Welk backup/synchronistatie programma?

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 533
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Welk backup/synchronistatie programma?

Berichtdoor HWE64 » Za 03 Feb 2024, 21:26

Ik gebruik al enige jaren LuckyBackup programma om mijn home van de hoofd pc naar een externe HDD te brengen. Ik heb nog een paar pc' s waarvan ik af en toe de ssd' s ook gelijk wil maken met een extra externe hdd (oude pc hdd). Dus eigenlijk met mijn hoofd pc. Ik wil dit niet met LuckyBackup doen maar voorlopig met een ander programma. Wie heeft een idee welk programma ik daarvoor het beste kan nemen en waarvan een goede Nl handleiding bestaat.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Welk backup/synchronistatie programma?

Berichtdoor emvedeesje » Zo 04 Feb 2024, 09:01

Wat wil je juist?
Geef aub wat extra uitleg.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 533
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Welk backup/synchronistatie programma?

Berichtdoor HWE64 » Zo 04 Feb 2024, 09:40

Wat wil je juist?
Geef aub wat extra uitleg.
Ik wil met een backup ( op externe hdd) de data van mijn home van de hoofd pc gebruik maken om de home van andere pc's bij te werken. Dit gaat maar b.v. 1 maal in de maand gebeuren terwijl ik op de home pc iedere week een backups maak. Ik wil ook goed kunnen zien welke programma's bijgewerkt worden vanuit de backup.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 533
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Welk backup/synchronistatie programma?

Berichtdoor HWE64 » Zo 04 Feb 2024, 10:03

@emvedeesje, Ik nog eens gegoogled en heb deze Youtube gevonden https://www.youtube.com/watch?v=hWd1fTwjJrg. Ik zag in een andere topic dat u ook FreeStileSync gebruikt. Mijn vraag kn ik d.m.v spiegelen dit effect tot stand brengen?
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 528
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Welk backup/synchronistatie programma?

Berichtdoor mutse » Zo 04 Feb 2024, 10:44

@ HWE64,

misschien kan je dit doen zoals je in de volgende beschrijving kunt lezen ??? :

https://linuxmag.nl/een-ding-om-te-syncen/

Meer info:
- https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=Grsync
- https://www.hetnetwerk.org/kennisbank/l ... dos/rsync/
- https://linuxmag.nl/slim-synchroniseren-met-rsync/

Succes.
groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Welk backup/synchronistatie programma?

Berichtdoor emvedeesje » Zo 04 Feb 2024, 15:44

@emvedeesje, Ik nog eens gegoogled en heb deze Youtube gevonden https://www.youtube.com/watch?v=hWd1fTwjJrg. Ik zag in een andere topic dat u ook FreeStileSync gebruikt. Mijn vraag kn ik d.m.v spiegelen dit effect tot stand brengen?
In Synchronisatie instellingen bij FreeFileSync stel ik in:
Vergelijking: Datum en grootte bestand
Synchronisatie: meerdere mogelijkheden:
- 2 richtingen : identificeren en doorgeven van veranderingen aan beide kanten
- spiegelen : maak een kopie van de linkermap naar de rechtermap (nieuwe + gewijzigde worden gekopieerd / wat niet meer bestaat in de linkermap wordt gewist in de rechtermap )
- bijwerken : enkel nieuwe en bijgewerkte worden gekopieerd
- aangepast : heb ik nog niet bekeken
Filter: hier kan je instellen wat je absoluut wil dat Uitgesloten wordt.
Standaard staat daar reeds in:
*/.Trash-*/
*/.recycle/
Bij mij is dat reeds uitgebreid:
/.Trash-*/
*.*.lock
.~lock*
.dtrash
.dropbox
.dropbox.cache*
.debris
sync.ffs_lock
/.recycle/

Het is dus inderdaad Spiegelen dat je gebruikt om een backup te maken.
Probeer het eens met een testmap om te spiegelen naar een USB-stick:
-wijzig wat aan enkele bestanden en test
-verwijder eens een bestand/map en test
-voeg een bestand/map toe en test
-wijzig een naam van een bestand/map en test

TIP
Als je de synchronisatie ingesteld hebt op spiegelen, kijk ook eens wat lager bij: Verwijderen en overschrijven en stel daar in Permanent.
Zo vermijd je dat de doelpartitie prullenbak volloopt met gewiste bestanden/mappen.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 533
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Welk backup/synchronistatie programma?

Berichtdoor HWE64 » Zo 04 Feb 2024, 18:53

@mutse, als eerst bedankt voor de info. Het was eigenlijk niet de bedoeling om via een netwerk te synchroniseren maar ik ga de koppelingen natuurlijk zorgvuldig bewaren voor het geval dat ik nog van gedachte verander.

@emvedeesje , bedankt voor de info. Ik ga ermee aan het experimenteren maar ik heb nog een vraag namelijk: bij de LM 21.3 Xfce zit de FreeFileSync in programma beheer maar alleen als flatpak. Bij de LMDE 6 Xfce zit wel FreeFileSync in het programmabeheer van het systeem maar die is wel van veel lagere versie. De flatpak zit ook in programma beheer en die is van dezelfde als van de LM versie.
Er staat nog wel iets bij over sandboxing wat ik niet helemaal snap.

Code: Selecteer alles

OPMERKING: Met FreeFileSync kun je bestanden openen in externe toepassingen of aangepaste scripts uitvoeren. Wanneer het echter als Flatpak is gesandboxed, zijn externe toepassingen of scripts van het hostsysteem niet toegankelijk. Als je FreeFileSync toegang wilt geven tot je host applicaties/commando's, voer dan "flatpak override --user --socket=session-bus org.freefilesync.FreeFileSync" uit in terminal om het toegang te geven tot je sessie DBus (of je kunt Flatseal gebruiken om app permissies te configureren). Nu kun je elke app/commando uitvoeren als je het voorvoegt met "flatpak-spawn --host", dus "flatpak-spawn --host mycommand arguments".

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Welk backup/synchronistatie programma?

Berichtdoor emvedeesje » Ma 05 Feb 2024, 09:30

@HWE64
Ik heb al gewerkt met de versie uit programmabeheer, en ook met de flatpak-versie.
Met flatpak programma's ervaar ik dikwijls dat je niet overal aan kunt, waar dat met de versies uit programmabeheer wél gaat.
Dat is misschien wat daar gezegd wordt.
Doch als backup toepassing naar een USB-drive is er geen enkel probleem met de flatpak versie.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 533
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Welk backup/synchronistatie programma?

Berichtdoor HWE64 » Ma 05 Feb 2024, 09:58

@HWE64
Ik heb al gewerkt met de versie uit programmabeheer, en ook met de flatpak-versie.
Met flatpak programma's ervaar ik dikwijls dat je niet overal aan kunt, waar dat met de versies uit programmabeheer wél gaat.
Dat is misschien wat daar gezegd wordt.
Doch als backup toepassing naar een USB-drive is er geen enkel probleem met de flatpak versie.
@emvedeesje, bedankt. Ga ermee aan de slag.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Welk backup/synchronistatie programma?

Berichtdoor emvedeesje » Ma 05 Feb 2024, 10:02

@HWE64
Je kan ook FreeFileSync hier downloaden voor linux:
https://freefilesync.org/download.php
Dat is een FreeFileSync_13.3_Linux.tar.gz
- Daarna uitpakken.
- dubbelklik op FreeFileSync_13.3_Install.run

Terminal opent zich:
y
enter
paswoord

- Dit genereert ook: /opt/FreeFileSync/
Met daarin: uninstall.sh gegenereerd voor deze installatie

- Alles VERWIJDEREN ? :
kopieer deze uninstall.sh → /home/USER/bin
Start uninstall.sh in de Terminal

- In de map /opt/FreeFileSync vind je ook een UserManual.
Je krijgt GEEN updates omdat het pakket niet vermeld wordt in de pakketbronnen.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten