camera, touchpad, bluetooth, wifi, etc...). Kijk ook eens zoals stegiman aanhaalt hoe de schijf gepartioneerd is geworden. Je dient een EFI-system-partitie te hebben, waarin de opstartcode van je systeem staat.

Je kan eens kijken wat daar in de EFI-partitie staat

Code: Selecteer alles

sudo su
cd /boot/efi/EFI
ls -al
Indien daar nog Zorin in terug vindt, dan

Code: Selecteer alles

rm -rf Zorin
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 818
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Logo initiëel geinstalleerde distributie Zorin blijft komen bij opstart Linux Mint

Berichtdoor DeBaas » Wo 05 Jan 2022, 20:46

Kijk met het terminalprogram efibootmgr of je daar nog Zorin tegenkomt, zoja kun je dat met dit program ook verwijderen.
efibootmgr --help
Meer info, Google voor een uitgebreide beschrijving.
BepVM
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Ma 03 Jan 2022, 13:04

Re: Logo initiëel geinstalleerde distributie Zorin blijft komen bij opstart Linux Mint

Berichtdoor BepVM » Zo 09 Jan 2022, 19:03

Bedankt iedereen voor de adviezen. Het was dus duidelijk dat ik ergens een fout moet gemaakt hebben. Ik ben helemaal herbegonnen met de installatie en die is nu inderdaad clean, maar ik dacht dat ik de eerste keer hetzelfde gedaan heb, of althans was dit de bedoeling. Case closed en nogmaals bedankt.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten