Overstappen op Linux Mint

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
ErikDrenthe
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: Zo 04 Dec 2011, 01:17

Overstappen op Linux Mint

Berichtdoor ErikDrenthe » Zo 04 Sep 2022, 20:21

Hoi iedereen,

Graag wou ik wat weten over Linux Mint. Kan ik met Linux Mint spellen spelen van Steam?

Verder, kan ik met Linux Mint een opstartbare USB-stick maken?

Nu weet ik niet welke printer ik heb. Maar ik vraag me af of Linux Mint ook m'n printer zal herkennen.

Al die dingen houden mij tegen om volledig over te stappen op Linux Mint. Wie weet het?
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Overstappen op Linux Mint

Berichtdoor dirkjanl » Zo 04 Sep 2022, 20:30

Welkom, alhoewel, ik zie dat je al lid bent vanaf 2011. Je werkt al met Linux? Zo ja, wat en hoe?
En ken je deze site al?
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
en
https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=Hoofdpagina
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
ErikDrenthe
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: Zo 04 Dec 2011, 01:17

Re: Overstappen op Linux Mint

Berichtdoor ErikDrenthe » Zo 04 Sep 2022, 21:17

Hoi Dirkjanl,

Op mijn laptop staat Linux Mint. Dus ik werk al met LInux Mint. Meestal ben ik aan het surfen op internet, Facebook, mail enzo.

Verder heb ik even gekeken. Mijn printer is een HP Envy 4527. Kan ik die in Linux Mint gebruiken?

Voor het maken van een opstartbare USB-stick kan ik Mintstick gebruiken. Dan moet ik even zoeken met m'n laptop waar dat programma zit.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Overstappen op Linux Mint

Berichtdoor dirkjanl » Zo 04 Sep 2022, 21:55

Voor beide onderdelen, of de printer het gaat doen en de opstartbare USB-stick kan je, denk ik, de aanpak vinden via de eerste link die ik hierboven geef. Zover als ik weet en heb ervaren kunnen alle HP printers heel goed werken via Linux Mint. Soms direct zonder iets extraś te hoeven installeren en soms als je een soort 'driver' installeert.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
ErikDrenthe
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: Zo 04 Dec 2011, 01:17

Re: Overstappen op Linux Mint

Berichtdoor ErikDrenthe » Ma 05 Sep 2022, 10:59

Hoi Dirkjanl,

Bedankt voor je informatie.

Voor zover ik het kan lezen kan ik mijn printer in Linux Mint gewoon gebruiken. Maar misschien moet ik daarvoor een driver installeren. Dat staat denk ik wel bij de link. Ik weet niet of ik daarvoor een computerbedrijf kan inschakelen mocht mijn printer het niet doen met Linux Mint.

Die opstartbare USB-stick, is dat dan een opstartbare USB-stick van het besturingssysteem wat ik nu gebruik? Hoe zou ik dan kunnen overstappen op een volgende uitgave van Linux Mint?

Dan zit ik nog met die Steam-spellen. Ik weet dat ik Steam kan installeren met Linux Mint. Maar kan ik ze ook spelen?
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 528
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Overstappen op Linux Mint

Berichtdoor mutse » Ma 05 Sep 2022, 12:00

@ ErikDrenthe,

1) Op het internet gevonden: installeren van Steam in LinuxMint -- installatieprocedure

https://linuxhint.com/install_steam_linux_mint/

2) Wat betreft een Live-USB: in het huidige menu van jou Linuxmint heb je een progamma staan die een USB-staafje kan maken van een gedownloade .iso.

Open (Mate)menu --> Hulpmiddelen --> Schijfkopieschrijver voor USB .
Op voorhand een nieuwe .iso downloaden van de website van LinuxMint : https://linuxmint.com/edition.php?id=301 <-- kies ' all versions" en kies dan de versie die je wenst -- daarna de download mirror = Netherlands NLUUG .

Met schijfkopieschrijver voor USB kan je dan de gedownloade .iso van LinuxMint 21 ( Cinnamon, Mate, ...) schrijven op een USB-stick (8GB) volg de instructies (anders ga eens te rade op de webblog van Pjotr).

Succes.
Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 528
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Overstappen op Linux Mint

Berichtdoor mutse » Ma 05 Sep 2022, 14:38

@ ErikDrenthe,

Wat uw printer, HP Envy 4527, betreft: nadat uw systeem opgestart én volledig bijgewerkt is schakel je de printer in.
Vooraf de USB van de printer pluggen in uw desktop/laptop.
Open (Mate) Menu --> Afdrukbeheer en kies voor: printer toevoegen -- eventueel zal hij dat automatisch doen.
Dus, géén extra driver nodig (misschien zal het systeem wel een en ander extra installeren zoals HPLIP, ... ??? ... dat zal je dan wel zien).

Groet,
mutse.
Laatst gewijzigd door mutse op Ma 05 Sep 2022, 14:48, 3 keer totaal gewijzigd.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Overstappen op Linux Mint

Berichtdoor dirkjanl » Ma 05 Sep 2022, 14:38

@ErikDrenthe Ik lees tussen de regels door dat je niet zoveel ervaring hebt met het werken met Linux Mint. Klopt dat?
Vertel eens wat je met een computer doet, zowel onder eventueel Windows als Linux en of je makkelijk programma's installeert en dat soort dingen.
En, ga eerst eens de linkjes volgen en lezen en uitzoeken. Ja dat kost wat tijd. ook ben ik erg nieuwsgierig wat de reden is dat je volledig wilt overstappen naar Linux. Als die drive groot genoeg is, dan kom je er wel ;-)
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
ErikDrenthe
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: Zo 04 Dec 2011, 01:17

Re: Overstappen op Linux Mint

Berichtdoor ErikDrenthe » Ma 05 Sep 2022, 17:56

Hoi Dirkjanl,

Met Linux Mint heb ik wel aardig wat ervaring, maar niet met alle onderdelen van Linux Mint. Ik ben nog een beetje huiverig om over te stappen. Daarom overweeg ik om over te stappen op Linux Mint. Ik heb ook al wel ervaring met Windows. Maar Windows vraagt steeds meer van de pc.

Die linkjes, die heb ik ook wel gezien. Daar kon ik het meeste voor mezelf uit halen. Bedankt daarvoor.

Nu moet ik wel zeggen, dat ik Steam niet zoveel meer gebruik. Maar misschien wordt dat in de toekomst weer anders.
ErikDrenthe
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: Zo 04 Dec 2011, 01:17

Re: Overstappen op Linux Mint

Berichtdoor ErikDrenthe » Di 06 Sep 2022, 10:42

Hoi iedereen,

Even een korte reaktie. Ik zag dat op Steam ook spellen voor Linux zijn. Dat zou mij wat dat betreft uit de brand helpen.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten