schone installatie van 20.x naar 21.1

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
TheoB12
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Zo 29 Dec 2019, 16:17

schone installatie van 20.x naar 21.1

Berichtdoor TheoB12 » Ma 26 Dec 2022, 22:23

Hallo,

Voor die installatie - tussen de kerstkransjes door - wil ik als leidraad gebruik maken van
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... -mint.html

Maar sommige dingen zijn me niet duidelijk.

Ik lees
“4. De beste manier om over te stappen van Linux Mint 20.x naar Linux Mint 21.1, is door middel van een schone opwaardering. Oftewel: formatteer de harde schijf-partitie waar de oude versie op staat, en installeer de nieuwe schoon, op de lege partitie.”
Maar verderop staat:
“Let op: dus niet formatteren, want dan blijven de partities als zodanig bestaan! Vernietig alle Mintpartities, zodat er "onbruikbare" lege ruimte ontstaat.”
Misschien interpreteer ik de tekst verkeerd, maar het lijken me tegenstrijdige boodschappen; wel of niet formatteren?

Een eventuele afzonderlijke home-partitie wil ik best vernietigen, maar hoe herken ik een afzonderlijke home-partitie?

Is ‘vernietig’ en ‘verwijder’ hetzelfde als ‘delete’? (Mint is in de uitprobeersessie nog geheel Engelstalig!)

Ik meen dat bij Linux Mint 20.x ook een swap-partitie gemaakt moest worden. Is dat bij 21.x niet nodig?

Ik vermoed dat schermbeveiliging uitgeschakeld kan worden bij energiebeheer, maar hoe??

Dan nog een detail:
“U bent klaar. Veel plezier met de prachtige Linux Mint 20.3 Una!” (‘Linux Mint 21.1 Vera’ denk ik.)
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: schone installatie van 20.x naar 21.1

Berichtdoor stegiman » Ma 26 Dec 2022, 23:16

Maak het niet zo moeilijk.
Swap hoeft je niet te veranderen.
Tijdens de installatie krijg je de mogelijkheid voor nieuwe installatie en kies dat en dan wordt alles meteen geformatteerd zonder dat je iets voor moet doen.
Dat is het gemakkelijkste.

Het enige wat je wel moet opletten dat je de juiste partitie kies of eventueel de juiste harddisk of SSD als je het niet in partities had ingedeeld.

Altijd eerst proberen en als het goed werkt dan pas installeren!!

Meer uitleg kan je op deze pagina (klik) lezen
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: schone installatie van 20.x naar 21.1

Berichtdoor Joan » Di 27 Dec 2022, 15:01

Lees eens op de Linux Mint wiki wat en hoe je veel onderdelen kunt instellen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
TheoB12
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Zo 29 Dec 2019, 16:17

Re: schone installatie van 20.x naar 21.1

Berichtdoor TheoB12 » Wo 28 Dec 2022, 22:48

Dank voor de adviezen.

Ik zou het mezelf best makkelijk willen maken, maar hoewel ik al enkele keren een Linux-versie heb geïnstalleerd, beschouw ik mezelf als newbie. Vaak weet ik niet goed wat ik aan het doen ben, maar volg ik adviezen, die ik niet altijd goed begrijp.

Ik voel me onzeker als ik weer aan zo’n ‘operatie’ ga beginnen. Vandaar al mijn vragen.

Het gaat om een refurbished PC (zonder data dus) met QUAD-core, 8 GB RAM en een SSD waarop een partitie van 200 GB voor Windows 10 en een partitie van zo’n 300 GB waarop een LinuxMint-versie. Die LM ga ik vervangen door de versie 21.1

Linux Mint wiki kende ik niet.
Handig, daar is veel info te vinden. Zo zag ik dat ik de swappiness op 0 moet gaan instellen.

Misschien lukt het me nu om er een beetje ‘ZEN’ aan te beginnen en hoef ik het forum niet opnieuw lastig te vallen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 513
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: schone installatie van 20.x naar 21.1

Berichtdoor Pjotr » Wo 28 Dec 2022, 23:21

Zo zag ik dat ik de swappiness op 0 moet gaan instellen.
Dat raad ik af, want te extreem. Mijn advies is om de swapneiging op 25 in te stellen (is standaard 60).
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: schone installatie van 20.x naar 21.1

Berichtdoor dirkjanl » Do 29 Dec 2022, 11:20

en hoef ik het forum niet opnieuw lastig te vallen.
Blijf je vrij voelen om vragen te stellen! Je valt het forum daar niet mee 'lastig'. Velen van ons vinden het leuk om problemen op te lossen en daarmee anderen te helpen en wie dat niet leuk vind reageert niet.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
TheoB12
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Zo 29 Dec 2019, 16:17

Re: schone installatie van 20.x naar 21.1

Berichtdoor TheoB12 » Vr 30 Dec 2022, 00:13

Dat is dan weer licht verwarrend voor mij, als newbie.
Ik vermoed dat het swappen met name gebeurt bij zware programma’s of als er veel operaties tegelijkertijd plaatsvinden. Dat zal bij mij bijna nooit het geval zijn, denk ik. De SSD zal daarom niet veel lijden, dus zal ik de swappiness op 25 instellen.

Ja, dat is ook weer logisch dat wie het niet leuk vindt, ook niet reageert. Bedankt voor de aanmoediging om mijn eventuele vragen te blijven stellen.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten