Welke Skype versie updaten?

Vragen over software en applicaties
Lucien
Held
Held

Welke Skype versie updaten?

Berichtdoor Lucien » Vr 16 Jun 2017, 00:27

Krijg net een email dat ik mijn Skype moet updaten voor 1 juli. Ik zie dan twee download-opties: Skype voor Linux DBE en voor Linux RPM. Handig dat er niet bij staat wat wat is. Welke moet ik downloaden voor mijn Mint 18.1 met Cinnamon?
Leon
Senior
Senior

Re: Welke Skype versie updaten?

Berichtdoor Leon » Vr 16 Jun 2017, 01:38

de DEB file
LMDE 2 MATE x64
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Vr 16 Jun 2017, 10:30

Bedoel je DEB? Dat is inderdaad het gemakkelijkste, Daar hoef je maar op te dubbelklikken en het installeert vanzelf. Mint is gebaseerd op Ubuntu welke op zijn beurt gebaseert is op Debian. *.DEB is en Debian package, vandaar dat het zonder problemen installeerd.
Linux Mint 17.1 en 18.1 Mate 64 bit
astridbuijs
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor astridbuijs » Vr 16 Jun 2017, 11:42

net de skype deb geïnstalleerd, ging heel makkelijk inderdaad.
kan de oude versie van skype nu gedeïnstalleerd worden?
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Vr 16 Jun 2017, 17:48

Ik denk dat de oude versie automatisch overschreven wordt met de nieuwe versie. Heb je indicaties dat je nu 2 versies hebt?
astridbuijs
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor astridbuijs » Za 17 Jun 2017, 19:08

er staan idd 2 versies, de oude en de nieuwe en ik kan bij beide inloggen. ze doen het ook allebei.
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Za 17 Jun 2017, 21:21

Heb je de oude skype geinstalleerd met software beheer of ook met een download? Als het software beheer is, dan kan je oninstalleren met software beheer.
astridbuijs
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor astridbuijs » Ma 19 Jun 2017, 09:29

iemand anders heeft skype erop gezet, geen idee hoe. wanneer de mogelijkheid gegeven wordt tot deïnstaleren, die staat bij de mogelijkheden, is dat dan niet vanzelfsprekend mogelijk? wat kan er gebeuren als ik het gewoon doe? en wat als het een download is, moet het dan blijven staan?
in ieder geval bedankt voor al je antwoorden!
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Ma 19 Jun 2017, 14:16

Als je de mogelijkheid hebt tot deinstalleren van de oude versie dan kan je dat gewoon doen. Dit zou geen invloed mogen hebben op de nieuwe installatie als de autheurs van die software daar mee hebben rekening gehouden (wat normaal zou moeten).
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Ma 19 Jun 2017, 17:30

Wilfried1954 schreef: (wat normaal zou moeten).

Dat is het probleem bij programma's die extern worden geïnstalleerd. Bij programma's als Skype is het ook belangrijk dat men de keuze heeft om adres bestanden, wachtwoorden en dergelijke kunnen worden meegenomen in de nieuwe installatie.

Ook hier blijkt weer dat een update geen update of upgrade is maar een volledig nieuwe installatie. De methode die daarbij wordt gebruikt is afhankelijk van de manier waarmee of waarvandaan het programma is geïnstalleerd.
Ook de veiligheid speelt hier mee, programma's via Software beheer zijn altijd gecontroleerd op veiligheid. Daar kan met een extern programma alleen op worden gehoopt.

Daarom adviseer ik voor beginners altijd "Installeer via Softwarebeheer", altijd de meest stabiele versie voor Linux Mint, snel eenvoudig te installeren en te verwijderen met alle bijbehorende afhankelijkheden èn worden daarmee automatisch in de updatelijst opgenomen.
Via Synaptic en ppa's moet altijd zelf worden uitgezocht wat er nog bij moet, met ook de eigen zorg voor updates. Denk er ook aan dat niet alle extern geïnstalleerde programma's in Synaptic zijn terug te vinden. Dit kan voor een deel in Updatebeheer bij Extra pakketbronnen van Linux Mint worden opgelost, maar de eigen zorg blijft hiermee groter.

Ik gebruik al jaren Linux Mint en draag geen aluminium hoedje, maar installeer alles wat ik nodig heb of wat ik wil proberen via Softwarebeheer. Extern doe ik zoveel mogelijk via VM. Nooit problemen, snel en veilig installeren en verwijderen, stabiele programma's.
Mint 18.2 Cinnamon 64bit , werk. Mint 17.3 Cinnamon 64bit , archief.
LMDE op laptop en RasberyPy met Debian, soms.
Leon
Senior
Senior

Berichtdoor Leon » Ma 19 Jun 2017, 19:59

Joan schreef:Via Synaptic en ppa's moet altijd zelf worden uitgezocht wat er nog bij moet, met ook de eigen zorg voor updates.

Hoe kom je hier bij??
Synaptic regelt zowel de afhankelijkheden als de updates
LMDE 2 MATE x64
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Ma 19 Jun 2017, 22:59

Leon schreef:Hoe kom je hier bij??
Synaptic regelt zowel de afhankelijkheden als de updates

Als je weet welk deel je moet installeren is het geen probleem. Een beginner ziet echter veel onderdelen van een programma en ziet door de bomen het bos niet meer.
Zelfs ik kan er soms geen wijs uit worden wat het hoofdprogramma is of een bijproduct (en ik heb een hekel aan onnodig zoeken).
Kijk b.v. maar eens naar Skype, twee hoofdprogramma's. Welke moet een onwetende kiezen en wat moet er nog bij? En dit is nog een eenvoudige.
Kijk eens wat de vragensteller schrijft "moet er een deb of rpm programma worden gedownload". Als iemand niet weet hoe een systeem in elkaar zit, wil je die dan in Synaptic laten zoeken? Veel succes met het oplossen van problemen ;) .
astridbuijs
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor astridbuijs » Di 20 Jun 2017, 09:19

de oude skype nog even niet gedeïnstalleerd. iedere keer als de nieuwe skype geopend wordt vraagt hij om het wachtwoord: "aanmeldsleutelbos ontgrendelen", "voer wachtwoord in om aanmeldsleutelbos te ontgrendelen", de aanm...bos werd niet automaties ontgrendeld bij uw aanmelding op de computer". dit kun annuleren waarna skype zelf vraagt om de inloggegevens. vervolgens zou het wachtwoord dan niet kloppen en een nieuwe komt niet binnen, ook niet bij spam. wanneer in het venster 'aanmeldsleutelbos ontgrendelen' het wachtwoord voor linux mint ingevoerd wordt opent skype wel.
dit aanmelden van linux zelf is bij de oude versie niet. daar is mijn skypenaam al ingevuld en hoef alleen het wachtwoord voor skype in te vullen.
ik hoop dat je het begrijpt.
er zijn meerdere versie van skype in 'softwarebeheer'. zit daar de nieuwste bij? zo ja, is het een idee om die te installeren? of maakt dat niet uit?
astridbuijs
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor astridbuijs » Di 20 Jun 2017, 12:52

korrektie: na het annuleren in het aanmeldsleutelbos enz. venster blijk ik toch in te kunnen loggen in het programma van skype zelf. bij de oude skype versie is mijn gebruikersnaam al voor ingevuld, hoef ik alleen het wachtwoord in te vullen. nou ja, dat is te overzien allemaal. ik kan skype gebruiken. blijft staan dat wel steeds dat aanmeldsleutelbosverhaal eerst op piept...
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Di 20 Jun 2017, 18:30

Als je sleutelbos in je systeem hebt geactiveerd, wordt het ook in je hele systeem gebruikt.
Kijk eens in het Menu > bij Hulpmiddelen > in het programma "Wachtwoorden en sleutels" of je daar iets in de Voorkeuren kunt aanpassen.

Terug naar “Software en applicaties”