Updates op externe schijf bijwerken

Vragen over software en applicaties
Lucien
Held
Held
Berichten: 409
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Updates op externe schijf bijwerken

Berichtdoor Lucien » Vr 22 Mar 2024, 15:41

Ik maak backups van mijn laptop op externe schijven. Dan wordt iedere keer alles opnieuw opgeslagen. Is er een betrouwbare prog waarbij alleen mutaties worden aangepast?
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 818
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Updates op externe schijf bijwerken

Berichtdoor DeBaas » Vr 22 Mar 2024, 21:48

Moet wel op een Linux ext2,3 of 4 partitie maar dan kun je met Timeshift aan de slag.

Ook met (terminal) rsync kun je uit de voeten.

In het programmabeheer kom je ook nog diverse goede backup programma's tegen.
Lucien
Held
Held
Berichten: 409
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Updates op externe schijf bijwerken

Berichtdoor Lucien » Vr 22 Mar 2024, 22:43

Ik doe mijn backups door een externe schijf aan een kabeltje in een usb-poort te prikken. Dan kopieer ik bijvoorbeeld de map Documenten (met een datum) naar de externe schijf en vervang daarna de vorige map Documenten (met de vorige datum). Als ik als alternatief de inhoud van Documenten kopieer naar de map op de externe schijf moet ik bij ieder bestandje aanklikken of ik het wil vervangen of overslaan. Dat zou me een uur of wat kosten. Ik zoek een progje dat dit alleen doet bij een gewijzigd bestandje. Of nog liever dat automatisch doet.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Updates op externe schijf bijwerken

Berichtdoor emvedeesje » Za 23 Mar 2024, 09:34

Als het over data gaat is FreeFileSync zeer geschikt.
Daarmee kan je spiegelen, of in 2 richtingen synchroniseren.
Enkel de wijzigingen en nieuwe worden meegenomen.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gerben1000
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 113
Lid geworden op: Ma 27 Jan 2014, 13:46

Re: Updates op externe schijf bijwerken

Berichtdoor Gerben1000 » Za 23 Mar 2024, 16:39

Ik doe dit altijd met LuckyBackup.
Eerste backup duurde vrij lang. Maar latere backups doet ie alleen de wijzigingen.
Dat gaat dan razend snel.
Ik gebruik een externe HD via de USB.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Updates op externe schijf bijwerken

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Zo 24 Mar 2024, 11:52

Ik doe dit altijd met LuckyBackup.
Eerste backup duurde vrij lang. Maar latere backups doet ie alleen de wijzigingen.
Dat gaat dan razend snel.
Ik gebruik een externe HD via de USB.
Ik gebruik ook LuckBackup en je kunt hierbij verschillende profielen instellen. Ik doe bv. een back-up van enkele verborgen bestanden (bv. thunderbird) en data, naar een externe harde schijf, terwijl dan de data zonder de verborgen bestanden ook naar andere schijven gekopieerd worden. Let op bij het instellen van LuckyBackup bij de Advanced settings -> Command Options: Vink de optie "Delete files on destination" beter af. Als je een bestand verwijdert op je computer en je maakt een back-up, dan zal ook het geback-upte bestand verwijderd worden als deze optie blijft aanstaan. Ik kwam zo het volgende tegen. Om ruimte vrij te maken had ik op mijn laptop alle foto's voor 2010 verwijderd. Toen ik later een back-up nam, verwijderde LuckyBackup netjes alle foto's van voor 2010 op mijn backup-schijf. Gelukkig had ik nog een back-up op een andere schijf staan. Met het uitvinken van die optie laat LuckyBackup die oude foto's netjes staan. Als je dus wil dat de verwijderde bestanden op je computer ook op je backup-schijf verwijderd worden, dan gebruik je beter een ander back-up-profiel dan bv. voor je documenten en foto's.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 533
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Updates op externe schijf bijwerken

Berichtdoor HWE64 » Zo 24 Mar 2024, 12:53

@MenthaSuaveolens, bedoeld u "verwijder bestanden in bestemmingsmap" uitvinken?
https://i.postimg.cc/sD1TFGnc/Schermafd ... -42-30.jpg
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Lucien
Held
Held
Berichten: 409
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Updates op externe schijf bijwerken

Berichtdoor Lucien » Zo 24 Mar 2024, 16:38

Ik heb Lucky Backup gevonden in de Linux repository en geïnstalleerd. Mijn eerste test succesvol gedaan (documentje op laptop gekopieerd naar extern schijfje. Daarna documentje op laptop aangepast en weer naar extern schijfje gekopieerd als synchronicatie. Dat werkte prima). Ben dus zeer tevreden. Dank voor de tip! Wat ik me wel afvraag. Stond bij de synchronisatie opdracht dat andere documenten worden verwijderd. Of dit betekent dat andere documenten die op het externe schijfje staan worden gewist moet ik uitproberen. Dat is niet de bedoeling.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Updates op externe schijf bijwerken

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Zo 24 Mar 2024, 19:04

@MenthaSuaveolens, bedoeld u "verwijder bestanden in bestemmingsmap" uitvinken?
https://i.postimg.cc/sD1TFGnc/Schermafd ... -42-30.jpg
inderdaad.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 533
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Updates op externe schijf bijwerken

Berichtdoor HWE64 » Zo 24 Mar 2024, 19:58

@MenthaSuaveolens, bedoeld u "verwijder bestanden in bestemmingsmap" uitvinken?
https://i.postimg.cc/sD1TFGnc/Schermafd ... -42-30.jpg
inderdaad.
Ga ik doen, thx.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Lucien
Held
Held
Berichten: 409
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Updates op externe schijf bijwerken

Berichtdoor Lucien » Wo 27 Mar 2024, 13:35

Gesynchroniseerde backups gemaakt en werkt perfect!
Lucien
Held
Held
Berichten: 409
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Updates op externe schijf bijwerken

Berichtdoor Lucien » Wo 27 Mar 2024, 23:52

Heb te vroeg gejuichd. Vanavond weer sync uitgevoerd maar het volgende gebeurde: Had flinke aanpassingen in de mappen Docs en Afbeeldingen. Ging vooral om verwijderingen. Dus bronschijf waar bestanden waren verwijderd syncen naar backupschijf. Resultaat: ze waren niet weg in de backup, én de verwijderde bestonden weer op de bronschijf! Tweede poging na de bestanden opnieuw te hebben verwijderd. Zelfde effect. Toen die documenten zowel op de bron als op de backup verwijderd. Weer sync naar de backup gemaakt en.... de verwijderde documenten staan weer op de bronschijf én op de backupschijf. Maar ook vier keer in de prullenbak! Heb de manual doorgenomen, maar kan niets vinden dat de oorzaak kan zijn. En ik heb niet gedronken!!
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Updates op externe schijf bijwerken

Berichtdoor emvedeesje » Do 28 Mar 2024, 08:45

Dat komt omdat met Luckybackup gesynchroniseerd wordt in beide richtingen.

Probeer FreeFileSync en stel daar in : "Spiegelen", dan wordt je backup identiek aan het origineel.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Lucien
Held
Held
Berichten: 409
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Updates op externe schijf bijwerken

Berichtdoor Lucien » Do 28 Mar 2024, 19:06

Maar naar beide richtingen syncen is naar keuze. Je kunt maar synchroniseren in 1 richting (backup gelijkmaken aan de bron, of omgekeerd). Onverklaarbaar vind ik dat als ik items niet delete maar zelfs hard verwijder in de bron én in de backup, ze in beide worden teruggezet als ik een nieuwe sync doe. En dan snap ik niet waarom ik de eerste keer mijn backup wel kon synchroniseren met de bronschijf. FFS zit overigens niet in de repository van Mint dus apart downloaden en installeren.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Updates op externe schijf bijwerken

Berichtdoor dirkjanl » Do 28 Mar 2024, 20:09

Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten