image verwijderen naar oude situatie

Vragen over software en applicaties
LourensN
Nieuweling
Nieuweling

image verwijderen naar oude situatie

Berichtdoor LourensN » Di 07 Apr 2015, 13:38

Hoi,

Ik heb iets gedaan wat op zijn minst niet zo slim te noemen is, namelijk:
op mijn externe hd stonden al mijn backups en ook een speelfilm in iso.formaat.
Omdat ik pas met Linux mint 17 aan het experimenten ben is het volgende gebeurd:
via het programma "schijven" heb ik de image-file uitgepakt op de externe hd, ik dacht dat hij een map zou maken met daar de bestanden in.
Tot mijn wanhoop heeft hij de hele schijf (1Tb) gebruikt en kan ik niet meer bij mijn andere bestanden komen.
Als ik de schijf via Windows wil benaderen dan ziet Windows deze schijf niet meer.
Is er een mogelijkheid om alles weer terug te zetten zodat ik weer bij mijn back-ups kan komen.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Kalyk
Senior
Senior

Re: image verwijderen naar oude situatie

Berichtdoor Kalyk » Ma 13 Apr 2015, 13:50

Hallo, welkom op dit forum!!
Hoewel, de reden is dan niet zo positief :-(

Je zegt niet welke image je hebt geprobeerd uit te pakken, is dat die van Mint zelf?
Als je die uitpakt naar de schijf dan schrijft hij dus 1,x Gb aan data naar deze schijf, waarbij hij de partitietabel ook overschrijft.
Dus ga ervan uit, dat de eerste 1,x Gb daadwerkelijk weg is.
Als dat toevallig de speelfilm is met daarna pas de backups dan zou je mazzel kunnen hebben.

Maar om nog het één en ander terug te halen kun je het beste gebruikmaken van testdisk / photorec.
Als je vanuit de terminal testdisk start dan kan hij de schijf nalopen om te zien of er nog bestanden terug kunnen worden gehaald.
Zojuist even gezocht naar een handleiding en deze link gevonden, geen idee of dit een goede gebruiksaanwijzing is.
http://nl.ccm.net/faq/6-herstel-van-verloren-gegevens
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Ma 13 Apr 2015, 14:31

Ik ben bang dat alles weg is.
Zelf ook een keer zoiets gehad :'(
met dd een iso naar mijn 500 GB usb hd geschreven ipv usb stick. Gevolg : paar honderd GB aan data overschreven, gelukkig had ik er een backup van
LourensN
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor LourensN » Ma 13 Apr 2015, 20:06

Dank je voor het welkom en niet te vergeten de link :)

Ik heb het gelukkig alleen aan mij zelf te danken, dat het fout is gegaan ;)

Ben in middels met het programma Testdisk mijn externe HD aan het controleren.
zal proberen de situatie wat duidelijker uit te leggen.
Op mijn externe HD heb ik een iso-file staan van een speelfilm die ik van internet heb gedownload,
Toen ik het pictogram aan klikte werd er een programma geopend (ik dacht "schijven") waarmee ik de iso kon laten uitpakken.
dat heb ik laten doen, de iso is uitgepakt op de zelfde schijf als waar de iso staat.
in Mint zie ik dan ook alleen de bestanden van de film staan en bij de info dat de schijf vol is ( iso is +/- 8gb - de externe schijf is 1Tb )
in het programma schijven zie ik dat er een gedeelte niet is overschreven - kan nu even niet kijken omdat Testdisk bezig is.
Met vista gekeken of er iets te doen viel maar deze ziet de externe schijf helemaal niet, alleen wordt hij wel in Apparaatbeheer weer gegeven.

nu ben ik aan het wachten wat Testdisk zegt, hoop op goed nieuws :0
LourensN
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor LourensN » Ma 13 Apr 2015, 20:08

Arie schreef:Ik ben bang dat alles weg is.
Zelf ook een keer zoiets gehad :'(
met dd een iso naar mijn 500 GB usb hd geschreven ipv usb stick. Gevolg : paar honderd GB aan data overschreven, gelukkig had ik er een backup van

Arie, ik hoop dat je geen gelijk hebt maar ik vrees met grote vrezen :(

Terug naar “Software en applicaties”