Last van Gimp/GNU bij openen mappen

Vragen over software en applicaties
Lucien
Held
Held

Last van Gimp/GNU bij openen mappen

Berichtdoor Lucien » Do 16 Apr 2015, 18:04

Sinds kort heb ik het volgende probleempje:
Als ik een externe schijf of mijn camera (aan de pc gekoppeld) open, krijg ik gelijk een scherm 'GNU Image Manipulation Program' te zien, plus daar vervolgens overheen een schermpje met de melding dat de map niet kan worden geopend. Ik wil GNU daar helemaal niet, dus klik ik het weg, waarna ik mijn bestanden gewoon kan openen.
Nu wilde ik vanmiddag in mijn prullenbak iets terugzoeken. Ik klik op prullenbak openen en krijg weer dat GNU-scherm, nu gevolgd door een schermpje met het bericht: 'Gimpbericht. Openen van trash mislukte. Kan map niet recursief openen.' Ik kan dat ook weer weg klikken, maar wat ik ook probeer om de prullenbak te openen, ik krijg steeds dit GNU bericht.
Ik ken het programma GIMP/GNU wel, maar hoe kom ik er vanaf dat het zich ongewenst opent (en nu ook mijn prullenbak blokkeert)?
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Re: Last van Gimp/GNU bij openen mappen

Berichtdoor Wilfried1954 » Do 16 Apr 2015, 20:03

Kan het zijn dat je iets van GIMP in de startup toepassingen hebt staan?
Linux Mint 17.1 en 18.1 Mate 64 bit
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Do 16 Apr 2015, 20:38

Heeft niet te maken met opstart toepassingen, maar wat er moet gebeuren als er bv een kamera aan gesloten wordt.
Per DE verschilt het nogal hoe dat ingesteld wordt
Lucien
Held
Held

Berichtdoor Lucien » Vr 17 Apr 2015, 19:05

Waar stel je dan wat in? Ik hang mijn Canon er regelmatig aan zonder ooit Gimp te hebben gezien en ik heb niets gewijzigd. En wat Gimp met het openen van mijn prullenbak te maken heeft, snap ik helemaal niet.
Lucien
Held
Held

Berichtdoor Lucien » Vr 17 Apr 2015, 19:09

Ik heb het nu ook als ik een usb-stick in de pc stop. Weer dat GNU-scherm en dan vervolgens een bericht 'kan....niet openen, is een map'.
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Vr 17 Apr 2015, 19:53

Ergens moet er een instelling zijn wat geopend wordt als er bijvoorbeeld een USB stick ingestoken wordt. Normaal moet dat de File Manager zijn. Ik ben al op zoek gegaan maar vind het niet. Zit dat ergens in een bestand?
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Vr 17 Apr 2015, 19:56

Ik heb mijn camera ook eens ingestoken. Dan wordt GThumb geopend. Voor mij is dat goed daar ik de images daarmee kan copieren. Maar ik zou eigenlijk liever gewoon de file manager openen en zelf gaan copieren. Die instelling moet inderdaad ergens te vinden zijn. Als we dat vinden is de originele poster ook gered...
Lucien
Held
Held

Berichtdoor Lucien » Ma 20 Apr 2015, 12:20

Maar eens keken bij Openen met.. en daar stond Gimp NIET als standaard ingesteld, maar toch opende alles met Gimp. Dus Openen met.. weer weggeklikt. Niets gedaan dus, maar vervolgens geen last meer gehad van Gimp! Toen weer teruggegaan naar Openen met.. en voor de zekerheid Standaard instellingen aangeklikt. Nu opent alles weer met Afbeeldingen viewer. Alles weer ok dus, maar wat het probleem heeft veroorzaakt, blijft een raadsel.
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Ma 20 Apr 2015, 17:50

Goed dat het opgelost is, maar het zou leuker zijn dat we de oorzaak konden achterhalen. Alleszins dank je voor de feedback.

mvg, Wilfried
Lucien
Held
Held

Berichtdoor Lucien » Di 21 Apr 2015, 00:29

Ja, het blijft onverklaarbaar, vooral die vreemde meldingen van Gimp. En het meest onverklaarbare is dat ik de prullenbak niet meer kon openen. Kreeg dan het Gimp-scherm met de melding: Kan map niet recursief openen. Recursief staat niet eens in alle woordenboeken. Ik vond deze beschrijving: Een proces is recursief als een van de stappen waar het proces uit bestaat vraagt om herhaling van het volledige proces. Vond het woord ook nog terug in 'recursief digitaal filter'. Misschien stom, maar ik snap het niet.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Di 21 Apr 2015, 10:51

Recursief komt uit de programmeerwereld. Je schrijft een proces (een stuk van een toepassing), als dat proces zichzelf gaat uitvoeren vanuit zichzelf dan is het recursief. Sorteer algoritmes werken bijvoorbeeld (meestal) zo omdat dezelfde vergelijking van 2 items telkens opnieuw moet uitgevoerd worden zonder dat de vorige sortering verloren gaat.

Een voorbeeld van iets dat recursief is als je met een camera de monitor gaat filmen die het beeld van de camera weergeeft. Dan krijg je een recursieve weergave van steeds hetzelfde beeld in het beeld in het beeld, in het beeld, enzovoort.

mvg, Wilfried
Lucien
Held
Held

Berichtdoor Lucien » Di 28 Apr 2015, 14:17

Ik dacht dat het probleem was verholpen (op mijn laptop werkt alles om onverklaarbare reden weer goed), maar ik ontdek net dat ik op mijn desktop de prullenbak nog steeds niet kan openen. Krijg dan weer het scherm GNU Manipulation Program met vervolgens een schermpje met de volgende tekst:

Openen van ‘trash:///’ mislukte: Kan map niet recursief kopiëren

Krijg ook geen keuze-optie 'Openen met ...' om iets anders te kiezen.
Heb ook nog getracht (via help) te openen met Control + O maar dan gebeurt hetzelfde.
Vreemd dat het probleem op mijn laptop helemaal is verdwenen (kan alles normaal openen) en op mijn desktop ook m.u.v. mijn prullenbak dus.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Za 16 Mei 2015, 16:55

Ook ik heb wel eens, niet altijd, problemen met de Prullenbak, zowel via het Bureaublad icoon als in Bestandsbeheer,
Als ik de prullenbak open zijn alle Bureaublad iconen verdwenen en de prullenbak sluit direct weer. Na het openen van Bestandsbeheer staan de Bureaublad iconen er weer als voorheen. Soms werkt Gebruiker wisselen en soms moet ik herstarten om het probleem op te lossen.
Mint 18.2 Cinnamon 64bit , werk. Mint 17.3 Cinnamon 64bit , archief.
LMDE op laptop en RasberyPy met Debian, soms.

Terug naar “Software en applicaties”