installer ziet emmc-drive niet

fthiel
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

installer ziet emmc-drive niet

Berichtdoor fthiel » Za 19 Aug 2023, 17:48

Ik probeer LMDE5 op de mini-pc Seeed Odyssey X86J4105 (met behuizing!) (https://wiki.seeedstudio.com/ODYSSEY-X86J4105/ en https://www.seeedstudio.com/re-computer ... -4465.html) met 64GB emmc-storage te installeren, maar de installer herkent de emmc-storage niet. Tijdens het installeren vraagt de installer 'Where do you want to install LMDE?". Normaal zie ik daar een hdd/ssd drive maar nu helemaal niets! Wanneer ik dan 'Manual Partitioning' aanklik, waardoor de Next-button niet meer greyed out is en aanklikbaar, krijg ik weer de vraag 'Where do you want to install LMDE?", maar ook hier een volledig leeg scherm.

Op internet lees ik dat dit een bekend probleem schijnt te zijn en dat het niet mogelijk is om Linux op een emmc-drive te installeren. Klopt dit? Of is er een (simpele!) workaround?

Klopt het dat ik wel bv een Corsair MP600 mini NVMe SSD (https://www.corsair.com/us/en/p/data-st ... 0gbmp600mn) in de mini pc kan aansluiten en dat die dan wel herkend zou worden door de installer? Is dat aansluiten van een dergelijke SSD simpel in de voornoemde minipc?

Klopt het dat ik ook een gewone SSD aan deze minipc kan aansluiten via diens interne SATA -poort? Zo ja, dan moet de SSD buiten de behuizing liggen neem ik aan?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: installer ziet emmc-drive niet

Berichtdoor stegiman » Za 19 Aug 2023, 22:38

X86J4105 kan je alleen onderstaande SSD of HDD of Micro SD soorten aansluiten.
Method 1 - M.2 PCIE Connector SSD

Method 2 - M.2 SATA Connector
Method 3 - SATA Connector

Method 4 - Micro SD Card Slot

Afbeelding

Dat zou geen enkel probleem zijn voor LMDE 5 maar of LMDE5 geschikt is voor X86J4105 is een ander vraag.
Zelf heb ik LMDE5 met M2 op moederbord en werkt perfect.

MP600 MINI kan je alleen aansluiten op een moederbord met PCI-e x 4

Nota: ik heb geen ervaring in verband met eMMC maar je moet het op ene ander manier installeren dan gewoon storage zoals SSD (klik) want je moet SD kaart gebruiken.
fthiel
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

Re: installer ziet emmc-drive niet

Berichtdoor fthiel » Ma 21 Aug 2023, 16:18

Ik heb me er even wat verder in verdiept en heb besloten om een PCIe SSD te kopen en deze te plaatsen. Gaat om de volgende :
https://www.bol.com/nl/nl/p/kingston-1t ... oductTitle

1/ Alvorens deze te kopen moet ik wel zeker weten dat ie fysiek past. Ik meen dat dit kan, echter wanneer iemand mij dat uit ervaring zou kunnen bevestigen, dan zou dat prettig zijn. Is m'n eerste hardware ervaring met een mini-pc en beetje zonde wanneer ie niet zou passen. De X86J4105 kan een PCIe SSD met 1 inkeping hebben en dat heeft deze Kingston. Lengte (80 mm) en breedte (22 mm) passen ook. Hoogte zal wel geen probleem zijn neem ik aan.

2/ Je schrijft : ' Dat zou geen enkel probleem zijn voor LMDE 5 maar of LMDE5 geschikt is voor X86J4105 is een ander vraag.' Bedoel je dat LMDE5 niet op de X86J4105 zou kunnen werken? Zo nee, zijn er dan andere lichte Linux-distro's die geschikt zijn voor de X86J4105? Het liefst wil ik gewoon LMDE5 gebruiken. Wanneer dat wellicht iets trager werkt is dat geen probleem voor mij.

Kortom, kan ik de Kingston met de X86J4105 gebruiken en daarop Linux installeren zonder in principe tegen ongewenste problemen aan te lopen? Wellicht heeft iemand ervaring met deze combinatie (of een andere soortgelijke PCIe SSD).
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: installer ziet emmc-drive niet

Berichtdoor stegiman » Ma 21 Aug 2023, 18:20

Volgens mij past de SSD van Kingston.
Altijd vooraf Linux distro testen door Live usb-stick of zo te gebruiken.
Je kan chaletos ook gebruiken dat erg goed Lijkt op Linux Mint
fthiel
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

Re: installer ziet emmc-drive niet

Berichtdoor fthiel » Wo 23 Aug 2023, 13:53

Via live usb stick draait LMDE probleemloos op de X86J4105 .

Bedankt Stegiman! Ik ga de Kingston aanschaffen.
fthiel
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

Re: installer ziet emmc-drive niet

Berichtdoor fthiel » Wo 30 Aug 2023, 20:09

Kingston geplaatst en draait nu allemaal prima!

Ik loop echter tegen het volgende aan : een zeer rumoerige fan! Er zit dus een behuizing om en de fan maakt behoorlijke wat herrie. Soms is het net een drone die opstijgt.
Mijn vraag is of er software bestaat waarmee ik de settings van de fan kan regelen. Dus specifiek aangeven wanneer de fan in actie moet komen. Iets dergelijks. Hoop dat ik duidelijk ben. Heb dit nog nooit eerder bij de hand gezet.

Via het BIOS zijn er enkele instellingen die ik kan regelen : always on, positive, normal en disabled (always off dus). Staat standaard op 'normal'. Ik denk dat het een open deur intrappen is, maar disablen lost de herrie op, maar is niet verstandig denk ik? Gevaar op oververhitting en beschadigde hardware? Als dat zo is, vraag ik wel af waarom die optie dan mogelijk is?

Of is er een andere manier om dit issue op te lossen?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: installer ziet emmc-drive niet

Berichtdoor stegiman » Wo 30 Aug 2023, 22:32

Je kan in terminal dit doen zodat je tenminste kan controleren hoe warm het is.

Code: Selecteer alles

sensors
Mogelijk kan je met deze pagina (klik) doen doch niet getest

Eventueel in programmabeheer: Xsensors of zoek op sensor zoals lm-sensor
fthiel
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Vr 06 Jul 2018, 14:39

Re: installer ziet emmc-drive niet

Berichtdoor fthiel » Do 31 Aug 2023, 14:13

Bedankt!

Maar fan volledig uitschakelen is dat onverstandig? Zoals ik hierboven schreef. Dan is het absoluut stil ;-).
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: installer ziet emmc-drive niet

Berichtdoor stegiman » Do 31 Aug 2023, 15:52

Er zit een processor en de fan is niet zo maar bijgeleverd.
Anderzijds kan het zijn dat je zonder fan kan doen als je gewone dingen doet zoals internet --> sturing van bepaalde zaken zoals een robot of zo.
(wel controleren met sensors of dat ook zo is)
Er zijn veel van zulke borden dat helemaal geen fan nodig hebben.

Terug naar “Linux Mint Debian ( LMDE )”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten