json bestand importeren in Calq

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

json bestand importeren in Calq

Berichtdoor dirkjanl » Wo 24 Jan 2024, 15:02

Aan mijn slimme meterkast hangt een slimme lezer: smart-stuff dongel p1-pro.
Standaard heeft het een webpagina waar ik de info in mooie tabellen gepresenteert krijg. Maar ik wil dat kunnen bewerken in een spreadsheet.
De dongel genereert json bestanden van wat hij leest en opslaat.

Als ik zoek op
importren json libreoffice calq
dan lees ik dat dat standaard niet mogelijk is in LibreOfiice maar dat dat via een macro wel zou kunnen. Nou heb ik nog nooit met macro's gewerkt, dus daar zie ik tegenop.
Weet iemand of het toch niet op een eenvoudige manier gaat?

Als ik het importeer via: In Calq > Bestand > Openen > selecteer het json bestand. Dan krijg ik dezelfde opties als bij een csv bestand, met scheidingstekens dus. Daar kan ik dan een optie selecteren die bijna werkt, maar bij de meterwaarden ben ik dan de de punt kwijt die de waarden in decimale weergeeft. Het is dan dus niet
5599.060 kWh
maar
5599060.
Wie kan mij helpen?
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: json bestand importeren in Calq

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Wo 24 Jan 2024, 19:09

Dat heeft te maken met je locale die de punt als een aanduiding van 1000-tal gaat beschouwen. Je kan bij de importeren de taal veranderen, bv. naar Engeland of USA. Anderzijds
kan je het JSON-bestand veranderen (bv. met Geany of een andere tekst-bewerker) en de punten door komma's veranderen. Ik importeer altijd met een andere taal als ik bv. een csv-bestand krijg waarbij de punten als decimalen gelden.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: json bestand importeren in Calq

Berichtdoor dirkjanl » Do 25 Jan 2024, 13:15

Ja, dat werkt. Ik had ook al gekeken om er een berekening er op los te laten. Iets van delen door 1000.
Bedankt.
Misschien dat ik me ooit nog eens ga verdiepen in macro's.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten